به گزارش ایرنا همایون شاکری روز یکشنبه در نشست کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: سگ های نگهبان در باغ ویلاهای اطراف شهر نیز بعد از رهاسازی به دلیل خشکسالی و گرسنگی به داخل شهر هجوم می آورند.
وی تاکید کرد: اگر تمامی دهیاری های اطراف شهر مکلف به جمع آوری سگ های ولگرد شوند این معضل به مرور زمان از سطح شهر حذف خواهد شد.
معاون شهردار بیرجند گفت: در 2 ماه گذشته با احداث پناهگاه جمع آوری سگ های ولگرد در حاشیه شهر روزانه بین 10 تا 20 سگ از سطح شهر جمع آوری و اکنون 400 قلاده سگ در این محل نگهداری می شود.
وی با بیان اینکه این پناهگاه ظرفیت نگهداری 500 قلاده سگ را دارد افزود: زنده گیری سگ های ولگرد در راستای تامین آسایش و سلامت شهروندان صورت می گیرد و در خصوص اجرای طرح، مرکز جدید جمع آوری و نگهداری از حیوانات بدون صاحب در بیرجند راه اندازی شده است.
شاکری گفت: در این زمینه پیمانکار مورد نظر جذب و طی قرارداد منعقده با شهرداری، زنده گیری سگ های ولگرد در حال انجام است.
وی یادآور شد: شهرداری به عنوان یک نهاد غیردولتی بیش از 300 وظیفه برعهده دارد و کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در حطیه کار وزارت بهداشت بوده و به دهیاری ها و شهرداری ها ابلاغ شده است.
وی گفت: براساس مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداری ها، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و جمع آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض و مزاحم جزو وظایف شهرداری هاست.
شاکری افزود: شهرداری بیرجند به دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب از سوی سازمان شهرداری های کشور با منسوخ کردن روش های کنترلی قبلی، با تعیین و آماده سازی و ساخت سایت محل نگهداری سگ های بدون صاحب در زمینی به مساحت سه هزار متر مربع اقدام کرده است.
وی عنوان کرد: جمع آوری سگ های ولگرد و نگهداری آنها در یک سایت بهداشتی گامی در راستای ارتقای شاخص های بهداشتی در این شهرستان است و انتظار داریم نمونه این سایت در سایر نقاط استان نیز راه اندازی شود.
معاون خدمات شهری شهردار بیرجند اظهار داشت: شهرداری با یکی از سازمان های مردم نهاد برای قرنطینه، نگهداری و عقیم سازی سگ های ولگرد در سایت حیوانات بدون صاحب قراردادی منعقد و سگ ها بعد از انتقال به این محل عقیم شده و به مدت 10 روز تیمارداری می شوند.
وی تاکید کرد: باید از رهاسازی بدون هماهنگی سگ های ولگرد توسط سایر بخش ها و شهرستان ها در سطح استان جلوگیری و سگ های ولگرد از داخل شهرها جمع آوری شود.
شاکری گفت: در صورتی که مردم خواهان نگهداری از این سگ ها برای مراقبت از باغستان ها یا اماکن تفریحی، صنعتی و تجاری خود هستند این سازمان رایگان سگ ها را پس از عقیم سازی در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
شهردار قاین نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات اصلی و عمده بهداشتی کشور که سال هاست به صورت یک معضل، منابع انسانی و مالی کشور را به خود اختصاص داده و هر از گاهی به صورت بحران جدی در استان های مختلف و در قالب بیماری های نوپدید و بازپدید خود را آشکار می سازد بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است.
علی یحیی پور افزود: مهمترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ های ولگرد شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، افزایش جمعیت دامی و انتقال بسیاری از بیماری ها از سگ ها به انسان است.
وی ادامه داد: از جمله مهمترین این بیماری ها می توان به هاری، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز اشاره کرد که بر ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد بیش از پیش تاکید می شود.
شهردار قاین از زنده گیری 208 قلاده سگ ولگرد امسال در شهرستان قاینات خبر داد و گفت: از این تعداد 153 مورد در شهر قاین جمع آوری شده است.
وی کارا نبودن سلاح بیهوشی، تامین غذا، اجرایی نشدن طرح در شهرها و روستاهای اطراف، هزینه بالای عقیم سازی و مشکلات زنده گیری از جمله استفاده از قفس و استقرار آن و آزادسازی توسط شهروندان را از جمله مشکلات اجرای طرح زنده گیری عنوان کرد.
یحیی پور خواستار پیگیری تخصیص اعتبار به شهرداری های دارای مرکز کنترل جمعیت برای تجهیز شد و گفت: همچنین انتظار می رود سایر سازمان ها و ادارات عضو کارگروه به ویژه دامپزشکی برای عقیم سازی و مرگ با ترحم سگ های ولگرد ما را یاری کنند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.