جی پلاس/ قسمت پنجم و آخر؛

50 فیلمی که حتما باید ببینید+ راهنمای تماشای ترتیب فیلم های هری پاتر

اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایام تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذار در دنیای تصویر و لذت بردن از تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌هاست. اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم. قطعا سلیقه‌ها و علایق هرکسی با دیگری متفادت است اما سعی شده فیلم‌هایی انتخاب شوند که در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی و طبق نظر رای دهندگان بی‌شمار و منتقدان درجه یک سینما، جزو آثار برتر تاریخ سینما هستند.

ما برای شما 50 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که همه در میان 250 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارند.

 

41 - مظنونین همیشگی  (The Usual Suspects)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی نوآر، جنایی به کارگردانی برایان سینگر و نویسندگی کریستوفر مک‌کوری محصول سال ۱۹۹۵ ایالات متحده آمریکا است. بازیگران اصلی این فیلم استیون بالدوین، گابریل بیرن، بنیسیو دل تورو، کوین پولاک، چاز پالمینتری، پیت پاستویت و کوین اسپیسی می‌باشند. این فیلم در زمان خود برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه اسکار شد.

این فیلم مربوط به بازجویی وربال کینت، مرد متهمی که تنها یکی از دو بازمانده قتل‌عام و آتش‌سوزی کشتی در بندر لس آنجلس است می‌باشد. وربال در این فیلم داستان پیچیده‌ای از حوادثی که او و همدستانش را به این قایق رسانده تعریف می‌کند. او همچنین در مورد مردی مرموز و اسرارآمیزی به نام کایزر شوزه سخن می‌گوید. داستان وربال کینت به صورت فلاش‌بک و روایتی گفته می‌شود که فیلم را به‌طور فزاینده ای پیچیده می‌کند. این فیلم ۶ میلیون دلار هزینه داشته و در مجله اسپای نیز ستونی برای معرفی داشته ‌است.

این فیلم در جشنواره فیلم کن ۱۹۹۵ به نمایش گذاشته شد و پس از آن در چند سینما اکران شد. این فیلم نقدهای مطلوبی دریافت کرد و در نهایت به صورت وسیع تری انتشار یافت. برای این فیلم مک‌کوری برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و اسپیسی نیز برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شدند. انجمن نویسندگان آمریکا هم این فیلم را به عنوان سی و پنجمین فیلمنامه برتر تمام دوران‌ها به ثبت رساند.در فهرست ۱۰ فیلم برتر در ۱۰ ژانر به انتخاب بانک فیلم آمریکا که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد مظنونین همیشگی در رتبه ۱۰ برترین فیلم های معمایی تاریخ قرار گرفت.

 

42 - نجات سرباز رایان  (Saving Private Ryan)

 

50 فیلم برتر

 

نام فیلمی جنگی حماسی محصول سال ۱۹۹۸ می‌باشد که به کارگردانی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی رابرت رودات ساخته شده‌است. داستان این فیلم در طول نبرد نرماندی در جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. ۲۷ دقیقه آغازین فیلم که رسیدن نیروهای متفقین به فرانسه در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ را نشان می‌دهد، بسیار مشهور است. تام هنکس در نقش کاپیتان جان میلر به همراه هفت سرباز دیگر مأموریت می‌گیرند تا سرباز جیمز فرانسیس رایان را پیدا کنند و به خانه برگردانند. او سه برادر داشته که همگی در جنگ کشته شده‌اند و به دستور فرمانده کل ارتش، رایان می‌تواند به پیش مادرش بازگردد.

داستان این فیلم در سال ۱۹۹۴ و زمانی در ذهن رودات شکل گرفت که داشت از بنای یادبود چهار برادر کشته شده در جنگ داخلی ایالات متحده آمریکا دیدن می‌کرد. رودات تصمیم گرفت تا داستانی شبیه به آن‌ها در جنگ جهانی دوم بنویسد. او فیلم‌نامه را نوشت و در اختیار مارک گوردون قرار داد. نهایتاً استیون اسپیلبرگ به عنوان کارگردان انتخاب شد.

نجات سرباز رایان، با استقبال خوبی از سوی تماشاگران و منتقدین روبرو شد. این فیلم به صورت جهانی، ۴۸۱٫۸ میلیون دلار در گیشه فروش داشت که آن را به پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۸ تبدیل کرد. آکادمی علوم و هنرهای سینما این فیلم را نامزد ۱۱ جایزه اسکار کرد، از جمله اسپیلبرگ که جایزه بهترین کارگردانی را برد. نجات سرباز رایان در سال ۱۹۹۹، وارد شبکه ویدئویی خانگی شد و  ۴۴ میلیون دلار فروخت.

 

43. نمایش ترومن 

 

50 فیلم برتر

فیلمی طنز و علمی تخیلی محصول سال ۱۹۹۸ میلادی است. این فیلم توسط پیتر ویر کارگردانی شده تهیه‌کنندگی این فیلم نیز بر عهده اسکات رودین، اندرو نیکول، ادوارد فلدمن و آدام شرودر بوده‌است. اندرو نیکول نویسندگی این فیلم‌ها هم بر عهده داشته‌است. ستاره این فیلم جیم کری نقش مردی را بازی می‌کند که بدون آن که بداند، از همان زمان تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه‌سازی شده در دنیایی که توسط شرکتی ساخته شده، زندگی می‌کند. او از این موضوع آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد فرار کند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به لورا لینی، نوآ امریک، ناتاشا مک‌الهون، هالند تیلور، اد هریس و برایان دلات اشاره کرد.

 

44 - وال-ئی  (WALL-E)

 

50 فیلم برتر

 

نام فیلم پویانمایی علمی-تخیلی و خیال‌پردازی‌ای است که توسط استودیوی پیکسار و به کارگردانی اندرو استنتون در سال ۲۰۰۸ تولید و اکران شد. گویندگان شاخص این فیلم بن برت در نقش وال-ئی، الیزا نایت در نقش ایو و جف گارلین در نقش کاپیتان هستند. وال-ئی مثل انیمیشن‌های قبلی پیکسار با استقبال بسیار زیاد منتقدان و تماشاگران همراه بود و در نهایت هم در هشتاد و یکمین مراسم اسکار جایزه اسکار بهترین انیمیشن را به خود اختصاص داد. کریستوفر نولان از این فیلم به عنوان یکی از آثار الهام بخش در ساخت فیلم بین ستاره‌ای نام برده است.

700 سال از ترک زمین توسط انسان‌ها سپری شده، و آنچه که بر روی کره زمین باقی‌مانده، کوه‌ها زباله و آهن‌پاره انباشته‌ است. وال-ئی ربات هوشمند آشغال‌جمع‌کنی است که مأموریت دائمش، فشرده‌سازی و جمع‌آوری این پسماندها و آلودگی‌های صنعتی است.

روزی وال-ئی مشغول کار است که سفینه‌ای غول‌پیکر از فضا فرود می‌آید و مهمان کوچکی را بهمراه خود می‌آورد. این مهمان ایو نام دارد و توسط وال-ئی با لفظ ایوا تلفظ می‌شود. ایو که ربات پیشرفته‌ای است موظف است که نشانه‌های حیات را در کره زمین شناسایی کرده و در صورت موفقیت، آن را به انسان‌ها در اعماق فضا برده و گزارش کند.

وال-ئی دلباخته او می‌شود و ایو زمانی که بالاخره گیاه سبز نادری را می‌یابد و زمین را ترک می‌کند، وال-ئی به دنبال او به فضا می‌رود و عشق و حیات را به زمین برمی‌گرداند.

 

45 - وی مثل وندتا  (V for Vendetta)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی تریلر سیاسی اکشن پادآرمان‌شهر محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی جیمز مک‌تیگو و نویسندگی واچوفسکی‌ها است. این فیلم بر اساس داستان کمیک دی‌سی/ ورتیگو به همین نام اثر آلن مور و دیوید لوید ساخته شده است.

