جی پلاس

شانس بالای تیم ملی فوتبال برای صعود؛ ایران بدون نگرانی راهی دور بعد می شود؟

تیم ملی ایران در صورت دوم شدن در مرحله گروهی هم شانس خوبی برای صعود به مرحله سوم انتخابی جام جهانی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی ایران در حال حاضر از چهار دیدار گذشته خود 6 امتیاز کسب کرده است و به همین دلیل، برای صعود به مرحله سوم انتخابی جام جهانی انتخاب‌های زیادی نخواهد داشت. شاگردان اسکوچیچ برای صعود از این گروه، باید در یکی از دو جایگاه اول یا دوم گروه خود قرار گیرند.

طبق قوانین، تیم اول به صورت مستقیم راهی مرحله بعد می‌شود و تیم دوم بعد از ارزیابی امتیازی با سایر تیم‌های دوم و تعیین برترین تیم‌ها، از گروهش صعود می‌کند یا حذف می‌شود.

مرحله سوم مسابقات انتخابی جام جهانی با حضور هشت تیم صدرنشین مرحله دوم و همینطور چهار تیم دوم برگزار خواهد شد. در نتیجه شانس تیم‌های دوم برای راهیابی به مرحله بعد نصف تیم‌های صدرنشین است.

با این حال فیفا یک تبصره را قائل شده و در صورتی که قطر میزبان مسابقات که در این مرحله در گروه E قرار دارد، مسابقات را به عنوان صدرنشین یا یکی از بهترین تیم‌های دوم تمام کند، در این صورت، شانس آن‌ها به پنجمین تیم برتر مسابقات می‌رسد.

با توجه به صدرنشین قطر با اختلاف 4 امتیاز نسبت به تیم دوم و شانس بالای این تیم برای صدرنشینی، در این صورت هفت تیم صدرنشین و پنج تیم از میان تیم‌های دوم گروهای‌ هشتگانه صعود می‌کنند.

*بررسی فرضیه دوم شدن ایران در مرحله گروهی

وضعیت کنونی بسیار به نفع ایران است. شاگردان اسکوچیچ برای صعود بدون اما و اگر می‌توانند هر چهار دیدار آینده خود را پیروز شوند و بدون دردسر به مرحله سوم راه یابند اما در صورتی که ایران از چهار دیدار آینده خود سه پیروزی و یک تساوی و یا سه پیروزی و یک شکست کسب کند، چقدر شانس صعود دارد؟

به علت کناره‌گیری کره‌شمالی این مسابقات این مرحله و بی‌اثر شدن نتایج بازی‌ها این تیم در گروه H، فیفا برای رعایت توازن، بعد از اتمام دور گروهی و مشخص شدن سرنوشت نهایی این مرحله، دیدارهای تیم‌های دوم با تیم آخر را بی‌اثر می‌کند تا هر هشت گروه در شرایط برابر قرار گیرند. در حالت معمول، تیم‌های پنجم تمام گروه‌ها در اکثر بازی‌ها شکست خورده‌اند و این موضوع تغییر چندانی به حال تیم‌ها ندارد. البته این اتفاق در صورت دوم شدن ایران در گروهش به معنی بی‌اثر شدن 14 گل زده مقابل کامبوج و کاهش تفاضل گل تیم‌ملی خواهد بود.

اگر ایران مسابقات را با سه پیروزی و یک تساوی و 16 امتیاز تمام کند و در رتبه دوم قرار گیرد، دارای میانگین 2 امتیاز به ازای هر مسابقه خواهد بود که در این صورت به احتمال بسیار زیاد صعود می‌کند.

نگاهی به وضعیت تیم‌های دوم هفت گروه دیگر موید این موضوع است:

گروه E: عمان – 5 بازی – 12 امتیاز – میانگین: 2.4 امتیاز

گروه H: لبنان – 3 بازی – 7 امتیاز – میانگین: 2.33 امتیاز

گروه C: ایران – 8 بازی – 16 امتیاز – میانگین 2 امتیاز (احتمالی)

گروه A: چین – 5 بازی – 10 امتیاز – میانگین: 2 امتیاز

گروه B: کویت – 5 بازی – 10 امتیاز – میانگین: 2 امتیاز

گروه D: ازبکستان – 5 بازی – 9 امتیاز – میانگین: 1.8 امتیاز

گروه F: تاجیکستان – 6 بازی – 10 امتیاز – میانگین: 1.66 امتیاز

گروه G: مالزی – 5 بازی – 9 امتیاز – میانگین: 1.8 امتیاز

طبق این جدول، سه تیم مالزی، تاجیکستان و ازبکستان از نظر میانگین امتیازی کمتر از دو امتیاز هستند و در این صورت ایران با کسب 16 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه دوم گروهش، به طور قطع راهی مرحله بعد می‌شود. از طرفی تیم‌ملی در همین وضعیت اگر تفاضل گل خود را مقابل هنگ کنگ افزایش دهد، از برخی از تیم‌ها با میانگین دو امتیاز هم بهتر خواهد شد.

این احتمال هم وجود دارد که برخی از تیم‌ها مانند لبنان، عمان، چین و کویت در ادامه مسابقات امتیازاتی را از دست بدهند و در این صورت شانس ایران در صورتی که در گروهش دوم هم شود، بسیار زیاد خواهد شد.

با این حساب، نگرانی روزهای اخیر مبنی براینکه تیم‌ملی حتما باید چهار دیدار آینده خود را پیروز شود، بی‌پایه و اساس است. حتی اگر تیم‌ملی بحرین را شکست دهد و بازی رو درو مقابل عراق را واگذار کند، 15 امتیازی می‌شود و در گروهش دوم خواهد شد و باز هم با 15 امتیاز احتمال صعود تیم ملی کم نیست چرا که دارای میانگین امتیازی 1.87 می‌شود که طبق جدول بالا، تقریبا صعودش قطعی است.

 

 

  • ناشناس ارسالی در

    خدایا یعنی میشه ایران صعود کنه..یا الله کمکی مدد...

دیدگاه تان را بنویسید