جمعی از خبرنگاران رسانه‌های استان گلستان، به مناسبت هفته خبرنگار از منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما که به عنوان بام گلستان معروف است، بازدید کردند.

به گزارش ایسنا-منطقه گلستان، کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط‌ زیست گلستان در این بازدید، گفت: در گلستان انواع اکوسیستم جنگل، دشت، کوهستان، آبی و دریایی را داریم و به تعبیری یک ایران کوچک هستیم. منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما، منطقه‌ای است که به‌صورت مستقیم بر زندگی بسیاری از شهروندان گرگان و کردکوی و شهرهای ترکمن نشین تأثیرگذار است.

سیدمجتبی حسینی با اشاره به اینکه بخشی از جنگل‌های هیرکانی در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما قرار دارند، اظهار کرد: چشمه‌سارهایی که در  پایین‌دست این منطقه داریم مدیون منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما است چراکه جنگل‌های پهن‌برگ این مناطق رطوبت کافی را ذخیره و در خاک تثبیت می کنند.

وی گفت: اخیراً تصرفاتی را در محدوده منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما داشتیم که خوشبختانه با حساسیت ایجادشده، شاهد برخورد با این تصرفات هستیم.

در ادامه رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش اداره کل محیط زیست گلستان هم بابیان اینکه منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما جزو ذخیره‌گاه ژنی ما محسوب می شود، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از تلاش برای حفظ درختان و حیات‌وحش، حفظ جان انسان‌ها است.

محمود شکیبا گفت: در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما انواع پستانداران ازجمله قوچ و میش، مرال، پلنگ، خرس، کل و بز، گرگ، راسو، سمور، گورکن، خرگوش و ... و پرندگان شکاری ازجمله شاهین، عقاب، کرکس، دلیجه، قرقی و ... را داریم.

وی تصریح کرد: در جهان‌نما منطقه "ترکت" را داریم که یکی از بهترین نقاط ذخیره سرخدار در کشور است.

 مدیرکل محیط زیست گلستان نیز در این بازدید با اشاره به ساخت‌وسازهای بی‌رویه در منطقه زیارت، گفت:‌ بر اساس ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست در کلیه عرصه و اعیان متعلق به دولت، قائم‌مقام دولت است و باید از آن حفاظت کند. اداره کل منابع طبیعی بر اساس تکلیفی که برای آن در نظر گرفته‌شده باید مشخص کند ساخت‌وساز غیرقانونی که در منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما صورت گرفته در عرصه ملی قرار دارد یا جزو مستثنیات است. اگر این ساخت‌وساز غیرقانونی در عرصه ملی باشد منابع طبیعی و محیط زیست مکلف‌اند با آن برخورد کنند و اگر در اراضی مستثنیات باشد، امور اراضی جهادکشاورزی باید با آن برخورد کند.

محمدرضا کنعانی خاطرنشان کرد: برخی از پراکنده‌کاری بین دستگاه‌های متولی سوءاستفاده کردند و ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این منطقه گسترش یافت. با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد نقشه اراضی ملی و مستثنیات مناطق حفاظت‌شده با اولویت کاداستر شده در اختیار سازمان محیط زیست قرار بگیرد.
 
وی تصریح کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته نقشه اراضی ملی و مستثنیات مناطق حفاظت‌شده استان(کاداستر نشده) تحویل اداره کل محیط زیست گلستان شد. با توجه به اینکه بخشی از منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما در استان سمنان قرار دارد، نقشه آن مناطق نیز در اختیار ما قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست گلستان بابیان اینکه‌ نقشه‌ها تحویل محیط زیست استان شده اما هنوز منابع طبیعی مناطق را تحویل ما نداده است، افزود: به دنبال این هستیم که ایستگاه و گشت‌های محیط‌بانی را در منطقه زیارت مستقر کنیم. با استفاده از پهپاد عکس هوایی را از منطقه زیارت تهیه خواهیم کرد  تا وضعیت موجود ساخت‌وسازها مشخص شود و بتوانیم ثابت کنیم کدام ساخت‌وساز قدیمی و کدام جدید است.

کنعانی بابیان اینکه تا یک ماه دیگر کلیه محیط‌بانان در منطقه جهان‌نما مجهز به ردیاب می‌شوند، گفت: با این کار روش سنتی نظارت بر گشت‌زنی‌ها و پایش در منطقه کنار خواهد رفت.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.