گفت و گوی جی پلاس/ چرا کرواسی توانست و ما نمی توانیم؟!

مجید جلالی: با این روند، در جام جهانی 2022 همین هستیم!/ بررسی کارنامه تیم ملی را به کارشناسان خارجی بسپاریم

کارشناس فوتبال ایران می گوید با روند کنونی اتفاق خاصی در فوتبال ایران نمی افتد و معتقد است باید تصمیم گیری بهتر، کارهای علمی و تحقیقی بیشتر و عمیق تری بر روی عملکرد فوتبال ایران در جام جهانی صورت گیرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ جام جهانی تمام شد و فرانسه جام قهرمانی را بالای سر برد. با سیستم جدید داوری شاید بیش از گذشته حق به حق دار رسید و تقریبا بهترین و آماده ترین تیم های جام اول تا سوم شدند. با این حال خیلی ها معتقدند که کم فروغ ترین جام عمرشان را دیده اند. جامی که خیلی جذابیت نداشته و در اصطلاح بهشان نچسبیده.

با این حال یکی از مربیان و کارشناسان با دانش فوتبال ایران مخالف این گزاره است. او می گوید "جام جهانی همیشه خوب است و پرهیجان؛ که حداقل نیمی از مردم زمین را درگیر خودش می کند."

  • جام جهانی همیشه خوب است

مجید جلالی در پایان جام جهانی 2018  روسیه در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، درباره ارزیابی اش از این جام اظهار کرد: « اینکه برخی می گویند جام جهانی خوب نبوده درست نیست. جام جهانی همیشه خوب است و تاثیر گذار. روی تمام بخش ها از سیاست و اقتصاد گرفته تا اجتماع و فرهنگ اثرش را می گذارد. این جام جهانی هم از این قاعده مستثنی نیست و در بخش فوتبالی اش هم حاوی پیام های مهمی برای آینده بود.»

  • خارج شدن فوتبال از انحصار قدرت های سنتی

مربی تیم فوتبال پیکان درباره حذف قدرت های بزرگ در این رقابت ها و نرسیدنشان به مراحل پایانی، نیز گفت: « این اتفاقی است که باید دیر یا زود در فوتبال منتظرش باشیم. در این جام هم دیدیم که قدرت های تازه در فوتبال دنیا ظاهر شدند. دیگر انحصار از دست دو تیم آمریکای جنوبی و چند تیم اروپایی خارج شده و همگی دیدیم که تیم های بزرگی نظیر آلمان، اسپانیا و برزیل مقابل تیم های به ظاهر معمولی متوقف شدند و بازی را واگذار کردند.»

  • نیاز برای تحقیق عمیق

جلالی که همه او را با کارهای علمی و کامپیوتری می شناسند، اینجا هم نمی خواهد بدون کار علمی و تحقیق صحبت کند: « نمی شود سطحی درباره این جام و تفاوت های فنی اش صحبت کرد. اینکه چرا این اتفاق ها افتاده و دیگر بررسی ها، تحقیقی عمیق می خواهد تا ببینیم آیا تنها تاکتیک ها و بارفنی تیم های برتر باعث موفقیتشان شده یا بحث زیر ساخت و تفاوت نسل هاست.»

  • با مصاحبه چیزی در نمی آید!

این کارشناس فوتبال معتقد است بررسی فنی تیم کی روش و آورده های این جام برای فوتبال ایران هم نیازمند بررسی عمیق، کارشناسانه و حتی برگزاری سمینارهای بزرگ و جدی: «هیچ کس نمی تواند با مصاحبه و اظهار نظرهای دم دستی به تحلیل درستی از این ماجرا برسد. این جام بدون شک از لحاظ نتیجه گیری برای ما خوب بود اما همان طور که گفتم بررسی های دیگر نیازمند نگاه کارشناسانه عمیق و تحلیل علمی است.»

  • برای بررسی کارنامه تیم ملی کارشناس خارجی بیاوریم

او ادامه می دهد:« بررسی عملکرد تیم و مقایسه اش با دوره گذشته، یک جنبه ظاهری دارد که همان نتیجه است و شکی نیست که در آن بهتر شدیم و موفق تر. در بحث باطنی که هویت کلی و ساختار را شامل می شود هم قطعا بهتر شده ایم اما بررسی بیشتر آن نیازمند کار بیشتر خواهد بود. حالا هر سوال دیگری هم که علاقمندان داشته باشند نظیر اینکه آیا کی روش باید بماند یا برود هم مشمول همین پاسخ می شود. نتیجه تیم ملی نمی تواند ملاک تصمیم گیری باشد و باید سمینارهای تخصصی حتی با حضور کارشناسان خارجی برگزار کنیم تا به یک جمع بندی درست و علمی برسیم.»

  • کی روش باید برای جام ملت ها بماند

جلالی درباره پیشنهاد خودش برای ادامه راه فوتبال ایران در جام ملت ها و همین طور جام جهانی بعدی نیز به جی پلاس گفت: « برای جام ملت ها که نمی شود هیچ پیشنهادی داد. همین تیم با همین کادر فنی باید برود اما برای جام جهانی بعدی می شود فکری کرد. پیشنهاد من همانی است که گفتم. در نیم فصل همه جمع شوند و با یک هم اندیشی و حتی با حضور کارشناسان خارجی به یک جمع بندی برسند.

  • چرا کرواسی نایب قهرمان شد؟

سرمربی پیکان ادامه می دهد: « باید بررسی کنیم و ببینیم کشوری مثل کرواسی که نه جمعیتش با ایران قابل مقایسه است و نه اقبال عمومی اش به فوتبال و نه منابع و ذخایر مالی اش، چطور می آید و نایب قهرمان دنیا می شود؟ چرا ما نمی توانیم؟ آیا پتانسیل و نیروی انسانی اش را با این همه استعداد نداریم؟

  • با این روند اتفاق خاصی نمی افتد!

مربی آکادمیک فوتبال ایران که در تمام صحبت هایش تلاش کرد اظهار نظر قطعی را به پس از بررسی های دقیق و علمی موکول کند، تنها در پاسخ به یک سوال ما جواب قطعی داد. جلالی در پاسخ به این سوال که " آیا با ادامه دادن همین روند اتفاق خاصی در فوتبال ایران می افتد یا خیر، یک "نه" قاطع گفت و افزود: « با این روند قطعا اتفاق خاص و ویژه ای برای فوتبال ما در دوره بعدی جام جهانی نمی افتد."

  • تمایل فوتبال این دوره به گرایشات تخریبی و تله گذاری

جلالی در پایان به تغییر نوع فوتبال در این جام جهانی نیز اشاره کرد و به جی پلاس گفت: به نظر من فوتبال در این دوره به سمت گرایشات تخریبی رفت. تله گذاری یکی از تاکتیک های رایج بود و تیم های موفق بودند که در این دام نیافتند و از آن خارج شوند. فرانسه به همین دلیل موفق ترین تیم جام و قهرمان شد که هم خوب از تله تیم ها فرار می کرد و هم خودش تله گذار خوبی بود. همین فرانسه به هیچ وجه تاکتیک پیچیده ای نداشت و خیلی ساده بازی می کرد. با این حال همین تاکتیک را آنقدر خوب و کامل ارائه کردند که قهرمان شدند.»

دیدگاه تان را بنویسید