گزارش جی پلاس از نتیجه جالب یک تحقیق؛

موقع ورزش کردن، آهنگ گوش نکنید!

دانشمندان دانشگاه کمبریج دریافتند انجام فعالیت های همزمان مغز و بدن، عملکرد فیزیکی را در میان ورزشکاران حرفه ای کاهش می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ تلگراف نوشت: در دنیای امروزه که بسیاری تمایل به استفاده مفید از زمانشان دارند، کارهایی مانند گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم و یا یادگیری یک زبان خارجی در حین ورزش کردن، عمل سازنده و مفید تلقی شود.

اما در یک مطالعه جدید، محققان دریافتند، هنگامی که بدن مجبور می شود همزمان با یک کار فیزیکی مانند ورزش ، فعالیت ذهنی نیز انجام دهد، عملکرد فیزیکی فرد به شکل قابل ملاحظه ای پایین می آید و مغز برنده می شود.

دانشمندان دانشگاه کمبریج کنجکاو بودند که رابطه معکوس بین ظرفیت فیزیکی و ذهنی ورزشکاران را  در زمانی که بدن و مغز مجبور به انجام وظایفی به شکل همزمان می شود، محاسبه کنند.

آنها از گروهی از ورزشکاران نخبه باشگاه قایقرانی دانشگاه کمبریج  تقاضا کردند که در آزمون یادآوری ذهنی یا تست حافظه شرکت کنند. باید متذکر شد آنها این آزمون را همزمان با پارو زدن قایق انجام می دادند.  

اگر چه عملکرد هم فیزیکی و هم ذهنی ورزشکاران با انجام این دو عمل ضعیف شد اما بیشترین ضعف عملکرد در پارو زدن آنها مشاهده شد.

153626_trans_NvBQzQNjv4BqJwesIKWdWqJrJ7WNedea5kBXtVmWWD4EXhtUrrOQKpc

نتایج حاکی از آن است که اگر ورزشکاران می خواهند عملکرد خود را در حین ورزش بهبود بخشند، باید ذهن خود را آرام و هرگونه فعالیتی مانند گوش دادن به آهنگ و غیره که ذهن را درگیر کند، محو شود.

دکترلانگمن - استاد دانشگاه کمبریج بر این باور است که حالت روحی و ذهنی و فرآیندهای تفکرو ذهن می تواند عملکرد فیزیکی را تحت تاثیر خود قرار دهد. تمرکز روی فعالیت ورزشی به تنهایی و بدون ذهن آشفته می تواند عملکرد فیزیکی ورزشکار حرفه ای  را افزایش دهد.

البته شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه عملکرد فیزیکی ورزشکاران غیرحرفه ای در زمان گوش دادن به آهنگ و غیره افزایش می یابد. اما این قضیه در مورد ورزشکاران حرفه ای صحیح نمی باشد و قطعا عملکرد حرفه ای آنان را کاهش می دهد.

از لحاظ متابولیسمی مغز انسان بسیار گرانقیمت است و سوخت زیادی نیاز دارد. زمانی که بدن مجبور به انتخاب بین سوخت رسانی به مغز و یا عضله باشد، تبعا بدن، مغز را انتخاب و  گلوکز را به مغز ارسال می کند و اول سوخت مغز تامین می شود.

این ماهیت خودخواهانه مغز در افرادی که دچار گرسنگی طولانی مدت یا سوء تغذیه شده اند، بیشتر دیده می شود، جایی که بدن آنها از بین رفته اما ماده مغزی آن هنوز دست نخورده است.

در این مطالعه جدید، گروه تحقیقاتی PAVE کمبریج 62 دانشجوی پسر با سن متوسط ​​21 سال را مورد آزمایش قرار دادند.

در مرحله اول این قایقران ها، آزمون ذهنی  یادآوری کلمات 3 دقیقه ای  و بعد یک آزمون سه دقیقه ای پارو زدن، مجزا انجام دادند.

در مرحله دوم این دو آزمون را به صورت همزمان انجام دادند و نمراتشان با هم مقایسه شد.

در طی چالش همزمان انجام این دو آزمون، عملکرد ذهنی شرکت کنندگان 79درصد کاهش یافت، در حالی که عملکرد فیزیکی آنها 12.6 درصد با کاهش مواجه شد. نتیجه این شد که در تمام شرکت کنندگان، قدرت فیزیکی حدود 29.8 درصد نسبت به قدرت ذهنی با کاهش روبه رو شد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید