کتاب «معرفی مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان سمنان» با بخشی از جمله مقام معظم رهبری که فرمودند «برای ما مساله محیط زیست و منابع طبیعی مساله ای تجملاتی و درجه دو نیست بلکه یک مساله حیاتی برای توسعه کشور است»، و پیامی از ریاست وقت سازمان حفاظت محیط زیست کشور و یادداشتی از مدیر کل وقت حفاظت محیط زیست استان سمنان آغاز می شود و پس آن به معرفی مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان سمنان  به همراه عکس هایی از آن مناطق می پردازد.

تاریخچه حفاظت محیط زیست در ایران و جهان، تاریخچه تشکیل سازمان حفاظت محیط زیست، تعاریف مناطق چهارگانه، معرفی استان سمنان، ذخیره گاه زیستکره توران، ذخیره گاه زیستکره کویر، پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق، منطقه حفاظت شده پرور، نقشه مناطق چهارگانه و شرح تصاویر محیط زیست از بخش های این کتاب است و در هر بخش به معرفی اقلیم و پوشش های گیاهی و جانوری منطقه پرداخته است تا تنوع و ارزش زیست محیطی این منطقه را معرفی کند.

 بخشی از کتاب

در بخش معرفی منطقه حفاظت شده پرور آمده است : بر اساس مصوبه شورای عالی شکاربانی و نظارت بر صید در سال ۱۳۴۶ این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده پرور اعلام شد.

قسمت مهمی از منطقه به خصوص در سمت شمالی که حیات وحش در آن پر رونق است، متاثر از اقلیم خزری می باشد، به همین دلیل این قسمت پوشیده از  جنگل‌های  پهن برگ خزری بوده و در عین حال از سمت جنوب هم تحت تاثیر بادهای گرم و خشک قرار می گیرد.

مهم ترین رودخانه فصلی این منطقه  سفیدرود است که از  ارتفاعات نیزوا  سرچشمه می گیرد، رودخانه تنگه کاورد و رودبارک نیز هر کدام از انشعابات سفید رود می باشند.

پرور دارای چشمه های بسیار زیادی است که از مهم ترین آنها می توان به چشمه رودبارک، آبشرف، سیاه رودبار، ویان، لیسه و فینسک را نام برد و آب‌سنگ مرنو، سفیدخاک و چهل‌نو  از سنگاب های مهم منطقه می باشند.

از پستانداران مهم این منطقه می‌توان به مرال، گراز، خرس قهوه ای، پلنگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گرگ، روباه معمولی، شغال،  کفتار، سمور، تشی، خرگوش و از پرندگان می توان به انواع پرندگان شکاری، کبک دری، بلدرچین، کبک، تیهو، هدهد، شاه بوف، جغد، سینه سرخ، و از خزندگان به افعی، کفچه مار، مار جعفری، انواع آگاما، بزمجه، لاک پشت و  از دو زیستان به انواع وزغ ها اشاره کرد.

گردآورندگان کتاب

تهیه و تدوین این کتاب را حسینعلی ابراهیمی کارنامی و سید مجتبی حسینی نژاد انجام داده اند و برگردان انگلیسی متون توسط سید مصطفی حسینی بالف، مهرناز پیروزنیک و مهرآسا مهردادی انجام و بخش انگلیسی کتاب توسط سید موسی حسنی بالف ویراستاری شده است.           

این کتاب که بخش زیادی از آن را عکس های محیط زیست استان سمنان و تصاویری از پوشش های گیاهی و جانوری منطقه را شامل می شود ، توسط ذوالفقاریان، نبیلی، سربازی، شاه  حسینی، بزرگ‌نژاد، یوسفی، حسینی نژاد،   قربانلو، آذرپور، زارع، اسفندیاری، ادیبی، عراقی، دلقندی و کرمی برداشت شده است.                    

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.