گفت وگوی اختصاصی و نوروزی جی پلاس؛

با مرد خنده فوتبال ایران در 1400؛ کفاشیان از علی کریمی و بایدن می گوید!

علی کفاشیان بیشتر به عنوان چهره ای خندان در ورزش ایران شناخته می شود اما او حالا به طور رسمی از تمام سمت های فوتبالی خود کنار رفته و می تواند بدون جانبداری از فرد خاصی درباره موضوعات مختلف فوتبال صحبت کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ علی کفاشیان بیش از 12 سال صحنه گردان اصلی فدراسیون فوتبال بود و قبل از آن هم در سمت‌ های کلیدی ورزش مانند دبیرکل کمیته ملی المپیک، ریاست فدراسیون دوومیدانی و ... حضور داشت اما حالا هیچ سمت رسمی یا شفاهی در ورزش به خصوص فوتبال ندارد.

بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال در اوایل اسفند 99، او به طور رسمی سمت های خود را تحویل داده و حالا در خانه نشسته و به طور رسمی ورزش حرفه ای خود یعنی دویدن صبحگاهی را در پیش گرفته است و می گوید دو، سه سالی استراحت می‌ کند و اگر اشتیاقی به بازگشت داشت، وارد عرصه خواهد شد.

 

علی کفاشیان

 

حالا بعد از 12 سال حضور در فدراسیون فوتبال، می‌ توان او را هم فوتبالی دانست هرچند فعلا هیچ تمایلی به حضور در این رشته ندارد و خانه نشینی را ترجیح می دهد تا اینکه مجددا وارد حاشیه شود. همین چند وقت پیش بود که علی کریمی باز هم به او انتقاد کرد که کفاشیان هم کنایه های جادوگر را بی پاسخ نگذاشت.

در هر حال بعد از سال ها حضور در فدراسیون فوتبال و برنامه ریزی برای اردوهای نوروزی تیم ملی که مانع از همراهی او با خانواده می شد، امسال می تواند بهتر از گذشته وقتش را با همسر، فرزندان و نوه‌ هایش سپری کند؛ اگر چه وضعیت کرونا مراقبت و مواظبت بیشتری را می طلبد و سفر کردن و مهمانی گرفتن به خاطر این ویروس محدود شده است.

در ادامه گفت و گوی خبرنگار ورزشی جی پلاس با علی کفاشیان را می خوانید:

جی پلاس: چند وقتی است که در هیچ رویداد ورزشی حضور ندارید.

کفاشیان: ما که هستیم.

جی پلاس: در انتخابات فدراسیون فوتبال هم نبودید.

کفاشیان: نیازی نبود که بیایم. حضور من تاثیری در انتخابات نداشت.

جی پلاس-‌ ولی سایر اعضای هیات رئیسه آمده بودند. دلیل خاصی داشت که نیامدید؟ می خواستید صحبتی از مهندسی انتخابات و این مسائل نباشد؟

کفاشیان: نه، علت خاصی نداشت که در مجمع شرکت نکردم.

جی پلاس-‌ ولی این اواخر در جلسات هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم شرکت نکرده بودید. نه به اشتیاق بازگشت و نه به این بی میلی حضور!

کفاشیان: چرا در آخرین جلسه قبل از انتخابات بودم. قبل از انتخابات چند روزی راهی مسافرت شدم و مشغول گشت و گذار بودم (می‌خندد) و در تهران حضور نداشتم.

 

علی کفاشیان

 

جی پلاس-‌ کرونا بدجور خطرناک شده و مجددا در حال اوج گرفتن است و مسئولان هم از این موضوع هراس دارند. برای نوروز برنامه ای دارید؟

کفاشیان: همینطور است. توصیه هایی برای مراقبت از ویروس شده که باید همان را اجرا کنیم تا وضعیت تغییر کند. اگر این چند وقت را هم از رفت و آمد بی مورد پرهیز کنیم، ویروس کرونا هم می رود و آن وقت سلامتی و تندرسی به جامعه بر می گردد و بعد از آن همه با هم به گشت و گذار می رویم.

