به گزارش ایرنا، محمود زمانی قمی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت احوال استان مرکزی در اراک افزود: آمار وقایع حیاتی این استان تامل برانگیز و رضایت بخش نیست.
وی بیان کرد: برخی از آمارها از جمله طلاق در استان نگران کننده است و نمی تواند از کانون توجه مسئولان و برنامه ریزان دور باشد و شناخت علل و پیوست های آن از موضوعاتی است که باید مستمر در جریان کار قرار گیرد.
استاندار استان مرکزی ادامه داد: در خصوص علل طلاق اقدامات پژوهشی و اجرایی در دانشگاه ها و دستگاه های حوزه های اجتماعی و قضایی استان انجام شده و چند علیتی بودن و پیچیدگی های خاص طلاق از موضوعاتی است که نیاز به تعمق بیشتر دارد.
زمانی قمی عنوان کرد: بررسی ها بیانگر آن است که پایین بودن سطح معیشت و اقتصاد تنها علت در طلاق ها نیست و بسیاری از محققان بر این عقیده هستند که دور شدن از فرهنگ سنتی و اسیب پذیری اخلاقی از عوامل مهم و تاثیرگذار در این خصوص است.
وی گفت: بیشتر زوج ها به سمت مدرن گرایی رفته اند و از آن الگوگیری می کنند که متاسفانه این الگوها هیچ کمکی به آنان نمی کند.
استاندار استان مرکزی اضافه کرد: نمونه بارز آن استفاده از فضای مجازی است که در هیچ کجا از دنیا به اندازه کشور ایران از شبکه های مجازی استفاده نمی شود.
زمانی قمی اظهار کرد: کشورهای دنیا استفاده از شبکه مجازی را برای انتقال پیام و ارتقاء دانش مورد استفاده قرار می دهند اما ابزار اطلاعاتی نوین در ایران بیشتر عامل سرگرمی و برخی اسیب هاست و کمتر در جای موثر مورد توجه قرار گرفته است.
وی گفت: آمارهای ارائه شده به هیچ عنوان نباید کنار گذاشته شود و باید علل وقوع طلاق در این استان به صورت جدی تحلیل و بررسی شود.
به گزارش ایرنا، استاندار مرکزی افزود: در هر موضوعی برای رسیدن به یک نقطه مطلوب همه سهیم هستند و باید برای برنرفت از مشکلات تمامی بخش هاهمراهی کنند و با سخنرانی و متهم کردن دیگران هیچ کسی به جایی نمی رسد.
زمانی قمی عنوان کرد: چرا برخی از افراد که بلندگو یا تریبونی دستشان می رسد خود را معصوم و دیگران را گناه کار معرفی می کنند.
وی بیان کرد: در خصوص وضعیت اقتصادی مگر ندیدند و نبودند که گروهی آمدند و یک سنگی را به ته چاهی انداختند و تا این سنگ بخواهد بیرون کشیده شود باید صبوری کرد و همه دست به دست هم دهند.
استاندار مرکزی ادامه داد: بحث آسیب های اجتماعی در کشور و استان مرکزی جدی است اما مگر آسیب جدی تنها اعتیاد است، دروغ و تخریب و هر چیزی که با ارزش ها و مبانی اسلامی مغایرت داشته باشد آسیب است.
زمانی قمی عنوان کرد: کسی حق ندارد مشکلات را به گردن فرد دیگر اندازد، بلکه مشکلات باید با بردباری و حوصله حل شود و برای این مهم راهی جز وحدت، صمیمیت و دوستی نیست.
به گزارش ایرنا، مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی نیز در این نشست گفت: این استان در زمینه ثبت به موقع ولادت و موالید در چند سال اخیر رتبه برتر کشور را کسب کرده است.
یزدان خسروی افزود: در سال 94 هشت دفتر پیشخوان دولت در راستای ارائه خدمات هویتی در این استان فعال بود که در هشت ماه امسال تعداد این دفاتر به 30 دفتر افزایش یافته و تعداد دفاتر پستی ارائه دهنده خدمات هویتی از پنج دفتر در سال 94 به 14 دفتر در هشت ماه امسال افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: در هشت ماه امسال، 714 درخواست تغییرنام و یک هزار و 310 درخواست نام خانوادگی دریافت که از این تعداد با تغییر 584 نام و یک هزار و 125 نام خانوادگی موافقت شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: در این مدت 14 هزار و 901 مورد ثبت ولادت، پنج هزار و 146 ثبت وفات، هفت هزار و 551 مورد ازدواج و 2 هزار و 204 مورد طلاق در این استان به ثبت رسیده که تمام وقایع ثبتی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب پنج و هشت دهم، یک و 6 دهم، 12و 2 دهم و 2 و هفت دهم درصد کاهش یافته است.
خسروی گفت: میانگین سنی استان مرکزی 31 سال و چهار ماه است و این استان سومین استان پیر کشور محسوب می شود.
وی اظهار کرد: شهرستان ساوه با میانگین 28 سال و هفت ماه جوان ترین و شهرستان تفرش با 35 سال و 6 ماه پیرترین شهرستان این استان است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: میزان ثبت نرخ فوت به نسبت جمعیت در کشور چهار و 6 فوت به ازای هر یکهزار نفر جمعیت بوده اما این آمار در استان مرکزی پنج و 2 فوت بوده است.
خسروی گفت: یک هزار و 918 مورد از فوت های هشت ماه امسال این استان به دلیل بیماری های قلبی و عروقی، 526 مورد به دلیل بیماری سرطان و تومورها، 455 نفر به دلیل مشکلات دستگاه های تنفسی و 364 نفر بر اثر حوادت رانندگی فوت کرده اند.
وی اظهار کرد: استان مرکزی در این مدت در زمینه ازدواج رتبه 29 کشور را داشته و بیشترین ازدواج ها در این مدت در شهرستان های کمیجان و تفرش و کمترین در شهرستان های خنداب و زرندیه صورت گرفته است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی افزود: این استان در زمینه طلاق نیز رتبه 13 کشور را داراست و 25 درصد طلاق های هشت ماه امسال مربوط به یک سال اول زندگی مشترک و 49 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی بوده است.
در پایان این نشست از ثبت یاران و کارمندان نمونه ثبت احوال استان مرکزی با اهدای لوح و جایزه تقدیر به عمل آمد و از سند سجلی شهید ثامنی نیز رونمایی شد.
3005/خبرنگار: معصومه صفری**انتشار دهنده:مژگان حیدری

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.