جی پلاس/ قسمت چهارم؛

50 فیلمی که حتما باید ببینید/ از کازابلانکا تا فهرست شیندلر

در تعطیلات نوروز 1400 به تماشای آثار برتر دنیای سینما بنشینید. قطعا سلیقه‌ها و علایق هرکسی با دیگری متفادت است اما سعی شده فیلم‌هایی انتخاب شوند که در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی و طبق نظر رای دهندگان بی‌شمار و منتقدان درجه یک سینما، جزو آثار برتر تاریخ سینما هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایام تعطیلات نوروزی فرصت خوبی برای گشت و گذار در دنیای تصویر و لذت بردن از تماشای فیلم‌های سینمایی و سریال‌هاست. اگر اهل فیلم و سریال هستید ولی انتخاب برایتان سخت است، ما تلاش کرده‌ایم که برخی فیلم‌ها را برای شما انتخاب کنیم. قطعا سلیقه‌ها و علایق هرکسی با دیگری متفادت است اما سعی شده فیلم‌هایی انتخاب شوند که در سایت‌های معتبر رتبه‌بندی و طبق نظر رای دهندگان بی‌شمار و منتقدان درجه یک سینما، جزو آثار برتر تاریخ سینما هستند.

 

ما برای شما 50 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که همه در میان 250 فیلم برتر تاریخ سینما قرار دارند.

 

31 - فارست گامپ  (Forrest Gump)

 

Forrest-Gump-large-1200x686

 

فیلم آمریکایی در ژانر کمدی-درام، به کارگردانی رابرت زمکیس محصول سال ۱۹۹۴ پارامونت پیکچرز است. فیلم برپایهٔ رمانی به همین نام که توسط وینستون گروم در سال ۱۹۸۶ نوشته شده بود ساخته شده ‌است و در آن بازیگرانی چون تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون و سالی فیلد حضور دارند. این داستان چندین دهه از زندگی فارست گامپ (با بازی تام هنکس) را نشان می‌دهد، مردی کند ذهن اما مهربان از آلاباما که شاهد چندین رویداد تاریخی مشخص در ایالات متحده در قرن بیستم است و ناخواسته بر آنها تأثیر می‌گذارد. این شایان ذکر است که این فیلم تفاوت‌های اساسی با رمان دارد.

فارست گامپ (تام هنکس)، مرد ساده‌دلی است که در ایستگاه اتوبوسی منتظر نشسته‌ است. با آمدن خانمی، خود را معرفی می‌کند و داستان زندگیش را تعریف می‌کند. فارست کودکی با بهرهٔ هوشی پایینتر از همسالانش است و تمام دنیایش مادرش (سالی فیلد) که حوادث اطرافش را با زبانی ساده برایش توصیف می‌کند. او در کودکی مجبور به استفاده از اسکلت و داربست فلزی بود که به پایش بسته می‌شد. بچه‌های همسالش او را دوست نداشتند. اما یکی با او همبازی شد: جنی. طی حادثه‌ای، آن اسکلت مزاحم فلزی در هم می‌شکند و توانایی فارست در دویدن پدیدار می‌شود.

 

32 - فهرست شیندلر  (Schindler's List)

 

50 فیلم برتر

 

درام تاریخی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، محصول سال ۱۹۹۳ است. این فیلم بر اساس رمان کشتی شیندلر نوشته رمان نویس استرالیایی، توماس کنیلی، ساخته شده است. فیلم داستان صنعتگری آلمانی به نام اسکار شیندلر را به تصویر می‌کشد، که در طول جنگ جهانی دوم جان بیش از هزار یهودی که اغلب پناهندگان لهستانی بودند را با استخدام آن‌ها در کارخانه‌های خود، از مرگ نجات داد.

 

33 - کازابلانکا  (Casablanca)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی رمانتیک از سینمای آمریکا است که بر مبنای نمایش‌نامه‌ای بر روی صحنه نرفته از مورای بورنت و جان آلیسون به نام همه به کافه ریک می‌آیند و با کارگردانی مایکل کورتیز در سال ۱۹۴۲ تولید شده‌است. ستارگان این فیلم هامفری بوگارت، اینگرید برگمن و پل هنراید هستند و کلود رینس، کنراد وایت، سیدنی گرین‌استریت، پیتر لوری و دولی ویلسون نیز در این فیلم بازی کردند.

کازابلانکا ماجرای عاشقانه‌ای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و دربارهٔ بحران پناهجویان به تصویر می‌کشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال در هم شکستن است. او باید بین «عشق به زن مورد علاقه‌اش» و «کمک به فرار مبارز چکی از دست حاکمیت وابسته به فرانسه ویشی در جهت مبارزه با نازی‌ها» تنها یکی را انتخاب کند.

