به گزارش ایرنا مهدی جعفری روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی امور زیربنایی و شهرسازی که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: دستگاه های اجرایی باید برنامه های کوتاه مدت پنج ساله و بلندمدت 25 ساله خود را به کارگروه اعلام کنند.
وی گفت: تاکنون هفت دستگاه اجرایی این برنامه ها را اعلام کرده اند اما نظر شخص استاندار ارایه برنامه های کوتاه مدت است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری 10 جلسه کارگروه استانی امور زیربنایی و شهرسازی در سال گذشته افزود: حاصل این جلسات که معمولا ماهانه برگزار شد، 103 مصوبه بوده و 85 درصد این مصوبات تاکنون تایید و 15 درصد رد شده است.
وی بیان کرد: 16 کمیته فنی زیرمجموعه کارگروه استانی امور زیربنایی و شهرسازی سال گذشته برگزار شد که 285 مصوبه داشت و از بین این مصوبات نیز 77 درصد تایید و مابقی رد شده است.

**روستای علی آباد لوله مستعد افزایش جمعیت است
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: روستای علی آباد لوله به دلیل فاصله کم با شهر بیرجند و شرایط مساعد آب و هوایی مستعد افزایش جمعیت است.
علی اصغر آسمانی مقدم افزود: سال 72 به دلیل پدیده لغزش زمین در روستای رزگ اهالی این روستا به پایین دست و در حاشیه روستای علی آباد جا به جا شدند.
وی گفت: آن زمان برای 73 خانوار زمین تامین و شهرک جدید بعثت در روستای علی آباد ساخته شد.
مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی بیان کرد: در فاصله سال های 75 تا 85 جمعیت روستا از 71 نفر به 389 نفر در قالب 102 خانوار رسید و آن زمان نرخ رشد جمعیت 13.5 درصد اعلام شد.
وی ادامه داد: سال 90 جمعیت روستا به 708 نفر در قالب 190 خانوار رسید و از سال 91 تا 96 جمعیت روستا یکهزار و 27 نفر معادل 267 خانوار شده است.
آسمانی مقدم با تاکید بر اینکه تمامی ساکنان روستای علی آباد سکونت دائم دارند گفت: بنیاد مسکن تلاش کرده که واحد ساخته شده تحویل ساکنان دهد تا زمین های روستا در گردونه دلالی گرفتار نشود.
وی با اشاره به پیش بینی افزایش 3.5 درصدی نرخ جمعیت در افق 10 ساله این روستا بیان کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا 10 سال آینده جمعیت روستای علی آباد به یکهزار و 449 نفر برسد نیاز است که هشت هکتار به محدوده 221 هکتاری روستا اضافه شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: از این میزان 2 هکتار برای اراضی مسکونی و 6 هکتار برای معابر و سایر فضاهای عمومی در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: افزایش محدوده روستا برای پیشگیری از اینکه بار جمعیتی به شهر تحمیل نشود، ضروری است.
عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این نشست گفت: توسعه روستاهای اطراف در آینده معضلی برای شهر بیرجند خواهد شد.
مهدی میری با اشاره به اینکه مهرشهر نیز زمانی در قالب روستا شروع به رشد کرد افزود: اما در برهه ای از زمان به زور مهرشهر را به شهر بیرجند الحاق کردند.
وی فعالیت های توسعه جمعیتی در مهرشهر را یک نوع عمل سیاسی دانست و گفت: اگر روستاها تبدیل به شهرک شوند برای شهرداری معضل ایجاد می شود.
این عضو شورای شهر بیرجند یادآور شد: نقاط مستعد برای ساخت و ساز داخل شهر وجود دارد که در صورت واگذاری به اشخاص خدمات شهرداری نیز به نحو مطلوب تر ارایه می شود.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.