به گزارش ایرنا، فتحعلی محمدزاده عصر یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرک صنعتی شماره 2 ایلام با حضور استاندار ایلام اظهار کرد: اعتقاد داریم در حوزه رونق صنعتی اگر قرار است تحولی ایجاد شود باید استان های کوچک و محروم در اولویت قرار گیرند.
وی با اشاره به مشکلات حقوقی و منابع طبیعی زمین شهرک صنعتی شماره 2 ایلام افزود: بیش از 10 سال است که برای ساخت این شهرک فرصت سوزی شده و با وجود هزینه های مالی کلان، صدور حکم دادگستری ایلام مانع از اجرای شهرک شده است.
معاون عمران و محیط زیست سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یادآور شد: شهرک صنعتی شماره 2 ایلام مصوب سال 82 است و در سال 84 برای اجرایی شدن آن 85 هکتار زمین با هماهنگی و استعلام از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و محیط زیست از روستاییان خریداری شد و سند مالکیت آن نیز به نام شرکت شهرک های استان انتقال یافت.
محمدزاده گفت: 23 میلیارد ریال در مجموع از محل اعتبارهای تملک دارایی های استان و سازمان صنایع کوچک برای مطالعه های بخش نخست و طراحی، خط انتقال آب و راه این شهرک هزینه و برای 20 هکتار نیز تغییر کاربری اخذ شده است.
وی تاکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به نگاه ویژه این وزارتخانه به استان هایی مانند ایلام به صورت ویژه پیگیر رفع موانع حقوقی و اجرایی شهرک شماره 2 است و به همین منظور با وزیر جهاد کشاورزی برای حل و فصل مشکل منابع طبیعی و حکم دادگستری استان رایزنی کرده و دیدار داشته است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار تاکید کرد با حفظ وضعیت موجود درختان و منابع طبیعی محدوده شهرک صنعتی شماره 2 ایلام این طرح اجرایی شود.
وی یادآور شد: 15 هزار و 700 هکتار از مجموع 78 هزار هکتار فاز عملیاتی شهرک ها و نواحی صنعتی کشور، فضای سبز است و این یعنی اینکه ما هم مانند دوستان منابع طبیعی و محیط زیست به حفظ این ثروت ها توجه داریم و دل می سوزانیم.
محمدزاده اضافه کرد: به یقین اگر سند برای این شهرک صادر شده استعلام های لازم از دستگاه های اجرایی نیز اخذ شده و به منظور احداث آن به نرخ سال 82 بیش از 23 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی خواستار لغو حکم دادگستری ایلام در اجرای این شهرک شد و از استاندار ایلام خواست برای تجدید نظر در این حکم و لغو آن از طریق رئیس کل دادگستری ایلام مساعدت کند.
استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: ما به عنوان دستگاه های مجری همه یک طرف ماجرا هستیم مهم دادگستری، محیط زیست و منابع طبیعی است که اکنون در این نشست حضور ندارند.
محمدرضا مروارید اظهار کرد: در آغاز برای احداث شهرک شماره 2 در گستره 20 هکتار مجوز اخذ شد ولی به علت مخالفت رئیس کل وقت دادگستری ایلام به عنوان مدعی العموم و اینکه طرح در محدوده منابع طبیعی قرار دارد، جلوی کار گرفته شد.
وی ادامه داد: وقتی دادگستری اعلام می کند که این طرح نباید انجام شود منابع طبیعی نمی تواند مخالفت کند.
استاندار ایلام افزود: رئیس کل جدید دادگستری ایلام که دارای پیشینه درخشان اجرایی و قضایی است دیدگاه مناسب و مساعدی در این زمینه دارد که با توجه به این ویژگی ها چشم انداز حل و فصل مشکل قضایی اجرای شهرک شماره 2 ایلام بسیار مثبت است.
مروارید تاکید کرد: سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک های صنعتی ایلام می توانند مطالعه های لازم را در زمینه اجرای شهرک انجام دهند و به عنوان راهکار رفع مساله، تعداد درختان بلوط محدوده شهرک را شمارش و آنها را شناسنامه دار کنند.
وی یادآور شد: اگر بحث حقوقی این شهرک حل شود دیگر مشکل خاصی در زمینه اجرایی شدن این طرح وجود نخواهد داشت بنابراین باید کارهای مطالعاتی آن پیگیری شود.
خبرنگار: جلال اسکندری ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6033/9002

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.