امام خمینی در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه:

نمی توان هم مسلمان بود و هم مارکسیسم

در پاسخ امام به پرسش خبرگزاری فرانسه آمده است: هر گونه روابط با اسرائیل قطع خواهد شد اما یهودیان آزاد خواهند بود که در ایران بمانند و در محیط آزادتر از دوران سلطنت شاه زندگى کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، در ادامه گفت و گوهای خبرنگاران رسانه های مختلف، در روز بیست و چهارم دی ماه خبرنگار روزنامه «لیبرال» چاپ توکیو و نیز خبرنگار خبرگزاری فرانسه هر یک در دیدارهای جداگانه در اقامتگاه امام در نوفل لوشاتو خدمت امام رسیده و به طرح پرسش هایی درباره ویژگی های حکومت اسلامی و نیز اوضاع عمومی ایران پرداختند. متن گفت و گوها در جلد پنجم صحیفه امام آمده است. مصاحبه با خبرگزاری فرانسه به شکل زیر منتشر شده است:

 

 [واشنگتن- خبرگزارى فرانسه- حضرت آیت اللَّه العظمى خمینى اظهار داشتند که تا چند روز دیگر یک دولت تازه تشکیل خواهند داد که جایگزین دولت بختیار خواهد شد و تولد یک حکومت اسلامى در ایران نزدیک است. حضرت آیت اللَّه خمینى در پاسخ این سؤال که ایشان «مرد نیرومند ایران» خواهند شد، تصریح کردند که اختیارات شاه را نخواهند داشت و نخست وزیر هم نخواهند شد اما نقش ارشاد و هدایت خود را حفظ خواهند کرد.

حضرت آیت اللَّه تأکید کردند که اعضاى دولت آینده را پیش‌بینى کرده‌ اند و همه آنها اکنون در ایران به سر مى‌ برند و پذیرفته‌ اند که در دولت جدید شرکت کنند. با وجود این، حضرت آیت اللَّه خمینى حاضر نشدند نام آنها را فاش کنند. رهبر شیعیان توضیح ندادند که پس از خارج شدن شاه از ایران، به چه ترتیب دولتى که با فکر ایشان تشکیل مى‌ شود، جایگزین دولت بختیار خواهد شد. آیا این کابینه را واژگون خواهند کرد و یا یک دولت در موازات دولت بختیار تشکیل خواهند داد؟ همین قدر گفتند که دولت بختیار همانند همه دولتهایى که در دوران خاندان پهلوى تشکیل شده‌ اند، غیر قانونى است و از پشتیبانى ملت برخوردار نیست.

حضرت آیت اللَّه العظمى خمینى اضافه کردند:]

وظیفه من نخست‌ وزیرى نیست بلکه رهبرى و هدایت مردم است.

[نکات دیگرى که رهبر شیعیان به آنها اشاره کردند از این قرار است:]

کشور اسلامى ایران داراى یک مجلس که اعضاى آن از طریق آراى عمومى مردم انتخاب خواهند شد، خواهد بود و تنها به احزاب و گروههایى اجازه شرکت در انتخابات داده خواهد شد که به منافع ملى احترام بگذارند.

[در اینجا حضرت آیت اللَّه خمینى اشاره کرده‌ اند:]

کسانى که هنوز از شاه حمایت مى‌ کنند به خاطر وجود «دست خارجى» است و پس از آنکه وى از کشور خارج شود، نظامیانْ دیگر از خائنین پشتیبانى نخواهند کرد. یک ارتش نیرومند در کشور حفظ خواهد شد اما این ارتش از عناصر فاسد تصفیه خواهد شد.

در مورد امریکا؛ وقتى که واشنگتن از حمایت شاه و دولت بختیار دست بردارد، همه عداوتها نسبت به امریکا از میان خواهد رفت.

در مورد مارکسیسم؛ هیچ گونه رابطه‌ اى بین جنبش اسلامى و مارکسیسم خدانشناس وجود ندارد و نمى‌ توان در عین حال، هم مسلمان بود و هم مارکسیست. روابط با شوروى حسنه خواهد بود به شرط آنکه این کشور و کشورهاى دیگر از مداخله در امور ایران خوددارى کنند. هر گونه روابط با اسرائیل قطع خواهد شد اما یهودیان آزاد خواهند بود که در ایران بمانند و در محیط آزادتر از دوران سلطنت شاه زندگى کنند؛ چرا که اسلام به همه مذاهب احترام مى‌ گذارد.

 

 

صحیفه امام؛ ج 5، ص 446-447

 

دیدگاه تان را بنویسید