پاسخ امام به خبرنگار رادیو تلویزیون لوکزامبورگ درباره آزادی زنان چه بود؟

امام در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو تلویزیون لوکزامبورگ درباره قهقراگرا بودن حکومت اسلامی گفت: «دولت اسلامى قهقراگرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه که به آسایش ملت لطمه وارد آورد و با عفت عمومى ملت منافات داشته باشد.».

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، پرسش هایی مانند ایران پس از شاه، ویژگی های حکومت جمهوری اسلامی، میزان برخورداری مردم از آزادی در زمینه های گوناگون، روابط ایران با دیگر کشورها و...از جمله سوالاتی بود که خبرنگاران رسانه های مختلف غربی با حضور در محل اقامتگاه امام در نوفل لوشاتو و بیان این مباحث، خواستار پاسخ امام بودند. روز بیستم دی ماه سال 57 نیز مانند روزهای گذشته، خبرنگاران از مراکز مختلف خبری مانند آژانس سیگما، روزنامه نیویورک تایمز، مجله اکسپرس و رادیو و تلویزیون لوکزامبورگ خدمت امام رسیده و به طرح سوالات خود پرداختند. مشروح این گفت وگو ها در جلد پنجم صحیفه امام موجود است. متن زیر حاصل گفت و گوی رادیو- تلویزیون «لوکزامبورگ» با امام درباره ایران پس از شاه‌ است.

 

سؤال: [حضرت آیت اللَّه، شاه مى‌ رود بدون آنکه استعفا بدهد؛ آیا به نظر شما شرایط تغییر کرده است؟]

جواب: خیر؛ با رفتن شاه هیچ چیزى تغییر نمى‌ کند. باید تمام این سلطه که در ایران است از بین برود، براى اینکه همه اینها غیر قانونى است؛ هم دولت غیر قانونى است و هم مجلسیْن و هم شوراى سلطنت. و تا اینها تحقق پیدا نکند آرامش در ایران پیدا نخواهد شد.

 [آیا فکر مى‌ کنید نبرد و نهضتى را که ایجاد کرده‌ اید موجب بروز جهادى در ایران و در جاهاى دیگر مثل ترکیه و سایر کشورها بشود؟]

- آن مربوط به ما نیست. ملت ما در سراسر کشورهاى اسلامى اثر مى‌ گذارد و ملتها را به فکر رهایى از چنگال شرق و غرب مى‌ اندازد.

 [آیا حکومت اسلامى حکومتى قهقراگرا نیست؟ شاه مى‌ خواهد یک کشور مدرن برقرار کند؛ کشورهاى عربى نیز به دنبال پیشرفت هستند؛ ولى اسلام با رفرم و تغییرات اجتماعى مثل آزادى زنان مخالف است. نظر شما در این باره چیست؟]

- دولت شاه با رشد اجتماعى ما مخالف بود و تمام آزادى و استقلال کشور ما را از دست داده بود. دولت اسلامى قهقراگرا نیست و با همه مظاهر تمدن موافق است مگر آنچه که به آسایش ملت لطمه وارد آورد و با عفت عمومى ملت منافات داشته باشد. اسلام با آزادى زن نه تنها موافق است بلکه خود پایه گذار آزادى زن در تمام ابعاد وجودى زن است.

 [آیا روابطى با «حزب توده ایران» و در نتیجه مسکو دارید؟]

- خیر؛ به هیچ وجه روابطى نداشته‌ ام و ندارم و نخواهم داشت.

 [حضرت آیت اللَّه، ایران منطقه بسیار حساسى است در جهان. آیا بیم آن را ندارید که با این نهضتى که‌ شروع کرده‌ اید، به طور جدى تعادل منطقه را به خطر اندازید و در نتیجه جنگى درگیر شود؟]

- ما امیدواریم که تعادل دنیا به خطر نیفتد؛ براى اینکه ما به هیچ طرفى از دو طرف شرق و غرب تمایلى نداریم و ما با همه روابطى على السواء داریم و با همه رفتارى عادلانه داریم، البته در صورتى که آنها عدالت را در رابطه با ما رعایت کنند. امیدوارم تزلزلى در منطقه به وجود نیاید. البته شما غربیها تزلزل منطقه را در هَدْم منافع خودتان مى‌ دانید، اگر این تزلزل است مطمئن باشید بزرگترین تزلزل در منطقه صورت مى‌ گیرد.

 

صحیفه امام؛ ج 5، ص 417-418

 

دیدگاه تان را بنویسید