به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، فرشید عابدی اظهار داشت: یکی از سوالاتی که خیلی پرسیده می‌شود این است افرادی که بعد از بهبودی، ۲ هفته در قرنطینه بودند آیا باز هم واگیرداری دارند و می‌توانند بیماری و ویروس کووید ۱۹ را منتقل کنند یا خیر.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است معمولا در افرادی که بیماری در حد خفیف یا متوسط باشد طول دوره انتقال ویروس را یک تا سه هفته ذکر کردند بناراین این افراد از زمان شروع بیماری اگر سه هفته گذشته باشد، امکان انتقال بسیار پایین است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: توصیه می‌شود این گروه از بیماران زمان مراجعه به افراد دیگر مانند سالمندان و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند.

وی بیان کرد: اما در افرادی که بیماری کرونا در آنها متوسط و شدید است یا بیماران در آی سی یو بودند و بعد ترخیص می‌شوند طول دوره واگیرداری و انتقال بین سه تا ۶ هفته طول کشیده است بنابراین این افراد در صورت ترخیص از زمان شروع بیماری حداقل باید ۴۰ روز بگذرد تا امکان انتقال و واگیری ویروس کووید ۱۹ مرتفع شود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند همچنین گفت: یکی از روش‌های درمانی که اخیرا در دنیا و کشور ما مطرح شده، روش «پلاسما درمانی» است و مورد تایید سازمان‌های جهانی هم قرار گرفته است. 

وی افزود: در کشور ما هم طبق نتایج اولیه به نظر می‌رسد یکی از روش‌های بسیار خوب در درمان بیماران باشد و در این روش پلاسمای خون افراد بهبود یافته را می‌گیرند و به افراد بیمار تزریق می‌کنند. 

عابدی گفت: از تمامی افراد بهبود یافته بیماری کووید ۱۹ خواهش می‌کنم یک واحد خون اهدا کنند که بتوانند خودشان زندگی بخش و زندگی دهنده بیمارانی باشند که وضعیت مناسبی را ندارند طبیعی است اهدای خون، اهدای زندگی اکنون اهدای پلاسما اهدای زندگی به بیماران کووید ۱۹ می‌شود.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» ماه دسامبر (آذر ۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد.

بروز بیماری کرونا در ایران اوایل اسفند پارسال اعلام شد و براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴ هزار و ۹۵۸ نفر رسید.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت امروز (جمعه) اعلام کرد: تا امروز  ۵۴ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳ هزار و ۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

کیانوش جهانپور گفت: تاکنون ۳۱۹ هزار و ۸۷۹ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.