نشست خبری فیلم «مصلحت» در جشنواره فیلم فجر؛

توضیح کارگردان "مصلحت" درباره شباهت گریم فرهاد قائمیان به یک شخصیت‌ سیاسی

نشست پرسش و پاسخ فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی با اجرای علیرضا غفاری بعدازظهر پانزدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نشست پرسش و پاسخ فیلم «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی با حضور کارگردان، محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده)، سهی‌بانو ذوالقدر، وحید رهبانی، نازنین فراهانی، امیر نوروزی (بازیگر)، آرش قاسمی (صداگذار)،  ، روزبه رایگا (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش کردجان (تدوینگر) و با اجرای علیرضا غفاری عصر پانزدهم بهمن‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای نشست غفاری با تسلیت به مناسبت درگذشت علی انصاریان به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کرونا برای بازماندگان خواستار صبر جمیل شد و از حضار درخواست کرد یک دقیقه به احترام این عزیز از دست رفته بایستند و سکوت کنند. در ادامه مصاحبه ویدئویی علی انصاریان که دی ماه در ستاد جشنواره سی‌‌ونهم فیلم فجر و به خاطر بازی در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده از او ضبط شده بود، برای حاضران در سالن نمایش داده شد.

در ابتدای نشست حسین دارابی درگذشت علی انصاریان را تسلیت گفت و درباره ساخت فیلم «مصلحت» بیان کرد: در باشگاه فیلم سوره وقتی می‌خواستیم کار امسال را انتخاب کنیم، در میان فیلمنامه‌های موجود این متن را برای ساخت برگزیدم.
محمدرضا شفاه، تهیه‌کننده فیلم نیز توضیح داد: موضوع «عدالت»  بحثی همیشگی و پر اهمیت است و لازم است درباره آن توضیح دهیم و این یکی از رسالت‌های سینما است.

تهیه‌کننده فیلم «مصلحت» افزود: مردم مطالبات خود را در این فیلم مشاهده خواهند کرد.

وحید رهبانی درباره بازی در این فیلم  گفت: زمانی که پیشنهاد این فیلم برایم رسید، برایم جذاب بود و بعد از چند جلسه گفت‌وگو آن را پذیرفتم؛ چراکه تیم خوب و همدلی پای این فیلم ایستادند و باید از تمامی عوامل کار تشکر کنم.

او پس از ارائه توضیحاتی درباره تغییرنام فیلم ادامه داد: سیاسی بودن فیلم، برچسبی است که به این قبیل فیلم‌ها چسبانده می‌شود. این اثر مشخصا درباره «عدالت» صحبت می‌کند و فکر می‌کنم که این موضوع خیلی به فضای امروز ما نزدیک است.
دارابی در خصوص انتخاب بازیگران توضیح داد: وقتی شروع به تولید کردیم برای انتخاب بازیگر بسیار می‌ترسیدم. چراکه این اثر سکانس‌های سختی داشت. ما دنبال بازیگرانی می‌گشتیم که استار نباشند و از سبقه تئاتری برخوردار باشند تا برای فیلم وقت بگذارند. من از بازیگران این فیلم فورانی از انگیزه دیدم و برایم کار کردن با آن‌ها تجربه دوست داشتنی بود.

سهی‌بانو ذوالقدر درباره حضور در این اثر سینمایی گفت: من این فیلم را دوست دارم و بعد از تماشای این اثر تحت تاثیر قرار گرفتم و خوشحالم که در آن ایفای نقش کردم. من عاشق کارهای سخت هستم و این فیلم نیز سختی دلخواه من را داشت.
او افزود: دارابی هر سکانس فیلم را به منزله یک فیلم کوتاه می‌دید و برای آن وقت می‌گذاشت. ذات سینما این است که ما را به فکر فرو ببرد و میان ما ایجاد همدلی کند و «مصلحت» از این سو اثری موفق بوده است.

