گزارش جی پلاس از آخرین یافته محققان؛

شناسایی ماده شیمیایی حیاتی در کنترل افکار مزاحم

دانشمندان ماده شیمیایی را در ناحیه پیش پیشانی مغز شناسایی کردند که نبود آن منجر به اختلالات روانی می شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ساینس نوشت: دانشمندان یک ماده شیمیایی کلیدی و پراهمیت را که در ناحیه حافظه مغز قرار دارد، شناسایی کرده اند. این ماده شیمیایی به ما امکان می دهد افکار ناخواسته و مزاحم را سرکوب کنیم. شناسایی این ماده شیمیایی به محققان کمک می کند که علت های وجود افکار مزاحم و ماندگار در افراد مبتلا به اختلالاتی مانند اضطراب، اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (PTSD) افسردگی و اسکیزوفرنی، را بهتر توضیح و درک کنند.

گاهی ما خاطرات بسیار تلخ و ناگوار از یک حادثه در گذشته و یا یک نگرانی را به یاد می آوریم و ممکن است ساعت ها مغز، آن خاطرات را مرور کند و به یاد بیاورد. بعضی اوقات افراد به شکل ناخواسته این خاطرات بد ،غم انگیز و دردناک را مرور می کنند و نمی توانند آن را کنترل کنند.

"پروفسور مایکل آندرسون"  از دانشکده علوم شناختی و مغزی دانشگاه کمبریج می گوید: "توانایی ما برای کنترل اندیشه ها و افکار پریشان برای سلامتی ما اهمیت حیاتی دارد. هنگامی که این ظرفیت تخریب می شود، برخی از علایم ناخوشایند بیماری های روانی مانند خاطرات اختلال گر، تصاویر بد، توهم ها، خواب ها، و نگرانی های مکرر و مدوام پدیدار می شود. این ها همه نشانه بیماری های روانی مانند PTSD، اسکیزوفرنی، افسردگی، و اضطراب هستند. همانطور که انسان می تواند اقدامات فیزیکی خود را کنترل کند در مورد افکار نیز یک مکانیزم مشابه برای متوقف ساختن افکار ناخواسته وجود دارد."

منطقه ای در جلوی مغز وجود دارد که به عنوان "قشر پیش پیشانی" شناخته می شود. این قشر نقش کلیدی در کنترل اعمال ما بازی می کند و اخیرا هم نشان داده شده که نقش اساسی در کنترل افکارمان بازی می کند. "قشر prefrontal " به عنوان یک تنظیم کننده اصلی عمل می کند و دیگر مناطق مغز مانند قشر حرکتی برای اعمال و هیپوکامپ برای خاطرات را تحت کنترل خود دارد.  

در تحقیقاتی که در مجله Nature Communications منتشر شده است، گروهی از دانشمندان به رهبری دکتر تیلور اشمیتز و پروفسور اندرسون، آزمون" فکر کردن و فکر نکردن"  را به کار بردند. این آزمون تشخیص می دهد که آیا قشر پیش پیشانی مغز با موفقیت می تواند مانع یادآوری افکار شود.

در این آزمون، شرکت کنندگان یاد می گیرند مجموعه ای از کلمات را با کلمه همتای خود، مرتبط کنند و در غیر این صورت می توانند با کلمات غیر مرتبط، آنها را مرتبط کنند.

در مرحله بعد، از شرکت کنندگان خواسته می شود با دیدن نشانه سبز، کلمه مرتبط را به یاد آورند و با نشانه قرمز، از به یاد آوردن کلمه مرتبط اجتناب کنند.  

محققان با به کارگیری دستگاه های اف ام آر آی و طیف سنج تشدید مغناطیسی، موفق به مشاهده قسمت های اصلی مغز شرکت کنندگان شدند. طیف سنج، فعالیت شیمیایی مغز را می سنجد.

پروفسور اندرسون، دکتر اشمیتز و همکارانش نشان دادند که توانایی مهار افکار ناخواسته متکی بر انتقال دهنده عصبی ( یک ماده شیمیایی در مغز است که اجازه می دهد پیام ها بین سلول های عصبی عبور کنند) است. این انتقال دهنده عصبی، GABA شناخته شده و اصلی ترین "مهارکننده" عصبی در مغز است.

پرفسور اندرسون اعتقاد دارد که این مطالعه می تواند روش جدیدی برای مقابله با افکار مزاحم به وجود بیاورد و بیمارانی که از اینگونه اختلالات روانی رنج می بردند را درمان کند.

دیدگاه تان را بنویسید