جی پلاس/ قسمت اول؛

50 فیلمی که حتما باید ببینید +راهنمای ترتیب درست تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی مارول

در تعطیلات نوروز 1400 به تماشای آثار برتر دنیای سینما بنشینید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایام تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذار در دنیای تصویر و لذت بردن از تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌هاست. اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم. قطعا سلیقه‌ها و علایق هرکسی با دیگری متفادت است اما سعی شده فیلم‌هایی انتخاب شوند که در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی و طبق نظر رای دهندگان بی‌شمار و منتقدان درجه یک سینما، جزو آثار برتر تاریخ سینما هستند.

ما برای شما 50 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که همه در میان 250 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارند.

 

یک - 12  مرد خشمگین  (12 Angry Men)

 

50 فیلم برتر

 

اگر قرار باشد درباره مرگ یا زندگی یک جوان تصمیم بگیرید، چه خواهید کرد؟ اگر مدارک زیادی گناهکار بودن آن جوان را نشان دهند، شاید در ظاهر تصمیم گرفتن درباره او کار آسانی باشد اما آنها که وجدانی قوی‌تر دارند، در بزنگاه‌ها تصمیمی متفاوت می‌گیرند.

فیلم 12 مرد خشمگین، یک درام حقوقی محصول سال ۱۹۵۷ آمریکاست که بر اساس داستانی تلویزیونی به همین نام نوشته رجینالد رز و به کارگردانی سیدنی لومت ساخته شده ‌است. داستان دربارهٔ هیات منصفه دادگاهی متشکل از دوازده نفر است که باید درباره گناهکار بودن یا بی‌گناهی جوانی به اتهام قتل تصمیم‌گیری کنند. فیلم تنها از یک لوکیشن در بیشتر طول فیلم و دوازده بازیگر اصلی استفاده کرده ‌است.

«۱۲ مرد خشمگین» در سال ۲۰۰۸ از طرف بنیاد فیلم آمریکا به عنوان دومین فیلم دادگاهی تاریخ سینما برگزیده شد.

 

 

2 - ارباب حلقه‌ها  (The Lord of the Rings)

 

50 فیلم برتر

 

اگر به فیلم‌های افسانه‌ای علاقه دارید، پس حتما سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را ببینید. تقریبا تمام آنها که این فیلم را دیده‌اند به هواداران پر و پا قرص آن تبدیل شده‌اند و از دیدن چندباره آن هم لذت می‌برند.

مجموعه ‌فیلم ارباب حلقه‌ها توسط پیتر جکسون کارگردانی شده ‌است. این فیلم‌ها بر اساس رمان ارباب حلقه‌ها نوشتهٔ جان رونالد روئل تالکین ساخته شده‌اند. مجموعهٔ ارباب حلقه‌ها شامل سه فیلم است: ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱)، ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) و ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (فیلم) (۲۰۰۳).

بنا بر اعلام شبکه آمازون، ساخت سریال ارباب حلقه‌ها از سال ۲۰۱۹ شروع شده و احتمالاً در سال ۲۰۲۲ به نمایش درخواهد آمد.

پیتر جکسون پس از اکران موفق سه‌گانه ارباب حلقه‌ها، دیگر کتاب جی آر آر تالکین یعنی "هابیت" را هم در قالب سه فیلم ساخت که تماشای آنها هم خالی از لطف نخواهد بود.

 

3 - اگه می‌تونی منو بگیر (Catch Me If You Can)

 

50 فیلم برتر

 

این فیلم در ژانر زندگینامه‌ای درام به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی جف ناتانسون محصول آمریکا در سال ۲۰۰۲ است. فیلم بر پایه خود زندگی‌نامه‌ای به همین نام نوشته فرانک ابیگنل جونیور و استن ردینگ ساخته شده‌ و در آن بازیگرانی چون لئوناردو دی‌کاپریو، تام هنکس، مارتین شین، ناتالی بای و کریستوفر واکن بازی کرده‌اند.

