علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای استان به آفت ملخ کوهان‌دار آلوده شده است که خطر آنها کمتر از ملخ صحرایی نیست.

وی گفت: این نوع ملخ سال‌های گذشته نیز در مراتع و تاغزارهای استان وجود داشت اما در ۲ سال اخیر به دلیل افزایش میزان بارندگی‌ها و افزایش سطح رطوبت خاک افزایش بیشتری پیدا کرده و تبدیل به آفت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به کانون ۱۰۰ هکتاری این آفت که در شهرستان سرایان است تصریح کرد: مبارزه با آفت در این کانون اکنون با هزینه‌ای معادل ۲۰ میلیون تومان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۰ میلیون تومان دیگر برای سم‌پاشی و کنترل این آفت نیاز است افزود: این نوع ملخ فقط از تاغزارها استفاده می‌کند و وارد مزارع نمی‌شوند، اما نگرانی‌هایی برای کشاورزان استان در پی داشته است.

نصرآبادی همچنین از رشد نوعی حشره به نام کرم برگ‌خوار در مراتع استان  خبر داد و گفت: این حشره نیز به دلیل افزایش رطوبت شروع به تخم‌ریزی کرده و میزان آن از حد معمول خارج شده است.

وی افزود: حدود ۶ هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های منطقه پلوند، تجه و چاه نو در شهرستان فردوس درگیر این آفت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین گزارش‌هایی از وجود این آفت در دیگر شهرستان‌های استان از جمله بشرویه و خوسف نیز داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: این حشره بعد از ۲ هفته به نوعی پروانه تبدیل می‌شود که برای محیط زیست و منابع طبیعی و جنگل‌ها مفید است.

نصرآبادی گفت: مشکل این است که در حال حاضر این حشره در منطقه‌ای رشد کرده که از نهال‌های کوچک تغذیه می‌کند، به این ترتیب میزان آسیب قبل از شاپرک شدنشان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: مرتعداران نیز از وجود این حشره نگرانند چرا که این حشره از برگ‌های گیاهان مرتعی تغذیه می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تاکید کرد: کارشناسان ما به کمک مسوولان محیط زیست درصدد هستند تا برای کاهش میزان خسارت این آفت راه حلی بیابند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای حذف این آفت از سم استفاده کرد گفت: استفاده از سم مشکلات محیط زیستی بسیاری در پی دارد چراکه پرندگان حشرات سمی را می‌خورند و می‌میرند، از طرفی دام‌ها از مرتع تغذیه می‌کنند و نمی‌توان حجمی مانند ۲ هزار هکتار را سم پاشی و قرنطینه کرد.

نصرآبادی بیان کرد: نهال‌ها با هدف جلوگیری از بیابان‌زایی و کاهش گرد و غبار کاشته شده است لذا با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست تلاش می‌کنیم بهترین شیوه را برای مهار این آفت اجرایی کنیم.

مبارزه با ملخ صحرایی در چند شهرستان استان خراسان جنوبی نیز از اوایل اردیبهشت امسال در دست انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.