به گزارش ایرنا، رضا رحمانی روز شنبه در بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با بیان اینکه دوام و قوام اقتصاد ملی ما نیازمند قوام تولید داخلی است، گفت: بین تولید و فروش باید توازن برقرار شود و گرنه به هدف نمی رسیم.
وی با اشاره به اینکه طرح رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی، فرابخشی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها مجری آن است، گفت: برای موفقیت در این طرح نیازمند همدلی تولیدکننده ها و صادرکننده ها هستیم.
رحمانی با اذعان به اینکه تسهیلات با سود 18 درصد برای تولید مناسب نیست، در عین حال گفت: امکانات موجود و توان اقتصادی در این حد است و باید واقع نگر باشیم.
وی خاطرنشان کرد: ما سال های گذشته نرخ سرمایه گذاری منفی 15 درصدی را تجربه کرده و رشد اقتصادی منفی 2.2 درصد داشته ایم.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بسته رونق تولید برای واحدهای کوچک و متوسط با تبعیت از برنامه های بانک جهانی طراحی شده است، اظهارکرد: واحدهای کوچک در دوران تحریم آسیب بیشتری دیدند و زودتر می توانند احیا شوند.
وی با اشاره به اینکه دولت در پرداخت تسهیلات رونق تولید، چک برگشتی و بدهی واحدها را استثنا کرده است، این رویکرد را در راستای خروج از رکود و امکان بخشی به تداوم فعالیت واحدهای تولیدی دانست.
رحمانی با اعلام اینکه تا امروز 19 هزار و 450 واحد موفق به دریافت 13 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید شده اند، گفت: استان آذربایجان شرقی در استفاده از این تسهیلات بهترین وضعیت را دارد.
وی از برنامه دولت برای پرداخت 1.5 میلیارد دلار تسهیلات اشتغال زایی در روستاها خبرداد و گفت: طرح رونق تولید در سال 96 بر پرداخت تسهیلات برای نوسازی صنایع، سرمایه در گردش و تکمیل طرح های نیمه تمام متمرکز خواهد بود.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: پرداخت تسهیلات نوسازی 100 هزار واحد از صنوف تولیدی امسال شروع می شود.
وی با بیان اینکه نظارت از واحدهای تسهیلات گرفته در برنامه دولت است تا دچار تجربه های ناموفق گذشته نشویم، اعلام کرد: تسهیلات پرداخت شده به 424 واحد تا این لحظه منجر به افزایش تولید شده است.
رحمانی با اشاره به اینکه 45 واحد از یکهزار واحد بررسی شده افزایش صادرات داشتند، گفت: بیش از 2 هزار شغل جدید ایجاد شده است.
وی تکمیل زنجیره تولید فولاد و مس، ارتقای واحدهای صادراتی و افزایش صادرات در کنار کنترل واردات را از برنامه های دولت عنوان کرد و گفت: تولید 159 میلیون تنی فولاد برای سال آینده هدف گذاری شده است.
رحمانی با اعلام اینکه در زمینه واردات برنامه منسجم شروع شده و شاهد کاهش روند واردات هستیم، گفت: با تشدید برنامه های کنترلی و نظارتی قاچاق کالا 10 میلیون دلار نسبت به سال گذشته کم شده است.
قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح تعرفه کالاهای صادراتی در راستای توسعه صادرات، گفت: موافقت نامه های تجارت ترجیحی هم بازنگری می شود.
وی اظهارکرد: عضویت ایران در اجلاس آتی اوراسیا فرصت خوبی است و در صورت موافقت با برقراری تعرفه ترجیحی ظرفیت قابل توجهی برای صادرکننده های ما ایجاد می شود.
رحمانی از تدوین راهبردهای صنعتی کشور خبرداد و گفت: این راهبردها تا برنامه های عملیاتی و پیشرانه های صنعتی طراحی شده و آمایش صنعت استان ها در دست اجراست و تا پایان سال نهایی می شود.
رحمانی بر تشکیل کنسرسیوم های صادراتی تاکید کرد و گفت: برای توسعه نیازمند همت و همدلی هستیم.
بیست و دومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی با محوریت حمایت از تولید صادراتی، بنیان اصلی اقتصاد مقاومتی در تبریز برگزار شد.
در این همایش یک روزه از 24 واحد صادراتی برتر استانی و چهار واحد برتر ملی تجلیل شد.
این همایش به همت اتاق بازگانی تبریز و با همکاری استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین دانشگاه تبریز و انجمن اقتصاد دانان کشور شاخه تبریز برگزار شد.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.