به گزارش ایرنا، فرماندار بیرجند در این نشست ضمن گلایه از جدی نگرفتن مصوبات ستاد بازآفرینی شهری گفت: بارها در شورای اداری نیز تاکید شده که وقتی مطلبی صورت جلسه می شود انتظار می رود در زمان مقرر پاسخ داده شود.
علی ناصری با تاکید بر ارایه اطلاعات کامل در نشست های فنی اظهار داشت: باید در این نشست ها مشخصات پروژه ها به شکل مصور ارایه شود.
وی با بیان اینکه اعتبار جدیدی برای پروژه های ستاد بازآفرینی توزیع نمی شود افزود: شاخص توزیع اعتبارات دستگاه های اجرایی میزان کمک به حوزه بازآفرینی شهری خواهد بود.
فرماندار بیرجند با بیان اینکه بعضی از دستگاه‌ها هنوز به محلات هدف اشراف ندارند، تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی یک گزارش شناخت از محله های هدف تهیه، نیازهای آن را بررسی و تا دهه فجر به این ستاد ارائه دهند.
وی با بیان اینکه کارهای حلقه کارشناسی نباید در جلسات ستاد مطرح شود گفت: پروژه هایی برای ارایه به ستاد استانی و ملی باید جمع بندی و ارایه شود که لازم است بخش اطلاع رسانی دستگاه های اجرایی در این زمینه فعال شود.
ناصری یادآور شد: در بحث بازآفرینی اگر با برنامه و هدفمند حرکت کنیم به طور قطع نتیجه کار رضایتبخش خواهد بود.
وی با اشاره به گذشت حدود 9 ماه از سال گفت: انتظاری که از دستگاه های اجرایی می رود این بود که حداقل اقدامات انجام شده و در دست اجرا را به تفکیک ارایه دهند.
فرماندار بیرجند با اشاره به نیاز مالی مباحث آموزشی در محلات هدف بازآفرینی شهری بیان کرد: در حوزه آموزش محلات هدف بازآفرینی اگر طرح مطالعه شده ارایه شود می توان از اعتبار امور اجتماعی وزارت کشور استفاده شود.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این نشست گفت: بازآفرینی فقط وظیفه شهرداری نیست بلکه باید دستگاه های دیگر نیز پروژه های خود را به سمت این محلات هدایت کنند.
سید مهدی رونقی با بیان اینکه محلات هدف مشخص شده است، افزود: محدوده این طرح در بافت‌ تاریخی، فرسوده و مسکونی غیررسمی و ناکارآمد بوده که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: اطلاعاتی که دستگاه های اجرایی تهیه کنند کمک خواهد کرد تا بتوانیم به یک تصویر روشنی از بافت های بازآفرینی دست پیدا کنیم.
معاون عمرانی فرماندار بیرجند با تاکید بر اینکه قرار نیست در این ستاد اعتبار توزیع شود گفت: تکیه بر مشارکت های مردمی یکی از ماهیت های بازآفرینی شهری است که باید در این مسیر از پتانسیل دستگاه های اجرایی نیز استفاده کرد.
وی افزود: پروژه های فیزیکی به برنامه های دیگر که با مشارکت مردم انجام می شود کمک می کنند.
رونقی با اشاره به برگزاری نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری در استان یادآور شد: انتظار می رود با تلاش دستگاه های اجرایی بتوانیم از این نشست ملی به عنوان فرصت برای استان استفاده کنیم.

