به گزارش ایرنا طبق این تفاهم نامه طرفین توافق کردند سه کمیسیون اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی و امنیتی - مرزی به ریاست معاونان مربوطه تشکیل و جلسات کمیسیون ها به ریاست معاونان استاندار و والی فراه به صورت مستمر برگزار شود.
این صورت جلسه در ۲۷ بند به امضا رسید که شکل گیری اتاق مشترک بازرگانی بین اتاق بیرجند و ولایت فراه، آمادگی خراسان جنوبی برای تشکیل اتاق تجاری بین استان و فراه و برگزاری نشست های مشترک جهت پیگیری مسائل و مشکلات با حضور مقامات دو طرف از مهمترین مفاد این تفاهم نامه بود.
آمادگی خراسان جنوبی برای پذیرش اتباع افغانستان برای گردشگری، درمانی، افزایش مبادلات و عرضه محصولات فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش ساعت کاری گمرکات در دو طرف و بهره گیری بیشتر از ظرفیت ترانزیت و حمل و نقل کالا بین 2 کشور از دیگر مفاد این تفاهم نامه بود.
همچنین برگزاری برنامه ها و مناسبت های فرهنگی مشترک، توسعه روابط بین شهرداری های بیرجند و فراه، تبادل و انتقال دانش فنی و تجربیات علمی و آموزشی در بخش های مختلف نیز در این تفاهم نامه قید شده است.
استاندار خراسان جنوبی در نشست جمع بندی سفر والی فراه به استان با اشاره به بازدید های وی و هیئت همراه از بخش های مختلف گفت: در این بازدیدها و نشست های تخصصی 2 مساله مهم مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مسائل مربوط به دستگاه های حکومتی مستقر در مرز و کارکرد بخش خصوصی از مهمترین این موارد بود.
محمد مهدی مروج الشریعه ادامه داد: دستگاه های حکومتی مستقر در مرز از جمله گمرگ، ترابری، حمل و نقل و ترانسپورت ، قرنطینه ، گذرنامه و همچنین عوامل امنیتی با روان سازی شرایط برای مبادلات تجاری به توسعه تجارت طرفین کمک خواهند کرد.
وی با اشاره به کارکرد بخش خصوصی در حوزه های مختلف تجاری و فعالیت های مشترک گفت: هرچه در حال انجام است و هر چه برای آینده پیش بینی می شود در نظر گرفته شده تا توسعه بیشتر و بهتر را شاهد باشیم.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: غیر از مسائل اقتصادی، همکاری های علمی، فرهنگی ،دانشگاهی ، گردشگری و توریستی نیز عمده حوزه کارهای بخش خصوصی را تشکیل می دهد که می تواند مورد توجه قرار گیرد.
وی با ابراز امیدواری از اینکه سفر والی فراه نقطه امید برای فعالیت های توسعه گرانه باشد تصریح کرد: اندک مشکلات پیش رو نیز با تلاش های کنسولگری ایران در افغانستان به شایستگی حل و فصل می شود.
مروج الشریعه گفت: تفاهم های قابل توجهی در این نشست ها و بازدیدها به انجام رسیده که امید می رود به توسعه همه جانبه دو طرف منجر شود.

** تقدیر از میهمان نوازی گرم خراسان جنوبی
والی ولایت فراه جمهوری اسلامی افغانستان نیز با اشاره به بازدید از ظرفیت هایی خراسان جنوبی گفت: این ظرفیت ها در گسترش روابط بازرگانی بین ایران و افغانستان موثر خواهد بود.
عبدالبصیر سالنگی ضمن تقدیر از حسن نیت مسئولان خراسان جنوبی و مهمان نوازی گرم استان اظهار داشت: تفاهم نامه ها می تواند به تسهیل امور تجاری و مبادلات فرهنگی دو طرف کمک کند.
وی افزود: وجود دانشگاه بیرجند نیز ظرفیت خوبی برای تحصیل در کشور همسایه برای اتباع افغانستانی است.
این مقام مسئول در جمهوری اسلامی افغانستان با دعوت از مسئولان استان خراسان جنوبی برای سفر به ولایت فراه عنوان کرد: البته ما در آنجا بیشتر از اینکه کارخانه ، فرودگاه یا دانشگاه داشته باشیم مشکلات ها و چالش های دامن گیر داریم که دعوت می کنیم در وقت مناسب از این ولایت بازدید داشته باشید.
وی با اشاره به وجود قلعه تاریخی فریدون در ولایت فراه گفت: این قلعه گلی بزرگ تاریخی، 99 برج دارد و قدمت آن به 2.5 هزار سال پیش می رسد.
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.