داستان فیلم به فرانک ابیگنل جونیور (با بازی دی‌کاپریو) می‌پردازد که قبل از ۱۹ سالگی‌اش موفق شد میلیون‌ها دلار چک را جعل کند و خود را خلبان هواپیمایی خطوط هوایی سراسری آمریکا، پزشکی در جورجیا و وکیلی در لوئیزیانا جا بزند. کارل هنراتی (با بازی تام هنکس) مأمور اف‌بی‌آی همواره در پی به دام انداختن فرانک است و همیشه نیز از او عقب می‌ماند. فرانک ابگنیل واقعی خود نیز در صحنه‌ای کوتاه در فیلم در نقش پلیسی فرانسوی حاضر شده‌است.

اَبیگنِل که هم‌اکنون رئیس شرکت «کارشناسی جعل و کلاهبرداری» ابیگنل و شرکاست در سال ۲۰۰۲، زندگی‌نامه خود را در اختیار استیون اسپیلبرگ قرار داد و او نیز با استفاده از ماجرای زندگی ابیگنل فیلم «اگه میتونی منو بگیر!» را کارگردانی کرد.

 

4 - انتقامجویان  (Avengers)

 

50 فیلم برتر

 

در صورتی که به فیلم‌های ابرقهرمانی علاقه دارید، شرکت فیلم‌سازی مارول کار را برایتان راحت کرده است. مجموعه فیلم‌های "انقامجویان" با عنواین فرعی مختلف، تعداد زیادی از ابرقهرمان‌های خاطره‌ساز را گرد هم جمع کرده تا با نیروهای شر و اهریمنی یا بیگانگان فضایی مبارزه کنند.

علاوه بر فیلم‌هایی که با سرتیتر "انتقامجویان" مشخص شده‌اند، هر یک از ابرقهرمان‌های مارول به تنهایی فیلم‌های خاص خود را هم دارند که داستان‌ همه آنها با یکدیگر مرتبط است.

 

ترتیب درست تماشای فیلم‌های ابرقهرمانی مارول بر اساس روند اتفاقات به این صورت است:

  1. Captain America: The First Avenger (2011)
  2. Iron Man (2008)
  3. The Incredible Hulk (2008)
  4. Iron Man 2 (2010)
  5. Thor (2011)
  6. The Avengers (2012)
  7. Iron Man 3 (2013)
  8. Thor: Dark World (2013)
  9. Captain America: The Winter Soldier (2014)
  10. Guardians of the Galaxy (2014)
  11. Guardians of the Galaxy Vol. 2 (2017)
  12. Avengers: Age of Ultron (2015)
  13. Ant-Man (2015)
  14. Captain America: Civil War (2016)
  15. Black Panther (2018)
  16. Spider-Man: Homecoming (2017)
  17. Doctor Strange (2016)
  18. Ant-Man and the Wasp (2018)
  19. Thor: Ragnarok (2017)
  20. Avengers: Infinity War (2018)
  21. Captain Marvel (2019)
  22. Avengers: Endgame (2019)

 

5 - بازگشت به آینده  (Back to the Future)

 

50 فیلم برتر

 

یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی به کارگردانی رابرت زمکیس است. تهیه‌کننده این فیلم استیون اسپیلبرگ است و فیلم‌نامه آن را باب گیل نوشته‌ است. مایکل جی فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسون، کریسپین گلاور و توماس ویلسون در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال 1985 شد و به یک موفقیت تجاری عظیم تبدیل شد و با نقدهای ستایش آمیزی مواجه شد به طوری که جزو ۱۰ فیلم برتر در رده فیلم‌های علمی تخیلی بود و هم‌اکنون در سایت imdb جزو ۵۰ فیلم برتر است.

فیلم داستان یک پسر نوجوان به نام مارتی مک‌فلای را روایت می‌کند که به صورت تصادفی در زمان سفر می‌کند و از سال ۱۹۸۵ به ۱۹۵۵ منتقل می‌شود. او والدین خود را در دبیرستان ملاقات می‌کند و تصادفاً موجب برهم خوردن رابطه آن‌ها می‌شود. مارتی باید تغییری که در گذشته ایجاد کرده را اصلاح کند و کاری کند تا والدینش عاشق یک‌دیگر شوند و سپس با کمک دانشمندی به نام دکتر امت براون راهی جهت بازگشت به سال ۱۹۸۵ بیابد.

این فیلم دو دنباله هم دارد که اگر فیلم اول را دیدید حتما دو فیلم بعدی را هم ببینید. شاید جالب‌ترین قسمت این سه‌گانه سکانسی باشد که کارگردان، دنیا را در ساب 2015 تصور کرده و پیشرفت‌های چشمکیر تکنولوژی را – به خیال خود – به تصویر کشده است!

