به گزارش ایرنا حمید حلاجی مقدم روز یکشنبه در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان افزود: دستوالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بهمن ماه 87 تصویب و ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون حدود 10 سال می گذرد و هنوز امروز کارگروه استانی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان برگزار شده در حالیکه در شهرستان های استان پارسال 23 کارگروه و امسال هشت کارگروه برگزار شده است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در این مدت چهار قبضه سلاح بیهوشی به شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس و اسدیه تحویل داده شده تا نسبت به زنده گیری سگ های ولگرد از سطح شهرها اقدام کنند.
وی عنوان کرد: سال 94 تعداد یکهزار و 100 قلاده سگ ولگرد و سال 95 یکهزار و 34 قلاده سگ به صورت زنده گیری و مرگ با ترحم و سایر روش ها در استان اتلاف شده است.
حلاجی مقدم یادآور شد: در بیرجند جمع آوری سگ های بدون صاحب سطح شهر توسط پیمانکاری شهرداری ( زنده گیری) از سطح شهر جمع آوری و تحویل پناهگاه می شود در بحث نگهداری با توجه به هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه و کمک سمن های مردمی نسبت به تغذیه و نگهداری آنها اقدام می شود.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال اقدامات خوبی در این زمینه توسط شهرداری بیرجند و با کمک بخش خصوصی و سمن ها انجام شد از جمله احداث محل نگهداری سگ های ولگرد به متراژ سه هزار متر مربع و ظرفیت 500 قلاده سگ است.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی افزود: همچنین در شهر قاین به همکاری شهرداری محلی با ظرفیت 200 قلاده سگ تامین شده اما در دیگر شهرستان ها اقدامی صورت نگرفته است.
وی گفت: برای جمع آوری و زنده گیری سگ های ولگرد 6 منطقه از جمله منطقه یک شامل شهرستان های بیرجند و خوسف، منطقه دو شهرستان های قاینات و زیرکوه، منطقه سه شهرستان های فردوس، سرایان و بشرویه، منطقه پنج طبس و منطقه 6 شهرستان نهبندان پیشنهاد داده می شود.
حلاجی مقدم اضافه کرد: اگر این پیشنهاد مورد تایید قرار بگیرد در تمام شهرها و روستاهای این مناطق زنده گیری سگ های ولگرد با هدف کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان با موفقیت اجرا خواهد شد.
وی تصریح کرد: تردد سگ های ولگرد در خیابان های شهر سبب تهدید سلامت جامعه و امنیت شهروندان و مشکلات فروانی برای مردم می شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی تاکید کرد: از آنجایی که سگ ها قابلیت تولید مثل بالایی دارند به همین دلیل اگر برنامه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به ویژه سگ های ولگرد اجرا نشود تعداد آنها به سرعت افزایش یافته و مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.
وی بیان کرد: طرح زنده گیری سگ های ولگرد توسط شهرداری و سمن های استان اقدام بسیار خوب و چند جانبه ای است که می توان آن را به کل کشور تعمیم داد.
حلاجی مقدم اضافه کرد: اقدامات انجام شده در پناهگاه سگ های ولگرد بیرجند انسانی، اصولی و بهداشتی در حال انجام است از شبکه دامپزشکی استان درخواست داریم این حرکت را تا جایی که امکان دارد تقویت و در سایر شهرها گسترش دهد.
وی اظهار داشت: برای اجرای عملیات کنترل جمعیت حیوانات مزاحم باید اقدامی از جمله شناسایی کانون های تجمع حیوانات مزاحم، صید حیوانات، حمل و نقل، غربالگری و شناسایی حیوانات مفید و غیر مفید، اتلاف با ترحم حیوانات غیر مفید، حمل و نقل لاشه حیوانات تلف شده و دفن بهداشتی لاشه حیوانات تلف شده انجام شود.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.