خراسان جنوبی با دربرگیری بخش قابل توجهی از بیابان لوت همواره با معضل کاهش بارندگی و کمبود منابع آبی مواجه بوده اما میانگین بارش‌های سال آبی جاری در این استان مرزی و کویری نسبت به بلندمدت (۲۰ سال گذشته) ۳۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته است.

از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۹۸ تا شهریور ۹۹) تاکنون به صورت میانگین ۱۲۳ میلیمتر بارندگی در این استان به ثبت رسید و این میزان سال آبی گذشته ۹۵ میلیمتر بود.

رودخانه‌ها و مسیل‌های خراسان جنوبی امسال روزهای پرآبی را به خود دیدند اما این بارندگی‌های خوب هرگز حریف خشکسالی‌های ۲۰ ساله این استان نمی‌شود و گزارش‌ها حکایت از پابرجا بودن مشکل کم آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف این مایه حیات دارد.

نکته اینجاست که عده‌ای تصور می‌کنند بارندگی‌های اخیر بتواند بیش از ۲ دهه خشکسالی را در خراسان جنوبی جبران کند در حالی که بخش زیادی از نزولات آسمانی به دلیل کاهش نفوذپذیری خاک و همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی تبدیل به روان آب و گاهی سیلاب می‌شود و خسارت هم برجا می‌گذارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی معتقد است این بارش‌ها، کم آبی را در استان جبران نمی‌کند و شهروندان باید در مصرف آب مدیریت لازم را داشته باشند.

حسن امامی افزود: هرچند در سال جاری بارندگی‌های مناسبی داشتیم اما تا رسیدن به تعادل منابع آب زیرزمینی باید مدیریت مصرف را همچنان ادامه داد.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی در سال آبی جاری از نظر آمار بارندگی وضعیت بهتری نسبت به سال‌های گذشته داشته اما به طور کلی تغییر اقلیم موجب بر هم خوردن توازن بارندگی‌ها و در نتیجه رفع نشدن مشکل کم آبی در این استان شده است.

وی گفت: مشکل خشکسالی با توجه به بارندگی‌های اخیر استان رفع نشده و این خطه همچنان در وضعیت کم آبی قرار دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان به طور میانگین ۱۲۳ میلیمتر باران باریده که این مقدار بارش نسبت به میانگین بلندمدت استان ۳۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش دارد.

جواد نخعی افزود: سال آبی گذشته در خراسان جنوبی، به طور میانگین ۹۵ میلیمتر باران باریده است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بیشترین بارش در قاین با ۲۵۳ میلیمتر گزارش شده که نسبت به میانگین بارش بلندمدت در این شهرستان ۶۵ درصد و نسبت به میانگین سال گذشته ۳۱ درصد افزایش دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: پس از قاینات شهرستان زیرکوه با ۱۸۴ میلیمتر باران و افزایش ۴۲ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت بیشترین بارش را ثبت کرده است.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون شهرستان نهبندان با حدود ۷۶ میلیمتر باران کمترین بارش را داشته است که همین مقدار نسبت به میانگین بلندمدت شهرستان چهار درصد و نسبت به میانگین بارش سال گذشته ۲۱ درصد افزایش دارد.

نخعی گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در بیرجند ۱۶۷ میلیمتر، فردوس ۱۷۴ میلیمتر، سربیشه ۱۴۴ میلیمتر، سرایان ۱۶۲ میلیمتر، درمیان ۱۳۲ میلیمتر، خوسف ۱۲۰ میلیمتر، بشرویه ۱۴۸ میلیمتر و طبس ۹۸ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی بارندگی‌ها در فروردین ماه برای نیمه شرقی استان افزود: بارش‌ها در شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه، بیرجند و بخش شمالی نهبندان ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر بیشتر از نرمال است.

وی گفت: برای شهرستان بشرویه و شمال طبس بارش‌ها در فروردین ماه پنج تا ۱۰ میلیمتر و برای بقیه مناطق استان ۱۰ تا ۲۰ میلیمتر بیشتر از نرمال است.

نخعی اظهار داشت: در اردبیهشت ماه میانگین بارندگی در استان پنج تا ۱۰ میلیمتر بیشتر از نرمال است و خردادماه هم بارندگی‌های بیشتر از نرمال را در استان خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برای رفع خشکسالی در استان نیاز به سال‌های متوالی ترسالی داریم اضافه کرد: بارندگی‌های خوب امسال و سال گذشته وضعیت ترمیمی در استان دارد و با ۲ سال ترسالی نمی‌توان قضاوت کرد که خشکسالی‌های چندین ساله در استان به صورت کامل از بین برود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: به صورت میانگین در استان ۱۲ و ۱۳ سال متولی و ۱۷ تا ۲۰ سال متناوب خشکسالی داشته‌ایم که رخت بر بستن کامل خشکسالی نیازمند همین تعداد ترسالی است.

سامانه بارشی در هفته اول و دوم فروردین ماه جاری در خراسان جنوبی فعال بود و سامانه جدید هم اکنون در این استان فعال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.