علت ترک عراق و هجرت به فرانسه از زبان امام

امام خمینی در پاسخ به خبرنگار اتریشی درباره تحولات آینده ایران گفت: حقوق مردم خصوصاً اقلیتهای مذهبی محترم بوده و رعایت خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس، به دنبال ترک عراق و هجرت به پاریس، در تاریخ دهم آبان ماه خبرنگار رادیو ـ تلویزیون اتریش خدمت امام رسید و علت آن را از ایشان سؤال کرد. متن زیر حاصل این گفت و گوست:         

سؤال: [چرا حضرت آیت اللَّه عراق را ترک کردند؟]

جواب: دولت عراق زیر فشار شاه، من را از فعالیت سیاسى که مسئولیت آن را بر دوش مى ‏کشم منع نمود؛ از این جهت آنجا را ترک کردم.

 [آیا تصمیم دارید به ایران بروید؟ چرا به ایران نرفته ‏اید؟]

- حضور در خارج، براى افشاى جرایم شاه در سطح جهانى مناسبتر است.

 [شانس مخالفین را در به دست گرفتن قدرت چگونه ارزیابى مى ‏کنید؟]

- مخالف رژیم، یک ملت است و ناچار ملت پیروز است.

 [ارزیابى شما از شاه به عنوان رهبر کشور خصوصاً بعد از قتل عام‏ها چیست؟]

- شاه هیچ گاه رهبر کشور نبوده و مزاحم رهبریها بوده است؛ و پس از این قتل عام‏ها پایگاهى نخواهد داشت- چنانچه در بین ملت قبلًا هم نداشته است- ولى اکنون ملت ما با بیدارى بر ضد او قیام کرده است و ناچار باید این رژیم تغییر کند.

 [نظرتان درباره تغییرات و تحولات آینده ایران چیست؟]

- با قیام انقلابى ملت، شاه خواهد رفت و حکومت دموکراسى و جمهورى اسلامى برقرار مى ‏شود. در این جمهورى یک مجلس ملى، مرکب از منتخبین واقعى مردم، امور مملکت را اداره خواهند کرد. حقوق مردم- خصوصاً اقلیتهاى مذهبى- محترم بوده و رعایت خواهد شد. با احترام متقابل نسبت به کشورهاى خارجى عمل مى‏ شود. نه به کسى ظلم مى‏ کنیم و نه زیر بار ظلم مى ‏رویم. کشور در حال حاضر ورشکست شده است و همه چیز از بین رفته است. با استقرار جمهورى اسلامى ساختمان واقعى و حقیقى کشور شروع خواهد شد.

 صحیفه امام؛ ج‏4، ص 244

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید