جی پلاس؛

توصیه های آیت الله سید علی قاضی برای ماه های رجب، شعبان و رمضان/علت تاکید ایشان به تغنی بر قرآن چیست؟

آیت الله سید علی قاضی طباطبایی به شاگردان خود برای ماه های رجب، شعبان و رمضان توصیه های بسیار سودمندی کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

‍ ‌به گزارش خبرنگار جی پلاس، عارف بالحق، آیت‌ الله سید علی قاضی درباره ورود به ماه های رجب، شعبان و رمضان دستورالعملی به شاگردان خود آموخته است.

ایشان می‌فرمودند: انسان باید به خدا پناه ببرد و خداوند خیلی کمک‌ کننده و خیر المعین و پسندیده و اختیار کننده است؛ اما دستورالعمل این سه ماه:

 

صلاه اوابین کدام نماز است؟

علیکم بالفرائض فی أحسن أوقاتها! دستورالعمل آن است که نماز‌های واجب را در بهترین اوقات خودش انجام دهید همراه نوافل آن! (که مجموعاً پنجاه و یک رکعت می‌شود، اگر نتوانستید چهل و چهار رکعت) و اگر شواغل دنیا شما را منع کردند، صلاه أوابین را که همان نماز ظهر است، ترک نکنید، چون خیلی اهمّیّت دارد! خصوص نماز ظهر خیلی اهمیت دارد و آن به واسطه وقت آن و خصوصیت و موقعیت آن در بین اوقات دیگر است! و «صلاه‌ وسطی» را که در قرآن آمده، تفسیر به نماز ظهر کرده‌ اند، و «صلاه اوابین» یعنی آنها که خیلی توجه به پروردگار دارند، یعنی رجوع‌ کنندگان به خدا؛ زیرا رجوع‌ کنندگان به خدا به آن تمسک می‌ کنند.

 

نوافل شب را هیچ چاره‌ای نیست، مگر آنکه آنها را به جا آورید، نه خیال کنید نماز شب ساقط است و آن سد سکندری است که هیچ شکسته نمی‌ شود! عجب از کسانی که قصد دارند، دنبال کنند مرتبه‌ای از کمال را در حالی‌ که شب‌ها قیام نمی‌ کنند؛ ما نشنیده‌ ایم کسی به مرتبه‌ ای از کمال برسد، مگر به قیام شب و نماز شب.

 

در همین رابطه بخوانید:

سخن امام رضا(ع) درباره اهمیت روزه ماه رجب

تفسیر امام موسی صدر از دعای "یا من ارجوه لکل خیر"

به فرموده حضرت رسول(ص) چه عملی در ماه رجب انجام دهیم؟

 

علیکم بقرائه القرآن! بر شما باد به قرائت قرآن کریم با صوت حزین و باآهنگ و غنا! یعنی با صدای خوش بخوان که تو را تکان دهد و در روایات داریم که قرآن را با تغنّی بخوانید. امام زین‌العابدین علیه السلام تغنّی به قرآن می‌ کردند، این تغنی در قرآن برای انسان بسیار مفید است. به طور کلی غنای صوتی حرام است و این اصلاً در تحت غنای حرام نیست؛ زیرا غنای حرام آن است که انسان را به سوی لهو و لعب بکشاند.

 

بر تو باد زیارت مشهد أعظم در هر روز! (که منظور از مشهد أعظم أمیرالمؤمنین(ع) است، چون مرحوم قاضی در نجف بوده‌ اند) و زیارت مساجد معظمه! (که منظور کوفه و سهله است) و در بقیه مساجد عبادت خود را به‌جا آورید! چون مؤمن در مسجد مثل ماهی است در آب؛ همان‌ طوری که حیات ماهی به آب است، حیات مؤمن هم در مسجد است؛ ماهی را از آب بیرون اندازند، می‌ میرد.                                                 

                                                                                                                    

 بعد از نماز‌های واجب تسبیح حضرت صدیقه طاهره(س) را ترک نکنید! زیرا که آن ذکر کبیره شمرده شده و لااقل بعد از هر نماز یک‌ بار بگویید و اگر توانستید دو یا سه بار بگویید بهتر است.

 

از لوازم مهم، دعا برای فرج حضرت حجت بقیه الله الأعظم است در قنوت نماز وتر، و از آن گذشته در هر روز، و در جمیع دعاها برای حضرت دعا کنید.

 

زیارت جامعه را روز‌های جمعه به‌جای آورید! مقصود، زیارت جامعه معروف است: زیارت جامعه کبیره.

 

 قرآن که می‌ خوانید، در این سه ماه از یک جزء کمتر نباشد، در هر روز یک جزء.

 

زیارت و دیدار برادران خود را زیاد کنید! (مقصود رفقای طریق هستند) خیلی آنها را زیارت کنید و ببینید؛ زیرا اینها هستند برادران طریقی شما که در طریق و عقبات نفس و تنگناها که انسان گیر می‌ کند، کمک انسان می‌ کنند و نجات می‌ دهند.                         

 

برشی از کتاب مطلع انوار، ج ۲، ص ۱۰۵ -۱۱۳                                                   

 

 

دیدگاه تان را بنویسید