** دستگاه های اجرایی 30 درصد اعتبارات را در حوزه بازآفرینی هزینه کنند
شهردار بیرجند نیز در این نشست گفت: مکاتبه ای با همه اعضای این ستاد در اول آذرماه شده تا گزارش پیشرفت پروژه های خود را اعلام کنند اما هنوز هیچ دستگاهی گزارشی ارسال نکرده است.
محمد علی جاوید با تاکید بر اینکه دستگاه های اجرایی باید 30 درصد اعتبارات را در حوزه باز آفرینی شهری هزینه کنند افزود: شاید ذهینت بر این است که می خواهد در ستاد بازآفرینی اعتبار ویژه اختصاص داده شود ولی این طور نیز و همان برنامه هایی که سایر اعتبارات اختصاص یافته باید در این مناطق هزینه شود.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری در بافت فرسوده اظهار داشت: طرح فرزان و پیاده رو سازی خیابان جمهوری از جمله این پروژه ها بوده که در دست اقدام است.
شهردار بیرجند با بیان اینکه برای فرهنگ سرای محله 17 شهریور امسال حداقل 4 میلیارد تومان هزینه شده است تصریح کرد: پارک ،خانه محله و کتابخانه را از دیگر پروژه های حوزه بازآفرینی شهری در محله الهیه است.
سرپرست مرکز بهداشت بیرجند نیز ضمن ارایه گزارشی از اجرای پروژه های در دست اقدام محلات هدف گفت: برای احداث ساختمان شهید رجایی در بحث تامین زمین به مشکل برخورده ایم که نیاز است شهرداری و راه و شهرسازی در این خصوص ورود پیدا کنند.
مهدی زنگویی مطلق افزود: پیش از این اعتبار ساخت این پروژه در اختیار داشتیم که به خاطر مشکلات تملک زمین این اعتبار هزینه نشد.
وی بیان کرد: برای ساخت این مرکز حداقل یکهزار تا هزار و 500 متر زمین لازم است.

** ابلاغ 40 میلیارد تومان اعتبار به استان
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه نگاه به پروژه های اقدام مشترک در حوزه بازآفرینی شهری این بوده که فرمانداری از محل تملک منابع مالی را تامین می کند گفت: نیاز است این نگاه بازنگری شود تا بتوانیم به یک نتیجه برسیم.
احمد ولی پور مطلق اظهار داشت: تبصره 18 که اخیرا به استانداران ابلاغ شده بالغ بر 40 میلیارد تومان اعتبار در فصل استان گنجانده شده و از این محل برای پروژه هایی روبنایی و زیربنایی سهم هر دستگاه مشخص شده است.
وی با بیان اینکه در برخی ردیف های اعتباری که ابلاغ شده برآورد مشخصی نداریم تاکید کرد: با توجه به اینکه تا یک ماه آینده موافقت نامه اعتبار تبصره 18 مبادله می شود باید دستگاه های اجرایی پروژه های مد نظر را آماده کنند تا بتوانیم این اعتبار را جذب کنیم.

** کمک به آموزشگاه های خصوصی با اعتبارات بازآفرینی
رئیس مرکز فنی و حرفه ای بیرجند نیز در این نشست توانمندی را از مهمترین ماموریت های فنی و حرفه ای در محلات هدف باز آفرینی شهری دانست و گفت: تاکنون 120 نفر در هفت دوره آموزش های بخش دولتی را فراگرفته اند.
حسین دانش افزود: 246 نفر نیز در بخش خصوصی آموزش دیده اند که اگر در این حوزه اعتباری اختصاص یابد کمکی به آموزشگاه های آزاد نیز خواهد بود.
وی با اشاره به فعالیت هفت آموزشگاه در محلات هدف بازآفرینی شهری درخواست کرد از اعتبارات حوزه باز آفرینی شهری در بحث خرید خدمات آموزشی از این آموزشگاه های خصوصی استفاده شود.
رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز تاکید کرد: شهرداری بر اساس اولویت محله های ناکارآمد را مشخص کند.
علی جلالیان پور اظهار داشت: علیرغم اینکه برنامه اقدام مشترک در تیرماه اعلام شده چون هنوز به تصویب کارگروه ملی نرسیده لذا فرصت برای اصلاح وجود دارد و اگر برخی دستگاه های اجرایی در این پروژه ها نیازی به تغییر می بینند زودتر اعلام کنند.
مهلت 10 روزه به دستگاه های اجرایی برای ارایه پروژه ها بازآفرینی شهری، اختصاص زمین برای تولید مسکن امید در بافت فرسوده ، مشخص شدن جمعیت محلات هدف به تفکیک جنس و سن ، تشکیل خانه گفتمان در منزل هادوی، تعیین تکلیف شدن ارگ بهارستان ، ارایه گزارش شناخت از محلات هدف بازآفرینی توسط دستگاه های اجرایی تا دهه فجر از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
گزارش از عصمت برزجی
9893 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.