گزارش جی پلاس از سرنخ های اسف‌بار سوءمدیریتی

چرا کار پرسپولیس و دیگران به خطر کسر امتیاز کشیده می شود؟!

ساده انگارانه است اگر منشاء بدهکاری میلیاردی تیم های فوتبال ایرانی در مجامع بین المللی و خطر کسر امتیاز از آنها را بی پولی بدانیم و اندکی تامل در این موضوع ما را به سرنخ های سوءمدیریتی اسف‌باری می رساند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی جی پلاس؛ همیشه صحبت از بدهی های میلیاردی باشگاه های فوتبال بوده ولی همیشه در حد همان حرف باقی می ماند. تیرماه سال 92 بود که حجت الاسلام علیرضا علیپور رئیس وقت کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی فدراسیون فوتبال از نامه توبیخ آمیز کنفدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به فدراسیون نشینان خبر داد که در آن فیفا از روسای فدراسیون سوال کرده بود: چرا احکام انضباطی علیه باشگاه های بدهکار اجرایی نشده است؟!

هشدارهایی صرفا از سر تکلیف

از همین سال بود که مسئولان فدراسیون برای اینکه حداقل جلوی اقدام ها و  نامه های بعدی فیفا را بگیرند، هر از گاهی به باشگاه های بدهکار هشدار داده که باید بدهی های خود را تسویه کنند. البته عملا فقط هشدار بود و هیچوقت باشگاه ها برای تسویه بدهی هایشان کاری نکردند و فدراسیون و کمیته انضباطی هم با آنها کار نداشته است.

باشگاه های ایرانی بیش از 48 میلیارد تومان بدهکارند

بیست و یکم تیرماه 94 بود که در جلسه تاج، اسدی و حسن زاده میزان بدهی های باشگاه ها در تمام سطوح فوتبال کشور اعلام شد. کل مبلغ بدهی ها در تمام سطوح فوتبال کشور در بخش آقایان و بانوان، 468.102.133.014 ریال اعلام شد. نکته جالب این است که  مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال در مرداد ماه سال 95 از بدهی 100 میلیارد تومانی پرسپولیس و 74 میلیارد تومانی استقلال خبر داد که نشان می دهد که بخش عمده ای از این بدهی ها مربوط به دو باشگاه بزرگ پایتخت است.

اقدامات بیهوده!

دو روز بعد از اعلام کل میزان بدهی های باشگاه های فوتبال کشور، در نشست مشترک علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال با تاج (رئیس وقت سازمان لیگ) و حسن زاده رئیس کمیته انضباطی مقرر شد از فعالیت باشگاه های بدهکار در لیگ های مختلف 95-94 جلوگیری شود. حتی به دستگاه های ذیربط که باید در این کار همکاری می کردند هشدار دادند اگر در این کار کوتاهی کنند مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

اما با این نامه ها و نشست ها هم باشگاه ها "ککشان نگزید" و به فعالیت های خود ادامه دادند! تا اینکه حسن زاده پنجم مرداد 94 پیش از شروع لیگ اعلام کرد که اگر باشگاه های استقلال، پرسپولیس، فولاد، راه آهن، سایپا، تراکتور سازی، صبا، استقلال اهواز، سپاهان و ذوب آهن بدهی هایشان را ندهند نمیتوانند در هفته اول لیگ پانزدهم به میدان بروند. اما کو گوش شنوا!

با اینکه مدیران باشگاه ها که بیشتر آنها هم دولتی هستند هیچ توجهی به هشدارهای کمیته انضباطی و فدراسیون و... نداشتند، در نیم فصل لیگ پانزدهم حسن زاده سعی کرد با تهدید باشگاه های بدهکار به اعمال احکام شدید، آنها را مجبور به پرداخت بدهی هایشان کند.

البته سه روز پس از این تصمیم کفاشیان در نامه ای به تاج اعلام کرد که با توجه به مصوبه شورای امنیت و لزوم برگزاری منظم بازی ها، بدهی باشگاه ها از طریق بخشی از درآمد آنها پرداخت شود. با این نامه، باشگاه ها به فعالیت خود ادامه دادند.

در نتیجه تمام این تصمیمات نمایشی شد تا فدراسیون در ظاهر نشان دهد عزمش برای گرفتن بدهی های باشگاه ها جزم است ولی در عمل کاری صورت نگرفت.

** راهی که فدراسیون برای باشگاه ها باز کرد؟

اما پیش از شروع لیگ شانزدهم بود که مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرد همه تیم های حاضر در لیگ برتر بدهکار هستند، در نتیجه نمی توان از حضور آنها در مسابقات جلوگیری کرد. به همین دلیل مسابقات بدون دردسر برای تیم ها شروع شد!

البته سه ماه بعد در تاریخ یکم آبان، تاج به باشگاه ها هشدار داد که اگر این فصل فکری به حال بدهی هایشان نکنند، طبق قانون در سال آینده تیم های دیگر جایگزین آنها می شود. این صحبتها هم تقریبا مانند صحبتهای قبل بود و فقط اعلام شد "باشگاه ها بیایید و بدهی هایتان را بدهید" اما هیچ ساز و کاری برای این کار تعیین نکردند!

تا اینکه یک هفته بعد اسدی پس از نشست کارگروه بررسی وضعیت باشگاه های بدهکار که با حضور ارکان قضایی فدراسیون برگزار شد در نامه ای هفت بندی به حیدر بهاروند (سرپرست وقت و رئیس فعلی سازمان لیگ)، ساز و کار پرداخت بدهی ها تا جریمه ای که باشگاه ها در صورت عدم پرداخت آن متحمل خواهند شد را نیز اعلام کرد.

راهی که فدراسیون جلوی پای باشگاه ها قرار داد تا هم بدهی شان را بدهند و هم فشاری به آنها وارد نشود به این صورت بود که باید در نقل و انتقالات نیم فصل حداقل 10 درصد بدهی های خود را با کمیته انضباطی تسویه کنند و معادل مبلغ اسمی مندرج در قراردهای جدید را جهت تسویه استهلاک بدهی های خود پرداخت کنند. راهی که مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ بارها اعلام کردند در اجرای آن مصر هستند.

شاید باشگاه ها تصور می کردند که این حرف ها هم مانند حرف های گذشته است ولی با شروع نقل و انتقلات نیم فصل، جلوی ثبت قرارداد و صدور کارت بازی بازیکنان تیم های بدهکار گرفته شد تا باشگاه ها حساب کار دستشان بیاید. طبق اعلام امیرحسین فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، بیشتر باشگاه ها بدهکار مانند صبا، ماشین سازی و پرسپولیس مبلغ مورد نظر را به حساب کمیته انضباطی واریز کردند تا بتوانند قرار داد بازیکنان جدیدشان را ثبت و کارت بازی آنها را دریافت کنند.

تراکتورسازی

 

** چرا مشکلات پیش بینی نشد؟!

اما این دستورالعمل هم با مشکلاتی روبرو بود چرا که مثلا می تواند باعث رواج زیرمیزی و متمم در قرارداد بازیکنان شود تا باشگاه ها مبلغ کمتری به کمیته انضباطی پرداخت کنند!

همچنین مشخص نیست باشگاهی مانند پرسپولیس که توانست با سروش رفیعی و سامان نریمان جهان قرارداد امضا کند و کارت بازی آنها را دریافت کند، واقعا مبلغی بیش از 10 میلیارد تومان به حساب کمیته انضباطی واریز کرده است یا خیر؟! (با توجه به صحبت های تاج در مرداد ماه 95)

 

** خطر کسر امتیاز از بدهکاران بین‌المللی

بدهی تیم‌های ایرانی فقط مختص به داخل کشور نیست و چندین پرونده ریز و درشت در کمیته انضباطی فیفا علیه تیم‌های ایرانی در جریان است. طی دو، سه ماه گذشته، استقلال و تراکتورسازی به دلیل تعلل در پرداخت بدهی بازیکنان سابق و خارجی خود، محکوم به محرومیت در استفاده از پنجره نقل و انتقالات شدند که تبریزی ها در نقل و انتقالات تابستانی هم محروم هستند. اما این پایان کار نیست و فیفا قصد نقره داغ کردن تیم‌های ایرانی دیگر را هم دارد. بزرگترین بدهکار فوتبال باشگاهی ایران، پرسپولیس است که از چند ماه پیش، این خطر را حس کرده و مدیران آن ظاهرا پی گیر پرونده مانوئل ژوزه هستند. آنطور که گفته می شود مبلغ بدهی پرسپولیس به این مربی پرتغالی 6 میلیارد تومان است که از زمان مدیریت محمد رویانیان برای قرمزها به ارث مانده است! همچنین با توجه به ناتوانی کنونی پرسپولیس در پرداخت این مبلغ، دیر یا زود 6 امتیاز از پرسپولیسی‌ها کسر می شود مگر اینکه اتفاق  جدیدی در این باشگاه رخ دهد و ژوزه خیلی زود به پول خود برسد.

در واقع باید گفت هر چقدر فدراسیون و متولیان فوتبال ایران در برخورد با باشگاه‌های بدهکار تعلل کرده‌اند، فیفا و کمیته انضباطی این نهاد بین اللملی، در عمل به وعده های خود بسیار دقیق هستند و نمی توان خیلی راحت از کنار آرای فیفا گذشت.

 

** ساختار ناسالم = توسل به درآمدهای گلریزانه مردم!

همه اینها به کنار، فدراسیون هم باید روشی بیاندیشد تا تیمها از مسائلی مانند تبلیغات محیطی و حق پخش تلوزیونی نفع ببرند تا بتوانند درآمدزایی داشته باشند. اینکه تنها تیم های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی از طریق سامانه هواداری آن هم متاسفانه درآمدهای ناپایدار گلریزانه! داشته باشند، کافی نیست چرا که 13 تیم دیگر هم در لیگ برتر حضور دارند!

دیدگاه تان را بنویسید