فردین حکیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کشتار بی رحمانه سگ ها در پایان هفته گذشته در خارج از شهرک صنعتی اشتهارد اشاره کرد و افزود: در گزارشی به ما اعلام شد که حدود 20 قلاده سگ بدون صاحب توسط افراد ناشناس با سلاح گرم کشته شده اند.
وی اظهار داشت: در بازدید انجام شده، مشاهده شد که متاسفانه در بین این سگ های کشته شده تعدادی نیز زخمی هستند که وضعیت خوبی نداشتند و در مناطق مسکونی تردد می کردند.
وی بر اجرای دستورالعمل ابلاغی سال 87 سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به تمام استانداری ها و شهرداری ها تاکید کرد و گفت: در این دستورالعمل مشخص کرده اند که اگر قرار است جمعیت سگ های بلاصاحب کنترل شود باید از روش هایی همچون زنده گیری و تفکیک بین سگ های بیمار و سگ های سالم استفاده کرد.
حکیمی افزود: همچنین در این دستورالعمل آمده که اگر سگ هایی بیمار بوده و قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند با روش مرگ با ترحم تلف شوند و آن هایی که سالم هستند بعد از واکسیناسیون، قرنطینه و عقیم سازی در طبیعت رها شوند یا تحویل اشخاص شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه این دستورالعمل با تجربه ای که سال های بعد هم بر آن تاکید شده ولی عملا خیلی از شهرداری ها به آن عمل نمی کنند، از همان روش کشتار با سلاح گرم استفاده می کنند که به هیچ وجه مورد تایید نیست ضمن اینکه به نوعی ترویج خشونت هست و اعتقاد داریم با این وضعیت ترویج کشتار علیه حیوانات است و به هیچ مورد تایید ما نیست.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز بیان داشت: ضمن اینکه اعتقاد داریم سگ های بلاصاحب باید جمعیت آن ها به دلیل زاد و ولد بالا و داشتن منبع غذایی مناسب به دلیل عدم مدیریت پسماند، کنترل شود، باید این کنترل به دلیل احتمال حمله به انسان و گازگرفتگی و انتقال بیماری های مشترک حیوان به انسان انجام شود.
وی گفت: ما هیچ زمان نمی گوییم کنترل جمعیت سگ های بدون صاحب نباید صورت گیرد بلکه باید انجام شود که آن هم باید بر اساس دستورالعمل ابلاغی با عنوان 'کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب' انجام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در این دستورالعمل آمده که برای کنترل جمیعت این حیوانات و یا کشتار آن ها نباید از سلاح گرم استفاده کنند.
وی گفت: در پی اجرای موضوع رخ داده در شهرستان اشتهارد، موضوع را به عنوان یک وظیفه انسانی و وجود خلاء قانونی به به دادستان شهرستان اعلام کرده و دستور پیگیری توسط ایشان برای شناسایی عوامل این ماجرا صادر شد.
حکیمی با بیان اینکه این راه درمان نهایی نیست، افزود: بایستی برنامه ریزی مدون و مصوباتی داشته باشیم تا جلوی این گونه کارها گرفته شود زیرا هیچکس این گونه اتفاقات را با این روش نمی پسندد.
** جنگ سگ ها غیرقانونی است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص جنگ سگ ها که در سال های گذشته در برخی مواقع دیده می شد، اظهار داشت: این کار به صورت غیرقانونی انجام می شد که سال گذشته دستور قضایی توسط دادستان استان به کلانتری ها صادر شد تا در صورت مشاهده اینگونه میدان های مسابقه، عوامل دستگیر و برخورد قانونی وقضایی با آن ها انجام شود.
وی برگزاری اینگونه مسابقات را نیز عاملی برای ترویج خشونت دانست و افزود: گزارشاتی مبنی بر اینکه قرار است مسابقاتی برگزار شود داشتیم ولی برگزار نشده ضمن اینکه اگر اطلاع داشته باشیم پیگیری های لازم را خواهیم داشت.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.