 

34 - کتاب سبز  (Green Book)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی پیتر فارلی است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. این فیلم تور ۱۹۶۰ پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی (ماهرشالا علی) به همراه بانسری اهل نیویورک به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن)، که راننده و محافظ او بود را در جنوب آمریکا به تصویر می‌کشد. نمایش جهانی فیلم با پخش آن در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد که فیلم را برنده جایزه انتخاب مردم کرد. فیلم در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ در آمریکا توسط یونیورسال استودیوز اکران شد. فیلم نقدهای مثبتی دریافت کرده که در آن‌ها بازی علی و مورتنسن مورد ستایش قرار گرفته‌اند. بودجه این فیلم ۲۸٫۹ میلیون دلار بوده‌ است.

داستان در مورد یک بانسر ایتالیایی-آمریکایی به نام تونی لیپ (ویگو مورتنسن) است که برای پول حاضر است هر کاری بکند؛ از دزدیدن کلاه ثروتمندان گرفته تا شرکت در مسابقه هات‌داگ‌خوری. تونی، توسط یک پیانیست سیاه‌پوست به اسم دان شرلی (ماهرشالا علی) استخدام می‌شود تا راننده و بادیگارد شخصی‌اش در تور کنسرت‌های جنوب آمریکا باشد.

 

35 - کوکو  (Coco)

 

50 فیلم برتر

 

یک پویانمایی رایانه‌ای سه‌بعدی در گونه موزیکال و فانتزی به کارگردانی لی آنکریچ است. کوکو توسط کمپانی پیکسار ساخته شد و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. داستان این انیمیشن با ایده‌ای از لی آنکریچ و نویسنده آن آدریان مولینا است.

اساس داستان این فیلم بر پایه یک مفهوم در فرهنگ مکزیکی به نام روز مردگان است. آدریان مولینا و متیو آلدریخ فیلمنامه این فیلم را بر اساس داستانی از لی آنکریچ، آدریان مولینا، متیو آلدریخ و جیسون کاتز نوشته‌اند. موسیقی فیلم توسط مایکل جاکینو آهنگساز آمریکایی که پیش از این نیز با پیکسار همکاری داشته ساخته شده‌است.

این فیلم در هفتاد و پنجمین دوره جوایز گلدن گلوب نامزد دو جایزه بهترین پویانمایی و بهترین آهنگ اوریجینال شد که توانست جایزه اول را مال خود کند. کوکو در نودمین دوره جوایز اسکار در دو رشته بهترین انیمیشن و بهترین ترانه نامزد دریافت جایزه اسکار بود که موفق شد هر دو جایزه را به خود اختصاص دهد.

 

36. گلادیاتور

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی حماسی و افسانه‌ای به کارگردانی ریدلی اسکات عرضه شده در سال ۲۰۰۰ با بازیگری راسل کرو و واکین فینیکس است. موسیقی این فیلم توسط آهنگساز بزرگ سینما هانس زیمر ساخته شده‌است و از بهترین موسیقی‌های متن ساخته شده در تاریخ سینما محسوب می‌شود. بازی زیبای راسل کرو در نقش گلادیاتوری زخم خورده که همسر و بچه اش به دست پسر پادشاه کشته شدند بسیار تأثیرگذار بود و جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد. این فیلم به نظر بیشتر منتقدین و مردم بهترین فیلم ریدلی اسکات محسوب می‌شود و با استقبال خوبی از سوی منتقدین هم مواجه شد و هم چنین تنها فیلم او محسوب می‌شود که اسکار بهترین فیلم را پس از سالها گرفت و او را نامزد اسکار بهترین کارگردانی کرد. این فیلم همچنین در سایت IMDB جز ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما است و بالاترین مقام و امتیاز را در بین فیلم‌های ریدلی اسکات در این سایت داراست.

 

37 - لئون: حرفه‌ای  (Léon: The Professional)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی مهیج فرانسوی و با زبان انگلیسی به نویسندگی و کارگردانی لوک بسون محصول سال ۱۹۹۴ شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز است. این فیلم در تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۹۴ در آمریکا و با نام حرفه‌ای (به انگلیسی: The Professional) به روی پرده رفت. این فیلم به عنوان بهترین فیلم ژان رنو نیز شناخته می‌شود.

فیلم با صحنه‌ای از بالای شهر نیویورک شروع می‌شود و داخل کافه و مرکز کار تونی (دنی آیلو) می‌شود، تونی در حالی که سیگار می‌کشد در مورد کار با شخصی صحبت می‌کند که چهره‌اش چندان پیدا نیست، وی با یک عینک دودی در مقابل تونی نشسته‌است، کار را می‌پذیرد و لیوان شیر جلویش را سر می‌کشد. وی همان لئون (ژان رنو) آدمکشی حرفه‌ای و خطرناک است (که خودش را بعداً «پاک‌کننده» معرفی می‌کند) او در محله ایتالیای کوچک درشهر نیویورک زندگی می‌کند. کار سپرده شده را که تهدید و ترساندن یک قاچاقچی مواد مخدر (فت‌من) است انجام می‌دهد. او که به خاطر شغلش مجبور است مرتباً مکان زندگیش را تغییر دهد؛ در صحنه‌ای از پله‌ها بالا می‌آید که دختر بچه‌ای سیزده ساله، در راهروی پله‌ها نشسته و مشغول سیگار کشیدن است که ماتیلدا لاندو (ناتالی پورتمن) یکی از نقش‌های اصلی فیلم می‌باشد. لئون و ماتیلدا آشنایی مختصری با یکدیگر پیدا می‌کنند. در صحنه بعد شاهد درگیری لفظی یکی از مأموران دی.ای. اِی با پدر ماتیلدا هستیم که به خاطر کسری در مواد مخدری است که توسط وی نگهداری می‌شده‌است.