 

6 - باشگاه مشت‌زنی  (Fight Club)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی آمریکایی، ساخته دیوید فینچر در سال ۱۹۹۹ میلادی و در ژانر درام-روانشناختی است که بر اساس رمانی با همین نام به قلم چاک پالانیک ساخته شده‌است. بازیگرانی همچون ادوارد نورتون، برد پیت و هلنا بونهام کارتر در فیلم نقش آفرینی کرده‌اند. نورتون در نقش یک انسان معمولی که از شغل دفتری معمولی خود ناراضی است ظاهر می‌شود. او به همراه تایلر داردن صابون‌سازی که نقشش را برد پیت ایفا می‌کند، یک «باشگاه مبارزه» را تشکیل می‌دهد و درگیر رابطه با او و زنی به نام مارلا سینگر که بونم کارتر نقشش را ایفا می‌کند، می‌شود.

باشگاه مبارزه انتظارات استودیوی سازنده را در گیشه برآورده نکرد و نقدهای دوگانه‌ای از منتقدان دریافت کرد. از فیلم به عنوان یکی از پربحث‌ترین فیلم‌های سال ۱۹۹۹ یاد می‌شود. با فروش دی‌وی‌دی‌ها فیلم به موفقیت تجاری دست پیدا کرد و بعد از آن نقدهای مثبت تری را از منتقدان دریافت کرد. باشگاه مبارزه اکنون سالهاست که در لیست ۲۵۰ فیلم برتر بنیاد اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDB) با نمره ۸.۸ در رتبه یازدهم قرار دارد.

 

7 - بر باد رفته  (Gone with the Wind) 

 

50 فیلم برتر

 

یک فیلم آمریکایی در ژانر حماسی ،عاشقانه و درام به کارگردانی ویکتور فلمینگ است که در سال ۱۹۳۹ اکران شد. فیلم نامه این فیلم توسط سیدنی هاوارد بر اساس رمانی به همین نام، نوشته مارگارت میچل به رشتهٔ تحریر درآمده‌است. روایت عشق یک دختر جنوبی به نام اسکارلت اوهارا در خلال جنگ داخلی آمریکا و دوره بازسازی پس از جنگ را به تصویر می‌کشد.

در فیلم کلارک گیبل و ویوین لی دو نقش اصلی فیلم را ایفا می‌کنند. لسلی هاوارد، اولیویا دی هاویلند، هتی مک‌دنیل، ان رادرفورد باربارا اونیل، توماس میچل ،جرج ریوز، اولین کیز، اسکار پولک، فرد کرین و آلیشیا رتاز دیگر بازیگران این فیلم هستند. مدت این فیلم حدوداً ۲۲۱ دقیقه است که همراه با موسیقی آغاز فیلم ، موسیقی استراحت بین فیلم ،موسیقی ورود و خروج فیلم حدود ۲۳۸ دقیقه می‌شود.

در دوازدهمین دوره مراسم اعطای جوایز اسکار، 10 جایزه اسکار (۸ رقابتی، ۲ افتخاری) از 14  نامزدی دریافت کرد که شامل برنده بهترین فیلم، بهترین کارگردانی (فلمینگ)، بهترین فیلمنامه اقتباسی (سیدنی هوارد)، بهترین بازیگر نقش اول زن (ویوین لی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (هتی مک دانیل، اولین آمریکایی-آفریقایی تباری بود که موفق به کسب جایزه اسکار شد) می‌شد. این فیلم از نظر تعداد برنده و نامزدی در رشته های مختلف، در آن زمان رکورددار بود.

بر باد رفته هنگام انتشار برای اولین بار بسیار محبوب شد. این فیلم پر فروش ترین فیلم تاریخ شد و بیش از ۳۴ سال رکورددار بود. این فیلم با احتساب تورم، همچنان پرفروش ترین و پردرآمدترین فیلم تاریخ محسوب می شود.