جی پلاس-‌ لحظه ای غفلت کردن در رعایت مسائل بهداشتی ممکن است به قیمت جان هر کسی تمام شود. همانطور که علی انصاریان و مهرداد میناوند را در واپسین روزهای سال گذشته از دست دادیم.

کفاشیان: از جفتشان خیلی خاطره داشتم. بچه های جوانمرد و خوش اخلاقی بودند و روابط عمومی بسیار بالایی برای ارتباط  گرفتن با اطرافیان خود داشتند. یادم می آید مهرداد در دوره ای که به مصدومیت و بیماری مبتلا شده بود، می آمد با هم صحبت می‌ کردیم. او همیشه روحیه بالایی داشت و مشوق ما بود. همیشه خاطرات مهرداد را در ذهنم دارم.

جی پلاس-‌ قرار بود کارلوس کی روش را به ایران بیاورید. چه شد پس؟

کفاشیان: با او در تماس هستم. او را به ایران دعوت کردم و کی روش هم پذیرفت اما به دوران کرونا خوردیم و دیگر مشکل ایجاد شد. کی روش در شرایط کرونا به جایی نمی رود. خودمان هم پیگیری نکردیم و فعلا سفرش به ایران منتفی شده است.

جی پلاس-‌ همچنان در تماس هستید؟

کفاشیان: با کی روش مناسبت ها را به هم تبریک می گوییم. به این شکل در تماس هستیم.

جی پلاس-‌ خب انتخابات فدراسیون فوتبال هم برگزار شد و در نهایت شهاب الدین عزیزی خادم، منتقد و همکار سابق شما انتخاب شد.

کفاشیان: انتخابات خوب بود و اعضای مجمع آرای خود را دادند. به نظرم همه چیز خوب بود و در فضای سالم برگزار شد.

علی کفاشیان

جی پلاس-‌ به خاطر شفافیت، رای گیری به طول انجامید و هفت، هشت ساعتی طول کشید.

کفاشیان: دفعه های قبل هم همینطور بود. مرحله به مرحله جلو می رفتند تا به اصطلاح، خیال همه راحت شود و بحث و حرف و حدیثی نباشد.

جی پلاس-‌ عزیزی خادم را از گذشته می شناسید. او می تواند با ارتباطاتش وضعیت فدراسیون فوتبال را سر و سامان بدهد. درباره عملکرد او در چهار سال آینده چه فکر می کنید؟

کفاشیان: اولا او که جدید نیامده است و تجربه لازم را دارد. قبلا در هیات رئیسه با ما بود. در سایر انتخابات هم شرکت کرده بود و مجمع شناخت لازم را نسبت به او داشت. با توجه به هیات رئیسه ای که انتخاب شده، می توان گفت که چهار سال آینده می تواند نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد.

جی پلاس-‌ یک نکته این انتخابات این بود که هیچ یک از اعضای هیات رئیسه قبلی فدراسیون فوتبال در این دوره رای نیاوردند. یک سری مانند شما، تاج، اسلامیان، شیعی و صوفی‌زاده در انتخابات شرکت نکردند، بهاروند و اصفهانیان رد صلاحیت شدند و مجمع هم به طالقانی و ممبینی را نداد. فکر می کنید عملکرد فدراسیون فوتبال در پنج سال گذشته چقدر روی این موضوع سایه انداخت؟

کفاشیان: بالاخره در خود مجمع خیلی ها می‌گفتند که افراد قبلی نباشند و به چهره های جدید رای بدهیم که ایده های جدید بیاورند. همه دوست داشتند نفرات جدید را ببینند و براساس حرف هایی که زده بودند، رای دادند. بالاخره این نفرات هم قبلی از انتخابات رایزنی کرده بودند و توانستند آرای مجمع را بگیرند.

جی پلاس-‌ الان خیلی از باتجربه ها مانند شما، تاج و ... بعد از این همه سال بیرون هستند.

کفاشیان: بالاخره تجربه چیزی نیست که در یکی، دو روز به دست آید. به نظرم فدراسیون فوتبال می تواند از تجربیات مدیران قبلی استفاده کند چرا که به نفع فوتبال است. این افراد باتجربه مورد آزمون و خطا قرار گرفته اند و می توانند در زمینه های مختلف کمک کنند. البته خود عزیزی خادم هم کم تجربه نیست و فضا را می شناسد.

جی پلاس-‌ علی کریمی رای نیاورد و همین موضوع باعث دلخوری برخی از هواداران و فوتبالی ها شد.

کفاشیان: علی کریمی هم نامزد شده بود و طبیعتا مجمع حق رای داشت. به نظرم آمدن او اتفاق خوبی بود و برای آینده و حضور بیشتر فوتبالی ها، تاثیرگذار است.

جی پلاس-‌ کریمی تهدید کرده بود که درباره عملکرد مدیران گذشته مانند شما حسابرسی می کند. فکر می کنم نبودن او برای شما هم خوب شد؟

کفاشیان: من نظر خاصی ندارم. او حرف هایی را زده بود که من هم در جواب گفتم چرا منتظر انتخابات است؟ می تواند از همین فردا تخلفات من را پیگیری کند. من کار اشتباهی مرتکب نشده ام. اگر این اتفاق رخ داده بود، حتما مسئولان می گفتند.

جی پلاس-‌ الان در هیچ نهادی سمت ندارید و رسما اختیار کل زمان خودتان را دارید ولی می خواهید به فوتبال برگردید؟

کفاشیان: هر چیزی امکان پذیر است. الان شرایط سنی هم از انتخابات فدراسیون فوتبال برداشته شده  و شاید برگردم. کسی از آینده خبر ندارد.

جی پلاس-‌ فکر می کنید چه زمانی بخواهید به فوتبال بازگردید؟ الان احساستان چیست؟

کفاشیان: می خواهم استراحت کنیم و تا دو، سه سال بگذرد و بعد تصمیم‌گیری کنم.

 

علی کفاشیان

 

جی پلاس-‌ همیشه گفته اید هر کسی کمک بخواهد، دریغ نخواهم کرد.

کفاشیان: کسی کمک بخواهد، مشورت می دهم و تجربیاتم را در اختیارش می گذارم. بالاخره تجربیات زیادی داشتم و اگر از من نظر بخواهند، کمک می کنم.

‌////////جی پلاس-‌ همین اخیرا تیم ملی دنبال میزبانی انتخابی جام جهانی است. فکر می کنید به ایران میزبانی آسیا را می دهند؟

بالاخره حق ما است که میزبانی داشته باشیم. ممکن است AFC شرایطی را بگذارد و ما باید آن شرایط را فراهم کنیم. در هر حال مسابقات باید در ایران یا یک کشور بی طرف برگزار شود. حق کشور دیگری نیست که میزبان این مرحله شود.

جی پلاس-‌ بحرین میزبانی آسیا را درخواست کرده و به خاطر شیخ سلمان، ممکن است آن ها میزبان شوند که در این صورت اوضاع بدتر می شود.

فکر نمی کنم میزبانی را به بحرین بدهند. ما باید تلاش کنیم بازی ها در ایران برگزار شود. ما سه بازی از چهار بازی را میزبان هستیم و حق طبیعی ما است که میزبانی را بر عهده داشته باشیم. //////////

جی پلاس-‌ عزیزی خادم در برنامه اقتصادی خود حساب زیادی روی منابع مالی ایران در فیفا باز کرده است. فکر می کنید با آمدن بایدن در آمریکا و امکان از بین رفتن محدودیت های بانکی، فیفا بالاخره پول ایران را بدهد و دست فدراسیون فوتبال باز شود؟

کفاشیان: اگر ایران و آمریکا توافق کنند، شرایط عوض می شود. خیلی از گره ها باز می شود. فوتبال هم یک بخش کوچک است. منابع فیفا در بانک های سوئیسی است که به خاطر تحریم های بانکی علیه ایران، برای پرداخت پول فدراسیون فوتبال سخت گیری می کنند. قطعا اگر این پول به حساب فدراسیون فوتبال برسد، دست مان باز می شود.

