قسمت سوم؛

50 فیلمی که حتما باید ببینید +انیمه و انیمیشن های برتر برای بزرگسالان

در تعطیلات نوروز 1400 به تماشای آثار برتر دنیای سینما بنشینید. اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایام تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذار در دنیای تصویر و لذت بردن از تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌هاست. اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم. قطعا سلیقه‌ها و علایق هرکسی با دیگری متفادت است اما سعی شده فیلم‌هایی انتخاب شوند که در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی و طبق نظر رای دهندگان بی‌شمار و منتقدان درجه یک سینما، جزو آثار برتر تاریخ سینما هستند.

 

ما برای شما 50 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که همه در میان 250 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارند.

 

21 - رستگاری در شاوشنگ  (The Shawshank Redemption)

 

50 فیلم برتر

 

یک فیلم سینمایی آمریکایی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی فرانک دارابونت و بازی تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون محصول سال ۱۹۹۴ توزیع شده توسط شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز است. این فیلم براساس داستان کوتاهی از استیون کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده‌است و در آن رابینز در نقش اندی دوفرین و فریمن در نقش الیس «رد» ردینگ بازی می‌کنند.

در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین بازیگر-مورگان فریمن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین موسیقی فیلم و بهترین صدابرداری) اما موفق به بردن هیچ‌یک نشد.

رستگاری در شاوشنک در حال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb با بیش از ۲۰۰۰۰۰۰ رأی رتبهٔ اول را به خود اختصاص داده‌است.

فیلم که بر اساس رمان کوتاهی از استیفن کینگ به نام «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» ساخته شده توانست نظر مردم و منتقدان در سرتاسر دنیا را به خود جلب کند و حتی بسیاری از سایت‌ها و مجلات حوزه سینمایی این فیلم را بهترین فیلم تاریخ سینما می‌دانند.

داستان فیلم درباره اندی دوفرین، بانکدار جوانی است که به اتهام قتل همسر و معشوق همسرش به زندان می‌افتد و ادعا می‌کند که بیگناه است.

 

22 - رفقای خوب  (Goodfellas)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در نوع داستانی-جنایی و محصول سال ۱۹۹۰ کمپانی آمریکایی برادران وارنر است. این فیلم مقام ۱۷ را در نظرسنجی وبگاه  IMDBداراست. فیلم براساس کتابی به نام  Wiseguyاصطلاح عامیانه‌ای که به اعضای مافیا می‌گفتند نوشته نیکولاس پیلگی، گزارشگر جنایی نیویورک ساخته شده‌است. کتاب بر اساس زندگی واقعی هنری هیل، گانگستر سابق و خبررسان اف‌بی‌آی نوشته شده‌ است.

همچنین عنوان فیلم یعنی Goodfellas در اصطلاح به معنی «گانگسترها» یا «مافیایی‌ها» می‌باشد. کلمه Goodfella مانند Wiseguy برای اشاره عامیانه به اعضای مافیا یا گانگسترهای دیگر استفاده می‌شود. با این وجود این فیلم در ایران با عنوان «رفقای خوب» شناخته می‌شود.

داستان بر اساس زندگی واقعی و رویدادهای حقیقی هنری هیل، گنگستر مخوف سابق را روایت می‌کند. هنری از کودکی آرزو داشته یک گانگستر شود به‌طوری‌که گانگستر شدن را از رئیس‌جمهور آمریکا شدن بهتر می‌دانست. هنری جوان به عنوان صرفاً یک پیشخدمت و راننده برای سازمان جنایی نزدیک محله‌شان در بروکلین به نام دارودستهٔ سیسرو، وارد گروه آن‌ها شده و با کمک دو تن از دوستانش به نام‌های جیمی (رابرت دنیرو) و تامی (جو پشی) به‌طور رسمی وارد گروه می‌شود.