 

8 - بین ستاره‌ای  (Interstellar)

 

50 فیلم برتر

 

در آینده کرهٔ زمین به علت آتشک (بادزدگی) محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود. مردم دیگر به فکر فضا نیستند و آژانس های فضایی تعطیل شده‌اند. کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان پیشین ناسا که حالا کشاورز شده است، به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند و هر سال مقدار زیادی ذرت توسط ربات هایشان می کارند. مورف (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورف کشف می‌کنند که شبح، یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی، مختصات دستگاه اعداد دودویی (صفر و یک) در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات، آن‌ها را به محل تأسیسات مخفی ناسا راهنمایی می‌کند که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود. برند فاش می‌کند که یک کرم‌چاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده است، آن‌ها را به یک منظومه در کهکشان جدیدی می برد که احتمال دارد سیاراتی قابل حیات داشته باشد و امیدی برای زنده‌ماندن و ادامهٔ نسل بشر.

این داستان فیلم "بین ستاره‌ای" به کارگردانی کریستوفر نولان است. متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، مایکل کین و مت دیمون در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. ماجرای این فیلم دربارهٔ فضانوردانی است که از طریق کرم چاله‌ای به کهکشان دیگری سفر می‌کنند تا سیاره قابل سکونتی بیابند. فیلم‌نامه این فیلم را کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان نولان نوشته‌است. کریستوفر به همراه لیندا اوبست و اما توماس تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده داشتند. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است.

 

9 - پدرخوانده  (The Godfather)

 

50 فیلم برتر

 

اگر شاهکار فرانسیس فورد کاپولا را ندیده‌اید، در ایام نوروز 1400 برای تماشایش وقت کافی بگذارید. سه‌گانه "پدرخوانده" از بهترین نمونه‌های فیلم در تاریخ سینما هستند و دیدن آنها به شدت توصیه می‌شود. در این سه فیلم شاهد بازی‌های درخشان ستارگان دنیای سینما مانند مارلون براندو، رابرت دنیرو و آل پاچینو خواهید بود و با دنیای پر رمز و راز مافیای ایتالیایی ساکن آمریکا در دهه‌های گذشته آشنا می‌شوید.

فیلم علاوه بر بازی‌های روان و خوب، موسیقی گیرا و شنیدنی دارد و نماهای دوربین به زیبایی هر چه تمام‌تر چشمان بیننده را نوازش می‌دهد. اگر می‌توانید و علاقه دارید، نسخه دوبله شده این فیلم را ببینید تا صداهای مخملی حنجره‌طلایی‌های دوبله ایران علاوه بر چشم‌نوازی فیلم، گوش‌هایتان را نیز نوازش دهد.

 

10 - حیثیت  (The Prestige)

 

50 فیلم برتر

 

یک فیلم سینمایی علمی تخیلی ودلهره‌آور به کارگردانی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۰۶ است. فیلم‌نامهٔ این فیلم را کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان، با اقتباس از رمان کریستوفر پریست به همین نام، نگاشته‌اند. داستان آن درباره رابرت انجیر و آلفرد بوردن، دو شعبده‌باز رقیب در اواخر قرن ۱۹ میلادی در لندن است. در رقابت برای به دست آوردن شعبده‌های جدید، این دو دست به کارهایی می‌زنند که نتایج غم‌انگیزی به بار می‌آورد.

هیو جکمن در نقش رابرت انجیر، کریستین بیل در نقش آلفرد بوردن و دیوید بویی در نقش نیکولا تسلا بازی کرده‌اند. مایکل کین، اسکارلت جوهانسون، پیپر پرابو، اندی سرکیس و ربکا هال از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ اکران شد و با واکنش مثبت منتقدان روبه‌رو شد. در گیشه هم به موفقیت رسید. حیثیت در دو بخش بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه در جوایز اسکار نامزد شد. حیثیت، شعبده‌باز و اسکوپ، سه فیلمی بودند که در سال ۲۰۰۶ اکران شدند و به دنیای شعبده‌بازی پرداخته بودند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا .... سینما و سرگمی با بعضی مسائل این‌فیلم‌ ها مفهوم اصلی و اجتماعی شدن پیدا میکنه..دیدنه چند فیلم ازی اینه مجموعه ۵۰ فیلمی که منتخب این پست شدن بسیار مفهومی و پر محتوا میباشد که عده‌ای محدود از هر جامعه مفهوم کار کارگردانی‌شده این فلیم هارا دریافت میکند که باعث تفکر زیادی درمورد زندگی خاص بعضی از اشخاص در جوامع گوناگون میباشد.

دیدگاه تان را بنویسید