جی پلاس-‌ عزیزی خادم امیدوار است بتواند حق پخش را دریافت کند. این موضوع چقدر واقع بینانه است؟

کفاشیان: واقع بینانه یا غیر واقع بینانه، حق پخش تلویزیونی حق فوتبال ایران است. پرداخت نشدن حق پخش، جفایی علیه فوتبال ایران است.

جی پلاس-‌ خیلی برای دریافت حق پخش تلاش کردید. حتی در مجمع مصوب کردید که دوربین ها را به ورزشگاه راه ندهند اما باز هم مشکلی حل نشد.

کفاشیان: تلاش کردم اما حمایت نشدم. در بالاتر از فدراسیون فوتبال یعنی در وزارت ورزش زورمان نرسید. حتی جلوی مسابقات را گرفتیم اما متاسفانه قول دادند که مشکل را رفع کنند که اینطور نشد. زمان تاج هم گفتم که باید جلوی ورود دوربین های صدا و سیما را به ورزشگاه بگیریم. گفتم باید محکم بایستید و حق فوتبال را بگیرید. امیدوارم عزیزی خادم بتواند از پس این کار برآید.

 

علی کفاشیان

 

جی پلاس-‌ حل این مشکل را در چه سطحی از ساختار مدیریتی ایران می بینید؟ مثلا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید وارد شود؟

کفاشیان: مدیریت صدا و سیما می تواند این کار را بکند اما آن ها مثل طلبکار برخورد می کنند اما این فدراسیون فوتبال است که باید طلبکار باشد. از خدای صدا و سیما است که پولی ندهد. هیچ مرجعی هم نیست که بگوید چرا پول فوتبال را نمی دهید؟ بهترین راه این است که پخش مسابقات گرفته شود تا وقتی که حق پخش را بدهند.

جی پلاس-‌ با این وضعیت خصوصی سازی معنایی ندارد. در واقع تا وقتی درآمدی نباشد، همه ورشکست می شوند.

کفاشیان: قطعا همینطور است. خصوصی سازی معنی نمی گیرد. فردی در فوتبال و در یک تیم سرمایه گذاری و حمایت می کند اما وقتی درآمد ندارد، ورشکست می شود. در نتیجه روز به روز ضعیف تر می شود و در نهایت بخش خصوصی شکست می خورد.

جی پلاس-‌ هر کسی هم به فوتبال آمده ناکام مانده است. از مدیران شهرخودرو تا زنوزی در تراکتور قدرت اولیه را ندارند. گویا فقط برای اهداف کوتاه مدت فوتبال را انتخاب می کنند.

کفاشیان: با خصوصی سازی موافق نیستم اما این مشکل باید درست شود. باید حق پخش را بدهند. اگر غیر از این باشد، منابع مالی تمام می شود و آن وقت درآمدی هم نیست.

علی کفاشیان

جی پلاس-‌ پس چرا استقلال و پرسپولیس را وارد بورس می کنند؟ خصوصی شدن این دو تیم هم می تواند نتایج و تبعات سنگینی داشته باشد.

کفاشیان: خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس فایده ندارد. 20 سال پیش که معاون تربیت بدنی بودم گفتم خصوصی سازی اشتباه است.

جی پلاس-‌ الان چطور؟ نگفتید که خصوصی سازی این دو تیم اشتباه است؟

کفاشیان: چرا گفتم اگر می خواهند خصوصی سازی شود و وارد بورس شوند، باید حق پخش را درست کنند. باید درآمدها و هزینه ها شفاف شود. با این وضعیت در بورس به جایی نمی رسند.

جی پلاس-‌ امیدواریم که بعد از قطع شدن زنجیره کرونا، شما را از نزدیک ببینیم.

کفاشیان: همه امیدوار هستیم این ویروس ریشه کن شود و بتوانیم در جمع های مختلف حضور پیدا کنیم. اگر کرونا رفت، قطعا در رویدادهای مختلف همدیگر را خواهیم دید.

 

علی کفاشیان

دیدگاه تان را بنویسید