 

38 - ماتریکس  (The Matrix)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی اکشن علمی-تخیلی آمریکایی استرالیایی، به نویسندگی و کارگردانی برادران واچوفسکی است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد. در این فیلم بازیگرانی همچون کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری-ان ماس، هوگو ویوینگ، جو پانتولیانو و گلوریا فاستر ایفای نقش می‌کنند.

ماتریکس که اولین قسمت از سه‌گانه ماتریکس است، آمیزه‌ای از اکشن، هنرهای رزمی و دارای یک فیلم‌نامه چندلایه است که یک جامعه پادآرمان‌شهر در آینده را به تصویر می‌کشد، که در آن درک واقعیت توسط انسان‌ها در دنیایی ساختگی به نام «ماتریکس» رخ می‌دهد که به دست ماشین آلات هوشمند برای غلبه بر جمعیت انسان‌ها، شبیه‌سازی شده‌ است. این در حالی است که حرارت و فعالیت‌های الکتریکی بدن انسان‌ها به‌عنوان منبع انرژی برای ماشین آلات محسوب می‌شوند. در این بین یک برنامه‌نویس کامپیوتر به نام نئو، از این حقیقت آگاه شده و همراه با افراد دیگری که خود را از این دنیای رؤیایی رها کرده‌اند، به شورشی علیه ماشین‌ها برمی‌خیزند.

 

39 - مخمصه  (Heat)

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی است آمریکایی در ژانر جنایی و اکشن به نویسندگی و کارگردانی مایکل مان و تهیه‌کنندگی آرت لینسون. در این فیلم آل پاچینو و رابرت دنیرو به ایفای نقش پرداخته‌اند. مخمصه در پانزدهم دسامبر ۱۹۹۵ اکران شد.

مخمصه اولین فیلمی بود که رابرت دنیرو و آل پاچینو در مقابل یکدیگر در سکانس‌هایی بازی کردند. البته ۲۱ سال قبل هردو در قسمت دوم فیلم پدرخوانده به ایفای نقش پرداخته بودند ولی در هیچ قسمتی از این فیلم در مقابل یکدیگر قرار نمی‌گرفتند. در فیلم پاچینو و دنیرو حدود ١٥ دقیقه در مقابل یکدیگر قرا می‌گیرند و این رویارویی دو غول بزرگ سینما در قرن ٢٠ را بسیاری از صاحبنظران و منتقدان فیلم و سینما رویارویی دو سبک مهم بازیگری یعنی سبک برون گرای پاچینو و سبک درون گرای دنیرو دانسته‌اند که در نوع خود یک کلاس بازیگری است.

«نیل مک‌کالی» (دنیرو) دزدی حرفه‌ای است که به همراه دستیار قماربازش «کریس شیهرلیس» (کیلمر) و «مایکل کریتو» (سایزمور)و دو دستیار دیگرش دست به دزدی خطرناکی در یک ماشین حمل پول می زنند و با ۱٫۶ میلیون دلار فرار می‌کند، اما یکی از نگهبانان در این جریان به دست «وینگرو» (گیج) به قتل می‌رسد. آن‌ها سریعاً آن محل را ترک می‌کنند. نیل که از قتل نگهبان ها عصبانی است تصمیم می گیرد وینگرو را بکشد اما وینگرو می گریزد.

 

40 - مسیر سبز  (The Green Mile) 

 

50 فیلم برتر

 

فیلمی است به کارگردانی فرانک دارابونت و محصول سال ۱۹۹۹ شرکت آمریکایی برادران وارنر است که بر اساس رمانی از استیون کینگ ساخته شده ‌است و در آن تام هنکس در نقش پل اجکام و مایکل کلارک دانکن در نقش جان کافی بازی می‌کنند. برخلاف استقبال منتقدان و مردم فیلم مورد کم‌لطفی جشنواره‌های هالیوود حتی اسکار قرار گرفت اما به مرور زمان محبوبیتش زیاد شد و اکنون در وبگاه بنیاد اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها (IMDb) جزو ۲۵۰ فیلم برتر سینما محسوب می‌شود. مسیر سبز همچنین در گیشه موفق بود و به ۳۰۰ میلیون دلار فروخت در حالی که بودجه ساختش تنها ۶۰ میلیون دلار بود.

در مراسم اسکار سال ۲۰۰۰ این فیلم نامزد چهار اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین صدا گذاری) اما هیچ‌ یک از آن‌ها را به دست نیاورد و بیشتر این جوایز را به رقیب اصلی خود در آن سال یعنی زیبای آمریکایی باخت.

 

دیدگاه تان را بنویسید