در ادامه نازنین فراهانی، درباره بازی در «مصلحت» توضیح داد: من در این اثر نقش خیلی کوتاهی داشتم. نباید به‌عنوان سیاسی بودن «مصلحت» توجه شود. این فیلم با بودجه یک کار اول ساخته شده و چیزی که در این فیلم نظرم را جلب کرد، تسلط حسین دارابی به کارگردانی است.

دارابی درباره گریم فرهاد قائمیان و شباهت آن به یکی از شخصیت‌های سیاسی گفت: فیلم ما از یک محور کلی صحبت می‌کند و هیچ کاراکتری را همسان‌سازی نکردیم. گریم فرهاد قائمیان نیز ایده‌ای از چهره آقای گیلانی نبود.

این کارگردان درباره پایان‌بندی‌ فیلم گفت: ما درباره پایان‌بندی کار بسیار صحبت کردیم. من بسیاری از کلیشه‌های سینمایی را دوست دارم و از آن‌ها استفاده می‌کنم، چراکه کارکرد دارد.

دارابی افزود: مهم‌ترین مسئله در فیلمسازی برای من برقراری ارتباط مخاطب با فیلم بود. فکر کردم سکانس آخر فیلم این‌گونه مورد پسند بیشتر مخاطبان قرار می‌گیرد. برایم مهم بود فیلمی را بسازم که احساسات ‌مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و با حال خوب از سینما بیرون برود.

او ادامه داد: استراتژی ما این بود که فیلمی درباره دهه‌های گذشته بسازیم که متفاوت از دیگر آثار این‌گونه بوده و پر طمطراق باشد.

روزبه رایگا، درباره فیلمبرداری این فیلم سینمایی توضیح داد: ما قبل از آغاز پروژه پروژه به تماشای بسیاری از آثار سینمایی در آن مقطع زمانی نشستیم. اما هدف ما این بود که چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ رنگ این فیلم قدیمی به نظر نرسد.

رهبانی درباره حضور در دو نقش‌ متضاد با هم در جشنواره امسال گفت: هم فیلم «شیشلیک» و هم فیلم «مصلحت» صحبت از عدالت می‌کنند. من اول به فیلمنامه کار فکر می‌کنم و بعد با توجه به نقشم تصمیم می‌گیرم. در یکی از این آثار من الگوی فساد هستم و در دیگری شکارچی فساد و به نظرم این اتفاقی جالب است.

آرش قاسمی، صداگذار، درباره همکاری خود در فیلم «مصلحت» توضیح داد: این فیلم ماحصل تلاش همه عوامل است. آقای دارابی به جزئیات بسیار توجه می‌کرد و می‌خواستند هم صدای خوب داشته باشیم و هم صدایمان به فضای صوتی آن دوره نزدیک باشد. من  برای این اثر به دنبال صداهایی از آن دوره سینمایی رفتم.

مهدی فریضه با اشاره به اینکه نقش یحیی را در این اثر بازی کردم، گفت: این فیلم برای من تجربه بسیار جذابی بود. درگذشت علی انصاریان را نیز تسلیت می‌گویم و امیدوارم روحش در آرامش باشد.

در ادامه امیر نوروزی درباره تجربه بازی در «مصلحت» بیان کرد: خوشحالم که حسین دارابی پای من ایستاد و برای ایفای این نقش به من اعتماد کرد. فکر می‌کنم «مصلحت» فیلمی قابل دفاع است.

در ادامه شفاه با تشکر از فردین خلعت‌بری افزود: او بیش از یک آهنگساز به ما کمک کرد.

دارابی با بیان اینکه بازخورد مخاطب برای ما خیلی مهم است، ادامه داد: این احتمال وجود دارد که بر مبنای سلیقه مخاطب برای اکران عمومی در تدوین تغییر ایجاد کنیم.

سیاوش کردجان در پاسخ به این سئوال که آیا برای اکران عمومی تدوین مجددی اعمال خواهد شد، گفت: به نظرم می‌توان چیزی در حدود پنج تا ده دقیقه از فیلم کم کرد.

حسین دارابی در پایان این نشست، از عوامل باشگاه فیلم سوره و سازمان اوج تشکر کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید