گزارش جی پلاس؛

بلیران؛ بهشت پنهان مازندران در نزدیکیِ تهران/ ویژگی ها +مسیر سفر

اگر اهل طبیعت گردی هستید به خوبی می‌دانید گشت و گذار پاییزی در جنگل چه حال و هوایی دارد به وِیژه وقتی که صحبت از جنگلی بکر و ناشناخته مانند بلیران آمل در میان باشد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ جنگلی که در این فصل سال همچون تابلوی نقاشی شما را به پس زمینه زرد، قرمز و نارنجی تابلویی طبیعی می‌کشاند و آنچنان محسورتان می سازد که دل بریدن از این نقاشی خدادی و پیوستن به واقعیت را  نخواهید داشت، "بلیران" نام دارد. در یک طرف از این مسیر نقاشی شده جنگلی زیبا قرار دارد و در طرف دیگرش شالیزار های برنج همراه با درختان میوه‌های جنگلی مثل ازگیل و زالزالک.  

بلیران، بهشت مازندران

بلیران را بهشت آمل یا بهشت مازندران می نامند؛ جنگلی در بخش میانی این شهر. جایی که وقتی پا به آن می‌گذاری؛ خنکای کوهستان روی صورتتان می‌نشیند و تصویری از زیباترین  روستاهای گردشگری ایران زمین در مقابلتان باز می‌شود.

این منطقه زیبای جنگلی جایی است که هر سال تعداد اندکی گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند و از پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم گردشگری مازندران برخوردار است. شکی نیست در صورت توجه بیشتر می‌تواند به قطب گردشگری شهر آمل تبدیل شود.

بد نیست بدانید، گردشگرانی که راهی شهر آمل می‌شوند غالبا از وجود بلیران بی خبرند و همین بی خبری سبب شده تا این منطقه بکر دور از دسترس گردشگران قرار گیرد.

 

cbfec505-7065-48db-a6fe-eac981f48f10

 

گرمارود، رودخانه ای در تلاقی با چشمه‌های آب معدنی

اگر بخواهیم بلیران را مختصرا معرفی کنیم، نخست باید به رودخانه گرمارود به عنوان نخستین جاذبه گردشگری این منطقه اشاره کرد؛ رودخانه ای به طول 50 کیلومتر که از کوهستان های حول و حوش شهر آمل سر چشمه می‌گیرد و در پایین دست به دو چشمه آب معدنی به نام های گرو و لاله زار می پیوند. البته در پایین دست رودخانه نیز ده ها چشمه آب معدنی دیگر به این رودخانه سرریز می‌شوند و املاح معدنی آنها اثری عجیب و غیرقابل باور بر امراض پوستی و دردهای مفصلی دارد.

بافت تاریخی بناهای روستایی

روستای جنگلی بلیران نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است؛ روستایی که بر روی تراس آبرفتی رودخانه گرمارود واقع شده و بافت اولیه آن با طراحی منطبق بر معماری بومی منطقه یعنی معماری مناطق پایکوبی ساخته شده است. این بناها به لحاظ شکل ظاهری، نوع معماری و ترکیب عناصر داخل آن، بناها و بافت های ساختمانیِ با ارزش روستایی محسوب می شوند.

جاده دسترسی به این منطقه زیبا از روستای کمدره واقع در کیلومتر 15 جاده قدیم آمل به بابل عبور می کند.

به گزارش جی پلاس؛ از دیگر جاذبه های گردشگری روستای بلیران می‌توان به کشف آثار باستانی پیش از اسلام اشاره کرد که در جدید ترین یافته های باستان شناسی توسط پژوهشگران ایرانی و فرانسوی نشان داده شده است. در منطقه بلیران حدود سی هزار سال پیش انسان های پیش از تاریخ زندگی می کردند که با شیوه جمع آوری غذا از محیط آشنا بوده و از ابزار های ساده سنگی استفاده می کردند.

وابسته بودن اقتصاد این روستا به دامداری سنتی و شیوه زندگی و کوچ دام از ییلاق چلاو به قشلاق بلیران، باعث وجود مراتع و تپه ماهورهای زیبا شده گردشگران را به این منطقه می کشاند.

 

96100_848

 

قلعه هلیا جاذبه ای خاص در بلیران

از جمله مناطق توریستی و گردشگری روستای بلیران می‌توان به قلعه های "هلیا تپه"، "تسکا سرا "، "اردشیرون" و "خشت سی چشمه" و مرتع ییلاقی کال چنگوم و امام زاده ولی (ع) اشاره کرد.

همچنین از نکات قابل توجه در روستای بلیران می توان به جوان بودن جمعیت روستا، مثبت بودن نرخ مهاجرت فصلی، وجود روحیه بالای گردشگری و نبود اختلافات اجتماعی در میان اهالی روستا اشاره کرد که از نقاط قوت در جذب گردشگری در این منطقه به حساب می‌آید.

چگونه به بلیران سفر کنیم؟

اگر از سمت تهران راهی شده اید باید وارد جاده هراز شوید وحدود 20 کیلومتر مانده به آمل منتظر دیدن مجتمع رفاهی نارنجستان هراز شوید؛ دقت کنید جاده فرعی که باید از آن جا به سمت شرق و روستای بلیران بپیچید پیش از رسیدن به رزکه قرار دارد. نشانیِ جاده فرعی همان پمپ بنزین نارنجستان است و دقیقا روبه روی این پمپ بنزین جاده نسبتا کم عرضی وجود دارد که شما را وارد راه فرعی و پرپیچ خم بلیران می‌کند.

کجا بمانیم؟

به هرحال اگر قصد ماندن در روستای بلیران را داشتید می توانید از خانه های محلی با هزینه بسیار اندک برای سکونت استفاده کنید و یا دست به جیب شوید و ویلاهای آنچنانی در این منطقه را اجاره کنید.

دیدگاه تان را بنویسید