حسین حسین پور روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: پروژه آبرسانی به محلات عشایری در منطقه بمرود زیرکوه 85 کیلومتر طول دارد که تاکنون بیش از 30 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه 620 خانوار با جمعیت 2 هزار و 590 نفر از خدمات این پروژه بهره مند می شوند افزود: فاز اول این پروژه به طول 21 کیلومتر خط انتقال در دهه فجر به بهره برداری می رسد و 50 خانوار از آن بهره مند خواهند شد.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به ساخت یکهزار متر مکعب مخزن بتنی برای این مجتمع گفت: حدود 70 میلیارد ریال دیگر برای تکمیل فازهای بعدی این پروژه نیاز است.
وی یکی از برنامه های جدی در حوزه عشایر را رسیدگی به معیشت جامعه هدف دانست و افزود: ایجاد زمینه های اشتغال، تغییر تکنولوژی و بهبود وضعیت، بسترسازی برای تولید، کشاورزی و صنایع دستی با توجه به ظرفیت های هر نقطه عشایری مد نظر قرار دارد.
حسین پور با تاکید بر اینکه تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت برای جامعه هدف در نظر گرفته شده است گفت: آموزش، ارتقای سواد، دانش و فرهنگ در جامعه عشایری نیز با جدیت دنبال می شود.
وی یادآور شد: اگرچه در حوزه آموزش و پرورش سطح برخورداری جامعه عشایری بالای 85 درصد است اما مکلف هستیم سالانه وضعیت موجود را پنج درصد افزایش دهیم.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی از فعال شدن طرح تولیدی بسته بندی ذرت علوفه ای در زیرکوه خبر داد و گفت: زمینه کشت گیاهان دارویی برای عشایر شهرستان سربیشه با بیش از 900هکتار زمین در منطقه نازدشت و 200 لیتر آب در ثانیه فراهم شده است.
وی ادامه داد: طرح پرورش شتر در بشرویه با ظرفیت چهار هزار نفر در 16 هزار هکتار و چاه برداشت 10 لیتر آب در ثانیه راه اندازی شده است.
حسین پور با تاکید بر اینکه تامین علوفه دام عشایر به طور جدی پیگیری می شود بیان کرد: علاوه بر نهاده های دامی مدت دار، خرید نهاده های جدید نیز در دستور کار قرار دارد که در همین راستا اخیرا 100 تن جو بین شهرستان ها توزیع شد.
وی یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نیز 24 هزار تن نهاده دامی توزیع شده که 14 هزار تن آن جو بوده است.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه 40 درصد جو در بدن دام قابل جذب است تاکید کرد: عشایر و دامداران به دنبال نهاده های دامی غنی شده باشند.
وی با اشاره به پروژه های عمرانی حوزه عشایر گفت: پیش بینی می کنیم با تخصیص اعتبارات تا پایان سال مالی 110 پروژه عمرانی به بهره برداری برسد که برای این پروژه ها بالغ بر 14 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.
حسین پور ادامه داد: بازسازی ایل راه ها، چشمه ها، قنوات، نصب توربین های بادی و انرژی های نو از مهمترین این پروژه ها است.
وی با بیان اینکه استفاده از انرژی های نو برای عشایری که برق ندارند زمینه بسیار مساعدی است افزود: انتظار می رود شرکت توزیع برق براساس تفاهم نامه ای که منعقد شده، نصب پنل های خورشیدی تامین روشنایی عشایر را در دستور کار قرار دهد.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با بیان اینکه 80 درصد جمعیت عشایری استان در نقاط صفر مرزی حضور دارند گفت: بر این باور هستیم که سیاه چادر عشایر نه تنها یک واحد صنعتی و تولیدی در اقتصاد مقاومتی بلکه یک پاسگاه انتظامی برای تامین امنیت مرزها است.
وی جمعیت عشایری استان خراسان جنوبی را براساس آخرین سرشماری 81 هزار نفر اعلام کرد و افزود: این جمعیت در قالب 15 هزار خانوار، 13 درصد جمعیت استان را شامل می شوند که در تمام شهرستان ها پراکنده شده اند.
حسین پور با بیان اینکه هفت درصد جمعیت عشایر کشور در خراسان جنوبی زندگی می کنند اظهار داشت: از ابتدای تاسیس استان تاکنون 56 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی در مناطق مختلف عشایری هزینه شده است.
وی گفت: در 13 سال گذشته از عمر استان 23 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای ایجاد شغل و حرفه به عشایر استان پرداخت شده است.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هزینه های تولید عشایر استان نسبت به سایر استان ها بیشتر است گفت: خشکسالی ها باعث شده که اغلب مراتع از بین برود لذا عشایر علوفه دام را باید از سایر نقاط خریداری و حمل کنند.
وی حمل آب را از دیگر هزینه های دامداری عشایر دانست و افزود: این در حالی است که عشایر برخی نقاط کشور در کنار رودخانه های پر آب چرای دام دارند.
حسین پور با اشاره به وجود 6 هزار کیلومتر ایل راه در استان گفت: چون ایل راه ها سالانه به طور متوسط باید 2 تا سه مرتبه تیغ زنی شوند در 13 سال گذشته بیش از 60 هزار کیلومتر ایل راه مرمت و موج تراشی شده است.
وی حفر و بهسازی بیش از 440 حلقه چاه، چشمه و قنات، احداث بیش از 49 هزار مترمربع بند خاکی و آبرسانی سیار یک میلیون و 170 هزار متر مکعب آب را از دیگر خدمات 13 ساله به عشایر استان عنوان کرد و گفت: روزانه بیش از 400 مترمکعب آب شرب 20 تا 120 کیلومتری برای دام و عشایران حمل می شود.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به تحول ایجاد شده در مناطق عشایرنشین استان ادامه داد: عشایر کم توقع ترین قشر جامعه هستند که باید برای ماندگاری آنها به مطالباتشان توجه کرد.
وی آب و آرد را از مهمترین مطالبه های عشایر برشمرد و بیان کرد: هر فرد عشایر ماهانه 12 کیلوگرم آرد سهمیه دارد که چون قوت غالب آنها نان است انتظار می رود این سهمیه حداقل به 20 کیلوگرم در ماه افزایش یابد.
وی گفت: از 13 سال گذشته تاکنون 25 هزار و 570 مترمکعب انبار ذخیره علوفه برای عشایر استان احداث شده تا بتوانند علوفه مورد نیاز را در فصل برداشت با قیمت مناسب تر تهیه و ذخیره کنند.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به وجود 11 تشکل عشایری در این استان افزود: این تشکل ها در قالب شرکت تعاونی و اتحادیه، نهاده های دامی عشایر را تامین می کنند.
وی با بیان اینکه بیش از 10 درصد عشایر بیمه اجتماعی هستند یادآور شد: یک میلیون و 473 هزار دام عشایر نیز زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.
حسین پور توجه به توانمندی بانوان عشایر را از دیگر رویکردها عنوان کرد و گفت: زنان عشایر علاوه بر کارهای کشاورزی و دامپروری در زمینه های قالی بافی، گلم بافی، صنایع دستی، پرورش قارچ و بوقلمون نیز توانمند شده و تولیدات آنها به فروش می رسد.
وی یادآور شد: امسال زن نمونه عشایر در کشور از سرایان انتخاب شد که افتخاری برای جامعه عشایری استان است.
سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به راه اندازی 46 صندوق خرد عشایر با یکهزار و 585 عضو از ابتدای تشکیل استان بیان کرد: 110 میلیون تومان کمک بلاعوض به این صندوق ها اعطا شده و تشکیل 35 صندوق دیگر در دستور کار است.
وی از وجود 10 هزار دانش آموز عشایر در استان خبر داد و افزود: برخی مشکلات از جمله دور بودن محیط های آموزشی به خصوص در مقطع متوسطه اول و دوم باعث شده شاهد رغبت پایین خانواده های عشایر به ادامه تحصیل فرزندان باشیم.
حسین پور بر فرهنگ سازی و تقویت زیرساخت های آموزشی در سکونت گاه های عشایری تاکید کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات فعلی ایاب و ذهاب به خصوص دانش آموزان دختر عشایر است.
9893*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.