هوگو ویوینگ نقش "وی" را - که یک جنگجوی آنارشیست است - بازی می‌کند. وی تلاش می‌کند از طریق اقدامات تروریستی انقلاب کرده و حکومت را سرنگون کند. همچنین ناتالی پورتمن نقش ایوی را بازی می‌کند. ایوی زن جوان طبقه کارگر است که در مأموریت‌های وی با او همراه می‌شود. استیون ری نیز نقش کاراگاه پلیسی را بازی می‌کند که در پی دستگیری و توقف فعالیت‌های وی است.

داستان فیلم در سال ۲۰۲۷ و در خلال دومین جنگ داخلی آمریکا رخ می‌دهد، جهان در جنگ و آشوب قرار دارد و یک بیماری به نام «ویروس سنت ماری» در سراسر اروپا پخش شده است و یک دولت امنیتی نئوفاشیستی توسط حزب نورسفایر به سرپرستی آدام ساتلر، انگلستان را اداره می‌کند. مخالفان سیاسی، مهاجران، یهودیان، مسلمانان، کافران و بسیاری از افراد در اردوگاه‌های کار اجباری زندانی و اعدام می‌شوند. نابرابری طبقاتی افزایش یافته و ایرلندی‌ها در طبقه اجتماعی پایین‌تری نسبت به نژاد نوردیک و بریتانیایی‌ها قرار می‌گیرند.

در ۴ نوامبر، فردی که خود را «وی» معرفی می‌کند و نقاب گای فاکس بر چهره دارد ایوی هموند  - یکی از کارمندان شبکه تلویزیونی بریتانیا - را از دست پلیس مخفی که به دلیل منع عبور و مرور در شب گرفتار شده بود نجات می‌دهد. او ایوی را به پشت بام خانه‌ای می‌برد و در آن جا تخریب عمارت اولد بیلی توسط مواد منفجره‌ای که خود وی ترتیب آن را داده بود تماشا می‌کند. او این تخریب را با آتش بازی و پخش ترانه اورتور ۱۸۱۲ چایکوفسکی همراه می‌کند. از بازرس فینچ خواسته می‌شود تا فعالیت‌های وی را مورد بررسی قرار دهد، این درحالی است که شبکه تلویزیونی بی‌تی‌ان این حادثه را «تخریب اورژانسی» اعلام می‌کند. وی پخش زنده این شبکه را قطع می‌کند و مردم را به دفاع در برابر حکومت تشویق می‌کند. وی همچنین اعلام می‌کند که در شب آتش سال آینده کاخ وست‌مینستر را از بین خواهد برد.

 

46 - ویل هانتینگ خوب  (Good Will Hunting)

 

good_will_hed

 

فیلم درامی از کارگردان آمریکایی گاس ون سنت است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شد. فیلمنامه فیلم نوشته مشترک مت دیمون، بن افلک است که به همراه رابین ویلیامز، استلان اسکارشگورد و مینی درایور از بازیگران اصلی آن هم بوده‌اند.

داستان فیلم در مورد ویل هانتینگ جوان ۲۰ ساله‌ای است که در دانشگاه ام‌آی‌تی سرایدار است و نبوغی ذاتی در زمینه ریاضیات دارد اما استعداد خود را باور ندارد و هیچ سعیی نیز در این که دیگران از این استعداد او آگاه باشند ندارد. استلا اشکارسگورد بازیگر سوئدی در نقش جرالد لمبیو پروفسور ریاضی دانشگاه ام‌آی‌تی که استعداد ویل هانتینگ را کشف می‌کند، رابین ویلیامز در نقش روان‌شناسی که با ویل هانتینگ گفت‌وگو می‌کند و بن افلک هم در نقش چاکی سالیوان دوست صمیمی ویل هانتینگ در این فیلم بازی می‌کنند.

 

47 - هری پاتر  (Harry Potter)

 

50 فیلم برتر

 

فیلم‌های هری پاتر که فیلم‌هایی انگلیسی-آمریکایی هستند، بر اساس کتاب‌های هری پاتر و با همان نام‌های کتاب ساخته شده‌اند. نویسنده این کتاب‌ها، جوآن «جو» رولینگ است که بیشتر با نام جی. کی. رولینگ شناخته می‌شود. او امتیاز ساخت فیلم را در سال ۱۹۹۹ به شرکت برادران وارنر با قراردادی بالغ بر یک میلیون یورو فروخت. از نکات قابل توجه این قرارداد، اصرار جی.کی. رولینگ بر استفاده از بازیگران انگلیسی در این فیلم‌هاست.

