به گزارش ایرنا، مهرماه 1357 روزهایی بود که دانش آموزان علاوه بر شروع سال تحصیلی جدید، پا در عرصه یک بلوغ سیاسی نیز گذاشته بودند.
نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی از حضور در تظاهرات ها شروع و تا پخش اعلامیه، ترغیب خانواده ها به همراهی با ملت و سایر فعالیت ها امتداد داشت.
آن روزها حتی روستاهایی که از حال و هوای سیاسی دور بودند هم با واسطه همین قشر محصل با نور انقلاب به سمت روشنایی و پیروزی پیش می رفتند.
یکی از فعالان انقلابی بیرجند در بیان خاطراتی از حال و هوای این شهر و تحرکات دانش آموزی در تظاهرات ها چنین گفت: سال 57 تظاهرات های مردمی به اوج خود رسیده بود و ما آن زمان در مدرسه راهنمایی تدیّن خیابان 17 شهریور بیرجند درس می خواندیم.
حاج محمد حسین محمودآبادی ، نوجوان 12 ساله آن روز و فعال بسیجی 52 ساله امروز، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین اقدامی که دانش آموزان در شروع فعالیت های انقلابی انجام می دادند پایین کشیدن عکس شاه از دیوار کلاس ها و دفتر مدرسه بود.
وی افزود: از طریق اعلامیه ای که مخفیانه در مدرسه توزیع می شد بسیاری از مسایل روز را متوجه می شدیم و گوش به فرمان امام خمینی(ره) بودیم.
این فعال انقلابی با اشاره به شروع تظاهرات سال 57 در بیرجند ادامه داد: یک روز که قرار بود همه در میدان امام خمینی(ره) فعلی جمع شوند ما هم با هماهنگی قبلی به همراه تعداد زیادی از دانش آموزان از مدرسه بیرون زدیم و مسیر خیابان 17 شهریور را به سمت میدان امام پیش گرفتیم که اواسط خیابان با حضور نیروهای ژاندارمری درگیری ایجاد شد و گاز اشک آور پخش کردند.
وی خواندن متن سخنرانی امام (ره) در اعلامیه ها را یکی از عوامل اثر گذار برای شروع فعالیت های انقلابی دانست و افزود: شهید شریفی پناه که از فرهنگیان آن زمان بود در برخی مساجد سخنرانی می کرد و ما در این مراسم ها شرکت می کردیم که در شناخت شخصیت و اندیشه امام، این سخنان خیلی موثر بود.
محمودآبادی با بیان اینکه پنجشنبه ها بعد از تعطیل شدن مدرسه به روستای محل زندگی پدر و مادر می رفتم گفت: آموخته های سیاسی که از این سخنرانی ها کسب می کردم را در روستا با جوانان و نوجوانان در میان گذاشته و روزهای جمعه به همراه حدود 40 نفر از اهالی روستا تظاهرات راه می انداختیم و به روستاهای مجاور می رفتیم تا آنها را هم با خود همراه کنیم.
وی تبلیغات انقلابی در روستاها را راهی برای روشن کردن مردم از احوالات سیاسی آن زمان عنوان کرد و ادامه داد: دانش آموزان نقش بسیار پر رنگی در این زمینه داشتند و همواره از طرف خانواده ها نیز حمایت می شدند.
این دانش آموز دهه 50 یادآور شد: در تظاهرات هایی که روستا راه می انداختیم روی پلاکاردهایی با زغال شعار انقلابی می نوشتیم که یکی از آن شعار ها این بود: « سکوت هر مسلمان خیانت است به اسلام».
وی که عکس امام را برای اولین بار در مدرسه پایین بازار و در دست یکی از رفقایش دیده بود اظهار داشت: آن زمان عکس های سیاه و سفید از امام منتشر می شد و گرچه مردم برای آن عکس ها احترام زیادی قائل بودند اما جرات نداشتند که در منظر عموم عکس را نگهداری کنند.
محمودآبادی گفت: هسته اصلی تحرکات دانش آموزی شهر بیرجند از مدرسه ای در خیابان جمهوری که الان چمران نام دارد قرار داشت و هر چند وقت از آن مدرسه برنامه تظاهرات و سخنرانی ها به ما می رسید که سعی می کردیم در این برنامه ها شرکت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آن زمان هیچ ترسی از کشته شدن در تظاهرات نداشتیم ادامه داد: هیجان نوجوانی و تعصبی که برای کشور خود داشتیم باعث می شد که شور انقلابی در ما بیشتر شود.
وی که بعد از انقلاب در دوران دبیرستان وارد بسیج شده بود افزود: از طریق بسیج زمانی که جنگ شروع شده بود با التماس زیاد توانستم راهی جبهه شوم.
این فعال انقلابی و بسیجی ، 146 ماه در جبهه جنگ حضور فعال داشته و اکنون مهمترین پیام انقلاب را عمل به تکلیف دانست و ادامه داد: رمز ماندگاری ارزش ها، بصیرت و آگاهی دادن است.
وی تصریح کرد: نسل جوان امروز باید بداند که راه انقلاب همچنان ادامه دارد و باید در عرصه های جدید نیز مقابل آنچه ارزش های ولایی را تهدید می کند جنگید.
محمودآبادی یکی از این عرصه ها را تحریم دانست و گفت: تحریم از همان زمان جنگ وجود داشت ولی ما باید مقاومت کنیم و پیرو مکتب امام و رهبری باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نسل جوان امروز بیش از هر چیز به آگاهی نیاز دارد افزود: متولیان فرهنگ باید به این موضوع توجه کنند و راه های آگاه سازی را پیش روی نسل های بعدی انقلاب قرار دهند.
این فرمانده پایگاه بسیج با اشاره به فضای مجازی و آسیب ها و تهدیدهای آن گفت: اگر از این فضا به درستی استفاده شود حتی از دشمن هم جلو می زنیم و این عرصه نمی تواند مانعی برای پیشرفت های فرهنگی و انقلابی کشور باشد.
وی با این اعتقاد که کلام ولایت فقیه حکم هدایت است بیان کرد: اگر می خواهیم راه امام زمان(عج) را دنبال کنیم باید گوش به فرمان رهبری بوده و به دنبال بصیرت افزایی باشیم.
محمودآبادی با تاکید بر اینکه هر کس در مسیر ولایت فقیه قرار داشته باشد نفوذی نخواهد بود افزود: قشر دانش آموز و دانشجو باید از سواد خود بهره برده و قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشند و بدانند که دشمن از هر راهی برای ضربه زدن استفاده می کند.
وی یادآور شد: در شرایط سخت جنگ اقتصادی نیز اگر ملت به اعتقادات خود پایبند باشند و گرفتار کم فروشی، گرانفروشی و احتکار نشوند قطعا بر حیله های دشمن پیروز خواهند شد.
فعال انقلابی در بیرجند با تاکید بر اینکه دشمن از راه تفرقه بین مردم و مذاهب وارد کار شده است اظهار داشت: مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور هم باید این ترفند ها را به نسل های جدید آموزش دهند تا بصیرت و آگاهی در جامعه افزایش یابد و همه حول محور ولایت فقیه این انقلاب را به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان(عج) بسپاریم.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.