جی پلاس

فوتبال آسیا بدون غول؛ بدون هیولا!

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا یک بار در رقابت تنگاتنگ در این مسابقات را نشان داد؛ جایی که هیچ تیمی مطلقا برتر از سایر تیم‌ ها نیست و رقابت برای صعود به مرحله حذفی تا آخرین مسابقه جریان دارد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ لیگ قهرمانان آسیا از حدود سه هفته پیش در سه کشور غرب آسیا آغاز شد و تیم ها در پنج گروه مختلف به رقابت پرداختند. بعد از گذشت چندین سال از این مسابقات و عملکرد  تیم‌ها در سال های مختلف، برخی از تیم های قدرتمند جایگاه خود را تثبیت کرده اند.

تیم‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال ایران، الهلال، الاهلی و النصر عربستان، الدحیل و السد قطر، پاختاکور ازبکستان، شارجه و العین امارات همواره جزو تیم هایی هستند که در غرب آسیا حرفی برای گفتن دارند و رقبای خود را اذیت می کنند ولی این موضوع قطعی نیست!

در واقع مسابقات فوتبال در آسیا به گونه‌ای است که در مراحل گروهی نمی توان مطلقا گفت کدام تیم ها از مرحله گروهی صعود می کنند و کدام تیم قادر است بیشترین امتیازات را کسب کند؛ اتفاقی که در فوتبال اروپا تقریبا قابل پیش بینی است و تیم های بزرگ معمولا با شکست دادن رقبای خود از کشورهای درجه دو اروپایی، راهی مراحل حذفی شوند.

نگاهی به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا موید این موضوع است که چه رقابت تنگاتنگی بین تیم ها برای صعود از مرحله گروهی وجود دارد و تا پایان هفته پنجم، فقط یک تیم (شارجه) توانسته بود صعود خود به عنوان صدرنشین مسابقات را مشخص کند! این وضعیت با افزایش تیم ها به چهل تیم تشدید هم شده است چرا که باعث شد تیم های دوم هم از صعود خود مطمئن نباشند (به علت قانون صعود سه تیم برتر از میان پنج تیم دوم گروه‌ها).

با همین وضعیت، تکلیف مرحله یک هشتم نهایی هم تقریبا قابل پیش بینی نبود. این وضعیت به علت فاصله اندک تیم‌ها و اختلاف فنی پایین آن‌ها است که باعث شده در مرحله یک هشتم نهایی هم بعضا نتایج عجیبی رقم بخورد.

به همین علت هر ساله تیم های متفاوتی در آسیا به مقام قهرمانی می رسند. اگر در فوتبال اروپا تیم های رئال مادرید، بارسلونا و بایرن مونیخ به طور متناوب هر چند سال یک بار به قهرمانی می رسند، این موضوع در آسیا متفاوت است. اسامی قهرمان‌های آسیا از سال 2007 به این شرح است:اوراوا ردز ژاپن، گامبا اوزاکا ژاپن، پوهانگ استیلرز کره جنوبی، سئونگنام ایلهوا کره جنوبی، السد قطر، اولسان هیوندای کره جنوبی، وسترن سیدنی استرالیا، چونبوک موتورز کره جنوبی، اوراوا ردز ژاپن، کاشمیا آنتلرز ژاپن،الهلال عربستان و اولسان هیوندای کره جنوبی.

در این فهرست طولانی فقط دو تیم اوراوا ردز ژاپن و اولسان هیوندای ژاپن توانستند دو بار به قهرمانی برسند. حتی برخی از قهرمان‌ها نتوانستند در فصول بعدی در این مسابقات شرکت کنند که گواهی بر این است که فوتبال آسیا هنوز قدرت‌های ابدی خود را پیدا نکرده است.

دیدگاه تان را بنویسید