این فیلم که براساس کتاب‌های داستانی هری پاتر نوشته شده، داستان پسر نوجوانی به نام هری پاتر است که در زمان تولدش، جادوگر سیاهی به نام ولدمورت، مادر و پدر جادوگرش را به قتل رسانده ‌است. داستان این هشت فیلم، دشمنی‌ها و جنگ‌های او و ولدمورت است.

در سال ۲۰۱۲، هشت‌گانه فیلم‌های هری پاتر، به فروشی بیشتر از ۷٫۷ میلیارد دلار رسید. در کل ۸ فیلم از داستان هری پاتر ساخته شده ‌است که تمامشان جزو ۱۰۰ فیلم پرفروش تاریخ بودند. آخرین فیلم هری پاتر با نام "هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم،" دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ است.

عنوان هشت فیلم مجموعه هری پاتر به ترتیب به این شرح است:

  • هری پاتر و سنگ جادو
  • هری پاتر و تالار اسرار
  • هری پاتر و زندانی آزکابان
  • هری پاتر و جام آتش
  • هری پاتر و محفل ققنوس
  • هری پاتر و شاهزاده دورگه
  • هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت اول
  • هری پاتر و یادگاران مرگ - قسمت دوم

 

48 - هفت  (Se7en)

 

50 فیلم برتر

 

محصول سال ۱۹۹۵ کمپانی آمریکایی نیو لاین سینما، یک فیلم تریلر روانشناسانهٔ آمریکایی است به کارگردانی دیوید فینچر که عناصری از ژانرهای جنایی و وحشت را در هم آمیخته‌است. ستاره‌های این فیلم را برد پیت و مورگان فریمن، به همراه گوئینت پالترو، رونالد لی ارمی، جان کریستوفر مک‌گینلی، و کوین اسپیسی تشکیل می‌دهند. کارگردانی فیلم را دیوید فینچر بر اساس فیلم‌نامه‌ای از اندرو کوین واکر انجام داده‌است.

دیوید میلز (برد پیت)، که به تازگی انتقالی گرفته و ویلیام سامرست (مورگان فریمن)، که بزودی بازنشسته می‌شود هر دو کارآگاه‌های جنایی هستند که عمیقاً درگیر پرونده یک قاتل سریالی دگرآزار می‌شوند. قاتلی که قتل‌های خود را به دقت بر طبق هفت گناه کبیره طرح‌ریزی کرده‌است

 

49 - همسایه من توتورو  (My Neighbor Totoro) 

 

50 فیلم برتر

 

همسایه من توتورو (به ژاپنی: となりのトトロ، Tonari no Totoro) نام یک فیلم انیمه در سبک خیال‌پردازی تولید ۱۹۸۸ ژاپن است. این فیلم از محصولات استودیو جیبلی و از آثار فیلمساز بزرگ انیمه هایائو میازاکی است و جایزه‌های بسیاری را از جشنواره‌های گوناگون ربود.

داستان در مورد دو دختر بچه است که به همراه پدرشان به دهکده ای نقل مکان می‌کنند تا به مادر بیمارشان نزدیک تر باشند. آن ها در جنگل های اطراف دهکده موجوداتی سحر آمیز به نام توتورو پیدا میکنند و خیلی زود با آنها دوست میشوند و...

 

50 - چه زندگی شگفت‌انگیزی (It's a Wonderful Life)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی به کارگردانی فرانک کاپرا محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا است. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده ‌است.

جرج بیلی (جیمز استیوارت) مرد مهربان و مردم‌دوستی است که پس از ورشکست شدن تصمیم به خودکشی می‌گیرد اما فرشته‌ای به نام کلارنس مأمور می‌شود به روی زمین برود و زندگی او را نجات بدهد...

 

 

دیدگاه تان را بنویسید