جمشید انصاری روز پنجشنبه در نشست شورای اداری استان خراسان جنوبی افزود: امسال باید با احتیاط کارهای خود را جلو ببریم زیرا برای تامین مالی هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی سال دشواری را داریم و بسیاری از برنامه‌های تعریف شده مانند سال‌های گذشته انجام نمی‌شود که نیازمند بازبینی در هزینه‌ها هستیم. 

وی گفت: دولت لایجه بودجه را با رقم حدود ۴۲۶ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد و نمایندگان مجلس با صلاحدیدی که داشتند، ابتدا درآمدها را افزایش دادند و متناسب با آن هزینه ها نیز افزایش یافت و بودجه مصوب به حدود ۴۶۸ هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: یعنی اگر دستگاه‌های اجرایی می خواستند وظایف خود را آن طور که در سال ۹۶ و ۹۷ انجام دادند، ادامه دهند باید ۴۶۸ هزار میلیارد تومان درآمد در کشور داشته باشیم و متناسب با آن درآمد ۴۶۸ هزار میلیارد تومان تامین هزینه کنیم.

وی گفت: با شرایط تحریم و کاهش درآمدهای دولت، برآوردها تغییر کرده و امروز سازمان برنامه و بودجه براساس خوشبینانه ترین وضعیتی که ارایه می دهد، هزینه های دولت نمی تواند بیشتر از ۳۶۸ هزار میلیارد تومان باشد یعنی این حداقل هزینه ای است که باید تامین و پرداخت شود ولی درآمدهای دولت ۳۱۰ هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد بود اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند.

انصاری تصریح کرد: در این شرایط باید برای حداقل هزینه ای که پیش بینی می شود به دنبال منبع درآمدی باشیم و اگر بتوانیم منبع درآمدی جدیدی پیدا کنیم مثلا فروش بخشی از اموال غیرفعال و غیرمفید را در دستور کار قرار دهیم یا با بعضی از تمهیدات در درآمدهای فروش کالای سرمایه ای تغییرات ایجاد کنیم بیشتر از ۳۷۰ هزار میلیارد تومان نمی توانیم هزینه کنیم.

وی بیان کرد: حال باید تصور شود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کمتر از هزینه های مصوب مجلس است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: امسال با شرایط موجود نمی توان هزینه ایجاد کرد و توقع داشته باشیم که سازمان برنامه و بودجه و خزانه آن هزینه ها را تامین کنند بلکه باید با احتیاط کارها را جلو ببریم.

وی تاکید کرد: بنا بر آنچه که دولت به استاندار ابلاغ کرده حتما باید تجدید نظر در برنامه های جاری دستگاه ها در دستور کار قرار گیرد و اولویت گذاری مجدد صورت گیرد و برنامه های با اولویت بیشتر و ضرورت اجرایی بیشتر با محدودیت منابع را در دستور کار قرار دهیم.

انصاری گفت: ما امیدواریم تنگناهای درآمدی کشور بهبود یابد و با گذشت چهار ماه از سال آنچه به عنوان درآمدهای کشور توزیع می‌شود به این دلیل است که برخی هزینه‌ها انجام نشده است. 

وی بیان کرد: ما مسئولیت داریم در چارچوب قوانین که مجلس شورای اسلامی تعیین کرده، نسبت به تامین نیروی انسانی جایگزین در دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم اما با چنین شرایط نمی‌توان انتظار تامین منابع مالی و اعتباری لازم برای نیروی انسانی را داشت.

 رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با بیان اینکه استخدام هر نیروی انسانی ۴۰ تا ۴۵ میلیون تومان سالانه برای دولت بار مالی دارد گفت: برای هر میزان که سازمان برنامه و بودجه بتواند  تامین اعتبار کند، مجوز استخدامی صادر می شود.

وی یادآور شد: دستگاه‌هایی داریم که ۲ سال است برای آنان مجوز صادر شده اما نتوانستند بودجه لازم را از سازمان برنامه و بودجه جذب کنند.