 

23 - روح  (Soul)

 

50 فیلم برتر

 

قاعده این است که انیمیشن برای کودکان ساخته شود اما گاهی یک انیمیشن فراتر از آن که برای کودکان جذاب باشد، حاوی نکات مهم و پرمعنا برای به اصطلاح "آدم‌بزرگ‌ها" است. انیمیشن روح قطعا یکی از همین موارد است؛ فیلمی درباره اهمیت زندگی و فرصت‌هایی که باید غنیمت شمرد و از کف نداد، فیلمی درباره زیبایی خودِ خود زندگی و نه دغدغه‌هایی که انسان برای خود می‌سازد و اسیرشان می‌شود.

داستان دربارهٔ جو گاردنر، آموزگار نوازندگی یک گروه موسیقی در دبیرستان است. جو که همیشه سودای اجرای موسیقی جاز بر صحنه را در سر می‌پرورانده، با تحت تأثیر قرار دادن دیگر موسیقی‌دانان جاز، در یک تمرین آزاد در هالف نوت کلاب، این فرصت نصیبش می‌شود و خود را برای دست یافتن به آرزوهایش آماده می‌کند. اما در ادامه حادثه‌ای باعث می‌شود که روح گاردنر از بدنش جدا شود و به "دنیای پیشین" منتقل شود؛ جایی که در آن روح‌ها رشد می‌کنند و پیش از انتقال به کالبد نوزادان تازه متولد شده، شور و اشتیاق برای زندگی پیدا می‌کنند!

 

24 - زندانیان  (Prisoners)

 

50 فیلم برتر

 

فیلم آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ در ژانر جنایی و به کارگردانی دنیس ویلنیو و تهیه شده در شرکت برادران وارنر است. در این فیلم بازیگرانی چون هیو جکمن، جیک جیلنهال، ماریا بلو، ترنس هاوارد، ملیسا لئو به ایفای نقش پرداختند. داستان فیلم در خصوص گم شدن دو کودک در پنسیلوانیا و تحقیق برای یافتن آنهاست. فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری شد.

زندانیان اولین فیلم دنیس ویلنیو است که با سرمایه آمریکایی و بازیگران مشهور ساخته شده‌است. همچون فیلم‌های قبلی ویلنیو این فیلم هم بحث‌هایی جدی دربارهٔ موضوع انتقام-عدالت طلبی و مرز باریک میان این دو بیان می‌کند. فیلم با استقبال به شدت مثبت منتقدان و تماشاگران همراه بود و نقدهای ستایش آمیزی دریافت کرد. زندانیان از دیدگاه کاربران سایت IMDB یکی از ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینماست.

کلر دوور (هیو جکمن) نجاریست بسیار مذهبی. در مراسم روز شکرگزاری او به همراه خانواده به خانه همسایه خود فرانکلین (ترنس هاوارد) و نانسی بریچ (وایولا دیویس) می‌رود اما در همین حین، دختر وی و دختر صاحب خانه ناگهان ناپدید می‌شوند...

 

25 - سکوت بره‌ها  (The Silence of the Lambs)

 

50 فیلم برتر

 

یک فیلم دلهره‌آور ترسناک روانشناختی به کارگردانی جاناتان دمی محصول سال ۱۹۹۱ آمریکاست که بازیگرانی همچون جودی فاستر، آنتونی هاپکینز و اسکات گلن در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس هریس (۱۹۸۸ میلادی) ساخته ‌شده و به هانیبال لکتر، نابغهٔ روان‌پزشکی، آدم‌خوار و آدم‌کش زنجیره‌ای می‌پردازد.

در این فیلم، کلاریس استارلینگ، کارآموز جوان اف‌بی‌آی توسط جک کرافورد مأموریت می‌یابد که با هانیبال لکتر گفت‌وگو کند زیرا ممکن است بتواند به آن‌ها در پیدا کردن بیل بوفالو که آدم‌کشی زنجیره‌ای است و پوست قربانیانش را از تن جدا می‌کند، کمک کند.

 

26 - شوالیه سیاه  (The Dark Knight)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی ابرقهرمانی، محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی کریستوفر نولان و دنباله فیلم "بتمن آغاز می‌کند" است. این فیلم بر اساس داستان‌های شخصیت بتمن در کتاب‌های کمیک شرکت دی‌سی کامیکس ساخته شده و دومین فیلم بتمن به کارگردانی نولان است. کریستین بیل در نقش بروس وین/بتمن، مایکل کین در نقش آلفرد پنی‌ورث، گری اولدمن در نقش جیمز گوردون و مورگان فریمن در نقش لوشیوس فاکس، همگی نقش‌های خود در فیلم قبلی را ایفا کرده‌اند. همچنین آرون اکهارت در نقش هاروی دنت، مگی جیلنهال در نقش ریچل داوس و هیث لجر در نقش جوکر در این فیلم ظاهر شده‌اند.

هنرنمایی لجر در نقش جوکر در این فیلم، بدون شک ماندگارترین ایفای نقش جوکر در تاریخ سینماست که برای این بازیگر جایزه اسکار را به همراه داشت، هرچند او پیش از مراسم اسکار به دلیل مصرف اشتباه دارو درگذشت.

داستان از آنجا شروع می‌شود که در گاتهام سیتی، یک سال پس از ناپدید شدن دکتر جاناتان کرین معروف به مترسک، امنیت توسط بتمن دوباره به گاتهام بازگردانده شده اما در یک روز در گاتهام تبهکاری به نام جوکر به همراه هم‌دستانش به بانکی دستبرد می‌زنند.

اگر به این فیلم علاقه دارید،‌برای آن که از "بتمنِ نولان" لذت بیشتری ببرید نخستین فیلم سه‌گانه بتمن با نام "بتمن آغاز می‌کند" و سومین فیلم با نام "شوالیه تاریکی برمی‌خیزد" را هم ببینید.

 

27 - شهر اشباح  (Spirited Away)

 

50 فیلم برتر

 

شهر اشباح (به ژاپنی  千と千尋の神隠し Sen to Chihiro no Kamikakushiبه معنی غیب‌شدن سِن و چیهیرو) یک انیمه ژاپنی در سبک خیال‌پردازی درام، محصول سال ۲۰۰۱، به نویسندگی و کارگردانی هایائو میازاکی و یکی از محصولات استودیو جیبلی است.

شهر اشباح به عنوان یکی از برترین فیلم های پویانمایی تمام دوران به حساب می‌آید که توانست در هفتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم پویانمایی و همچنین برنده جایزه خرس طلایی در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین سال ۲۰۰۲، در کنار فیلم «یکشنبه خونین» شود.

داستان فیلم در مورد دخترکی 10  ساله به نام چیهیرو اوگینو است. او با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی نقل مکان کرده‌اند و چیهیرو از این جابجایی ناراضی است. آن‌ها که با ماشین در حال حرکت هستند، راه خانه جدید را گم کرده و سر از تونلی در جنگل در می‌آورند. آنها پس از پیاده شدن و گذر از این تونل به خاطر کنجکاوی،وارد مکانی سرسبز و آرام می‌شوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دین ژاپنی شینتو است.

پس از دیدن غذاهای آماده و خوشمزه، پدر و مادر چیهیرو سرگرم خوردن می‌شوند تا بعداً پول آن را بپردازند. ولی چیهیرو مخالف اینکارِ آنهاست که بدون اجازه گرفتن از صاحب رستوران از غذاها بخورند که پدرش به او میگوید بسیار گرسنه است و بعد از بازگشت صاحب رستوران پول آنها را خواهد پرداخت، چیهیرو که از این ولع و گرسنگی پدر و مادرش به شدت عصبانی میشود میرود تا به اطراف سرکی بکشد که در آنجا متوجه ساختمانی بلند و بزرگ می‌شود که با پلی از قسمت دیگر آن شهر جداست که ناگهان با جوانی به نام هاکو روبرو می‌شود که به او اکیداً هشدار می‌دهد که تا هوا تاریک نشده محل را ترک کند. چیهیرو که به شدت میترسد به سمت پدر و مادرش می‌دود ولی وقتی می‌رسد می‌بیند که دیگر دیر شده و پدر و مادرش به خوک تبدیل شده اند با تاریک شدن هوا بدن چیهیرو نیز در حال محو شدن است.

 

28 - صورت زخمی  (Scarface)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی محصول سال ۱۹۸۳ میلادی به کارگردانی برایان دی پالما، نویسندگی الیور استون و بازی آل پاچینو در کاراکتر تونی مونتانا است. این فیلم بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۳۲ است. این فیلم به داستان زندگی تونی مونتانا می‌پردازد که یک پناهنده کوبایی است که به فلوریدا آمده‌ است و چگونگی تبدیل مونتانا به گانگستر شماره یک میامی را به تصویر می‌کشد.

فیلم با سخنرانی فیدل کاسترو آغاز می‌شود، در این سخنرانی کاسترو اجازه بازشدن دروازه‌های بندر ماریل و بیرون رفتن هزاران پناهنده کوبایی به سمت فلوریدا را می‌دهد. برخی از این پناهندگان پس از رسیدن به آمریکا رو به کارهای گانگستری آوردند. سکانس آغازین یکی از این پناهندگان یعنی تونی مونتانا را که جزو ۱۲۵٬۰۰۰ پناهنده کوبایی و یکی از دست کم ۲۵٬۰۰۰ کوبایی دارای پیشینه جنایی است را نشان می‌دهد.

 

29 - عصر جدید  (Modern Times)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی کمدی آمریکایی محصول سال ۱۹۳۶ به کارگردانی و نویسندگی چارلی چاپلین است. عصر جدید تقلای ولگرد کوچولو برای زندگی در دنیای مدرن و صنعتی است. این فیلم در مورد وضعیت اشتغال و مالی وخیم مردم در رکود بزرگ است. ستارگان این فیلم عبارتند از: چارلی چاپلین، پولت گادرد، هنری برگمن، تاینی سندفورد و چستر کانکلین.

عصر جدید توسط کتابخانه کنگره و در سال ۱۹۸۹ از لحاظ فرهنگی قابل توجه و مهم ارزیابی شد. این فیلم در فهرست فهرست ملی ثبت فیلم قرار گرفت و چهارده سال بعد، در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۳ در بخش خارج از مسابقه قرار گرفت.

عصر جدید، چاپلین را در شخصیت ولگرد خود به عنوان یک کارگر کارخانه در خط مونتاژ به تصویر می‌کشد. در آنجا، او مورد بی مهری‌هایی قرار می‌گیرد که توسط «دستگاه تغذیه» معیوب و یک خط مونتاژ شتاب‌دهنده تغذیه می‌شود که در آن او مهره‌ها را با سرعت فزاینده ای روی قطعات ماشین آلات پیچ می‌کند. او سرانجام دچار یک ناراحتی عصبی می‌شود و بی حال می‌شود، درون دستگاه گیر می‌کند و کارخانه را به هرج و مرج می‌اندازد.

 

30 - غلاف تمام فلزی  (Full Metal Jacket)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی در ژانر جنگی ساختهٔ استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۷ است. این فیلم با تحسین منتقدان مواجه گشت و نامزد یک جایزه اسکار برای بهترین فیلم‌نامهٔ اقتباسی شد. این فیلم به نقد خشونت بیش از اندازه در تبدیل کردن جوانان عادی آمریکایی به قاتلانی بی‌رحم و ماشین کشتار ارتش آمریکا می‌پردازد. همچنین، نقدی بر جنگ، به ‌ویژه جنگ ویتنام دارد. غلاف تمام‌فلزی یکی از بهترین فیلم‌ها درباره به‌ وجود آمدن معضلات روانیِ جنگ بر روح و روان سربازان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید