وضعیت بازار بورس در هفته آینده چگونه خواهد بود؟ پاسخ یک کارشناس در گفت و گو با جی پلاس؛

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید اگرچه ممکن است نوسانات عادی بازار در هفته جدید دیده شود اما در کل به سه دلیل افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ دلار و احتمال افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی بازار رو به بالا و رشدی است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه اقتصاد و درآمد جی پلاس: شاخص کل بازار بورس از اولین روز کاری هفته گذشته تا آخرین ساعات چهارشنبه سوم شهریورماه روندی صعودی را طی کرد و با قرار گرفتن در ارتفاع یک میلیون و 550 هزار و 120 واحدی به کار خود پایان داد.

برخی از کارشناسان معتقد بودند این روند صعودی ناشی از افزایش قیمت دلار و نرخ تورم بوده است و اگر این روند رو به رشد ادامه‌دار باشد، شاخص کل هم رشد خواهد کرد.

از سوی دیگر چهارشنبه سوم شهریورماه جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار و وزرا مشخص شدند اما هنوز وضعیت برجام در این دولت مشخص نشده است که هر دو این موارد می‌تواند تاثیرگذار روی شاخص کل بورس نیز باشد.

سیدعلی خسروشاهی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در هفته پیش رو نیز رشد خواهد کرد، گفت: ممکن است نوسانات عادی بازار در هفته جدید دیده شود اما در کل من بازار را به سه دلیل رو به بالا و رشدی می‌بینم البته سرکوب یا کنترل قیمت دلار باعث توقف بازار می‌شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد شاخص به صورت میانگین رشد 3 تا 4 درصدی را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: عامل اول تورم است که مرکز آمار در یکسال منتهی به مردادماه آن را 45 درصد اعلام کرد. تورم همچنان صعودی است و با رشد نقدینگی احتمال آنکه به 50 درصد برسد، وجود دارد و این موضوع یکی از عوامل مهم در رشد شاخص محسوب می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه از دلار به عنوان عامل دوم یاد و بیان کرد: دلار به محدوده 28 هزار تومان رسیده است و از آنجاکه نیمی از بازار سرمایه با دلار ارتباط مستقیم دارد، افزایش یا کاهش قیمت دلار روی بازار سرمایه اثرگذار است.

خسروشاهی افزود: عامل سوم نیز به افت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی باز می‌گردد که احتمال می‌دهم قیمت این کالاها دوباره به مدار صعودی باز گردند و از آنجا که بخش عمده‌ای از سهام شاخص‌ساز ما از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌پذیرد، شاخص کل نیز تغییر خواهد کرد.

وی با اشاره به مشخص شدن وزرای دولت سیزدهم مطرح کرد: همین که وزرا در حد حرف از بورس حمایت می‌کنند از نظر من کافی است چراکه کار دیگری از دستشان برنمی‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنان موضوع احیای برجام نامشخص است، مطرح کرد: من حقیقتا امیدواری به بحث گشایش‌های اقتصادی ندارم و این نامشخص بودن وضعیت برجام تاثیر بد روی اقتصاد گذاشته، می‌گذارد و خواهد گذاشت.

خسروشاهی در پایان عنوان کرد: این تاثیر بد روی بازار بورس خنثی می‌شود چراکه قیمت ارز روند صعودی خود را حفظ می‌کند و این موضوع قطعا روی بحث‌های تورمی داخلی و سهام‌های شاخص‌سازی که به قیمت‌های جهانی متصل هستند، تاثیرگذار است اما در مجموع برجام روی بازار سرمایه تاثیر منفی نمی‌گذارد.

دیدگاه تان را بنویسید