انصاری گفت: نیاز برخی دستگاه‌ها به سهمیه استخدامی و نیروی انسانی جدید را نفی نمی کنیم و تمام فعل و انفعالات حوزه استخدامی آثار و پیامدهای مالی دارد که با تصور مدیران تفاوت می کند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت خراسان جنوبی نسبت به نرم کشور در پست‌های سازمان مناسب است افزود: هر درخواستی که وزیر علوم در خصوص استخدام اعضای هیات علمی  برای دانشگاه‌های خراسان جنوبی غیر از دانشگاه علوم پزشکی مطرح کند، مجوز آن را صادر می کنیم.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه درخصوص سایر دستگاه‌های اجرایی این گشاده دستی وجود ندارد اضافه کرد: اطلاعات تمام مجوزهای استخدامی که صادر شده در اختیار استانداری خراسان جنوبی قرار می گیرد تا برای جذب سهمیه آن از طریق وزارت مربوطه بررسی‌ها انجام شود. 

وی گفت: اگر استانداری خراسان جنوبی در این خصوص با وزارتخانه‌ای به تفاهم نرسید ما مداخله می کنیم و دستگاه مربوطه را الزام خواهیم کرد که برای خراسان جنوبی از سهمیه خود سهم بیشتر در نظر بگیرد. 

انصاری با تاکید بر اینکه تلاش می شود دستگاه‌های ملی در توزیع سهمیه استخدامی سهم در خور برای خراسان جنوبی اختصاص دهند گفت: درخصوص ۵۰ درصد فوق العاده نیز سال ۹۰ تصمیماتی در دولت وقت گرفته شد که قوه قضاییه مشمول این قانون شد و باز در دولت دهم تصمیم گرفته شد که ۳۰ درصد آن به کارکنان وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری تسری یابد و با مصوبه مجلس ۳۰ درصد هم به کارکنان دامپزشکی رسید. 

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تصمیم درخصوص اعمال ۵۰ درصد فوق العاده گرفته نشده جز یک تصمیم که برای امور مالیاتی بود. 

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: تصمیماتی که دولت درخصوص حقوق و دستمزد می گیرد عمومی بوده و بین استان ها و دستگاه‌های اجرایی تبعیض قائل نمی شویم،  قانون مدیریت خدمات کشوری یکپارچه بوده و نباید با تبعیض کارآمدی آن پایین بیاید. 

وی با بیان اینکه افزایش ۵۰ درصد فوق العاده مجدد در کمیسیون مجلس مطرح شده است ادامه داد: اگر این کمیسیون به نتیجه‌ برسد بعضی پیشنهادات نیز مطرح شده که امیدواریم به عنوان قانون تصویب شود. 

انصاری گفت: انجام وظایف دولت توسط همین کارکنان اتفاق می افتد و اگر سطح رضایتمندی آنان کاهش یابد بخش عمده‌ای از منابع دولت هدر می رود لذا افزایش رضایتمندی و توانمندی کارکنان دولت برای ما یک هدف است.

وی افزود: خراسان جنوبی ۹۶ صدم درصد جمعیت کشور را دارد اما ۱.۳۲ درصد کارمندان کشور در این استان شاغل هستند که نسبت کارمند به جمعیت در خراسان جنوبی بالاتر است.

وی بیان کرد: به خاطر گستردگی استان برای ارایه خدمات مسیرهای طولانی باید طی شود از طرفی شهرستان و بخش‌ها نیز متعدد است به همین خاطر مدارس با ظرفیت کمتر و خانه‌های بهداشت با پراکندگی بیشتر فعالیت می کنند اما اینها از چشم دولت دور نمانده است. 

انصاری گفت: در حال حاضر ۶۸.۴ درصد کارکنان دولت در خراسان جنوبی رسمی هستند که با کشور برابر بوده و نشان می دهد در پنج سال اخیر استخدامی بیشتری داشتید.

وی ادامه داد: سهم نیروهای پیمانی در کشور ۱۳.۱۵ ولی در استان ۱۷ درصد بوده که معلوم است نیروی جوان تری در اختیار دارید. 

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با اشاره به شاخص کارکنان قراردادی گفت: این شاخص در کشور ۱۳ درصد و در استان ۱۱.۸ درصد است. 

وی ادامه داد: شاخص نیروی کارگری هم در استان چهار درصد و در کشور ۶ درصد است. 

انصاری با بیان اینکه آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز ۱.۵۷ درصد نیروی کشور را در اختیار دارد گفت: این رفم از نرم متوسط آموزش و پرورش کشور بالاتر است. 

وی گفت: در حوزه بهداشت و درمان نیز با وجود اینکه خراسان جنوبی ۹۶ صدم درصد جمعیت را دارد اما تعداد شاغلان این بخش ۱.۳۴ درصد است.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به سهم بخش دولتی در اشتغال کشور بیان کرد: سهم بخش عمومی از نیروی کار کشور ۱۵ درصد بوده که این رقم در خراسان جنوبی ۱۸ درصد است.

وی گفت: این آمار نشان می‌دهد که خراسان جنوبی در سطح کلان کشور از استخدام بخش عمومی نیز سهم قابل توجهی دارد که همه برای وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد استان تلاش می کنند. 

انصاری با تاکید بر اینکه نمی توان فقط وضعیت کارکنان دولت را بهبود بخشید و از مردم غافل بود ادامه داد: باید سیاست‌های تثبیت جمعیت و افزایش درآمد را نیز دنبال کرد که به دنبال آن اشتغال کارکنان دولت نیز بهبود می یاید. 

وی نگاه ویژه به خراسان جنوبی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگرچه حدود ۱۴ سال از تشکیل استان خراسان جنوبی می گذرد اما هنوز هم این استان نوپا بوده و شکل گیری و قوام نهادهای اداری در آن زمان بر است. 

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی بیان کرد: پس از این سفر به سازمان برنامه و بودجه نیز تاکید می شود که در تامین اعتبار برای خراسان جنوبی اولویت قائل شوند و طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده نتایج این تصمیمات برای حل مشکلات نیروی انسانی استان منعکس می شود. 

وی افزود: مطابق قانون در شهرستان های زیر ۷۰ هزار نفر و بخش‌های با جمعیت زیر ۱۰ هزار نفر برای خراسان جنوبی مجوز ایجاد مجتمع اداری صادر می شود. 

انصاری همچنین گفت: براساس سهمیه استخدامی کشور امسال ۴۲ هزار نفر در مجموعه آموزش و پرورش جذب می‌شوند و از این تعداد ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون و ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام خواهند شد.

وی گفت: اکنون فرصت مناسبی است تا سهمیه استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شود و ما هم همراهی می‌کنیم.

وی یکی از دلایل سفر خود به خراسان جنوبی را شرح وضعیت و سیاست های دولت عنوان کرد و افزود: دولت فقط محدود به وزیران نیست بلکه ۲.۵ میلیون کارمندی است که در اقصی نقاط کشور سیاست‌ها و ماموریت‌های دولت را اجرا می‌کنند و به مردم در حوزه‌های مختلف خدمات ارائه می دهند.

انصاری با اشاره به اینکه باید مدیران استانی و شهرستانی بیشتر در جریان شرایط کشور و وضعیت دولت قرار گیرند و برنامه ریزی های خود را با سیاست‌های دولت تنظیم کنند اظهار داشت: اگر مدیران با سیاست و شرایط دولت آشنا نباشند ممکن است تعهداتی ایجاد کنند که تامین آن آسان نباشد یا مسیری را بروند که به جای افزایش رضایتمندی، ایجاد توقعاتی کند که قابلیت برآورده شدن را نداشته باشد. 

۹۸۹۳*۳۰۲۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.