گزارش نیویورک تایمز از وضعیت شیوع کرونا در جهان

کدام کشورها در وضعیت قرمز کرونا خواهند ماند؟ / کشورهایی که الان بیشترین آمار مرگ را دارند / بررسی نرخ رشد و ابتلای جدید در مناطق مختلف / وضع ایران در آمارها چگونه است؟

تمام مردم جهان درگیر ویروس وحشتناک کرونا هستند و امیدوارند که به زودی از بین برود تا به زندگی عادی گذشته خود برگردند. در بعضی کشورها شیوع این ویروس تا حدودی کاهش یافته اما در برخی دیگر همچنان نرخ رشد بالاست.

لینک کوتاه کپی شد

گروه سبک زندگی جی پلاس: نیویورک تایمز گزارشی از میزان شیوع کرونا در جهان منتشر کرده که اگر دوست دارید ببینید که کدام کشورها در ریسک بالایی قرار دارند و در کدام کشورها مردم وضعیت بهتری دارند، حتما تا آخر این گزارش را بخوانید.

 

آمار کل مبتلایان کرونا در جهان

اگر بخواهیم یک آمار کلی از میزان ابتلای مردم جهان به ویروس کرونا را بدانید، باید بگوییم که براساس آمار رسمی، ویروس کرونا تاکنون بیش از 90 میلیون و 342 هزار و 800 نفر را در جهان مبتلا و جان حداقل یک میلیون و ۹۳۵ هزار و ۷۰۰ نفر را تا روز دوشنبه صبح (۲۲ دی) گرفته است. این ویروس تقریبا در همه کشورهای جهان شناسایی شده و همانطور روی نقشه زیر مشخص شده، می‌توان دید که در هفته اخیر به اوج خود رسیده است.

۱

 

کرونا در برخی کشورها با سرعت بیشتری رشد می کند!

ویروس کرونا در برخی کشورهایی که از ابتدای پاندمی به شدت به آنها حمله کرده بود، در حال از بین رفتن است، اما میزان افزایش کرونا در کشورها بنابر آمار مبتلایان جدید متفاوت است و در برخی کشورها با سرعت بیشتری در حال رشد است و همانطور که در نقشه زیر می‌بینید، بر اساس گزارش‌ها به طور میانگین تعداد مبتلایان، روزانه به ۵۰۰ هزار نفر در جهان رسیده است. 

۳

2

زمانی که روی ایران در این نقشه کلیک می‌کنیم، نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به کووید ۱۹ به طور میانگین در هر روز ۶ هزار و ۱۳۹ نفر گزارش شده که نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر 5/7 نفر به این ویروس مهلک مبتلا می‌شوند.

4

براساس این گزارش، یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۰۶ نفر تا صبح دوشنبه در ایران به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که این تعداد در هر ۱۰۰ هزار نفر هزار و ۵۷۶ نفر بوده است.

همانطور که روی نقشه مشاهده می‌کنید، در حال حاضر بیشترین شیوع کووید ۱۹ مربوط به کشورهای سوئد، جمهوری چک، پرتغال، بریتانیا، پاناما و بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا می‌شود.

جالب توجه است که کشورهایی روی نقشه وجود دارند که در آنها هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا گزارش نشده است. این کشورها عبارتند از سودان، کامرون، تانزانیا، ترکمنستان، کره شمالی، لائوس، لیبریا و صحرای غربی.

به طور کلی باید گفت که ویروس کرونا همه مناطق جهان را تحت تاثیر قرار داده است، اما در برخی از آنها نرخ رشد ابتلا به این ویروس بسیار بالاست و در برخی از کشورها بیشتر تحت کنترل قرار گرفته است.

کدام کشورها بیشترین  رشد ابتلا را دارند و در وضعیت قرمز هستند؟

در کشورهایی که موارد جدید ابتلا به کرونا در طول هفته گذشته بالاتر بوده، به طور متوسط روزانه حداقل چهار مورد جدید در هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا شده‌اند. نقشه زیر موارد سرانه روزانه را نشان می‌دهد و مربوط به کشورهایی است که حداقل پنج میلیون نفر جمعیت دارند.

در واقع براساس این گزارش کشورهایی که بیشترین نرخ رشد ابتلا را دارند، عبارتند از: جمهوری چک،‌ اسپانیا، رژیم صهیونیستی، پرتغال، ایالات متحده آمریکا، سوئد، لبنان، اسلواکی، سوئیس، اسپانیا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، ایتالیا و ...

ایران نیز در این گروه از کشورها قرار دارد؛ ولی با توجه به نمودارهایی که در زیر مشاهده می‌کنید، میزان پیک ابتلا در ایران نسبت به کشورهایی که ذکر شده بسیار پایین‌تر است.

۵

 

در کدام کشورها ابتلا به کرونا بالا اما رشد پاندمی رو به کاهش است؟

۶

در کشورهای هلند، صربستان، روسیه، ترکیه، اوکراین، یمن، بلغارستان و آذربایجان تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا بالاست، ولی نرخ آن رو به کاهش است.

 

در کدام کشورها میزان ابتلا به کرونا پایین است، اما رشد آن بالاست؟

۷

در کشورهای گواتمالا، اندونزی، کوبا، سنگال، مالاوی، موزامبیک، رواندا، افغانستان، نیجریه، ساحل عاج، تایلند، توگو، سیرالئون، چاد، بوروندی، گینه، بنین و کامبوجیا تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا پایین است، ولی رشد آن رو به افزایش است.

در کدام کشورها میزان ابتلای جدید و نرخ رشد پایین است؟

۸

در کشورهایی چون مراکش، پرو، سریلانکا، قرقیزستان، عراق، نپال، کره جنوبی، هند، فیلیپین، ونزوئلا، میانمار، مصر، پاکستان، بورکینافاسو، اوگاندا، الجزیره، بنگلادش، سوریه، هنگ‌کنگ، سنگاپور، کنیا، اتیوپی و عربستان سعودی تعداد مبتلایان جدید کرونا پایین است و رشد آن نیز پایین است.

کرونای مرگ آور در کدام کشورها بیشتر است؟

۹

بنابر آمار روزانه مرگ بر اثر کرونا؛ در کشورهای اسلواکی، جمهوری چک، بریتانیا، آلمان، سوئد، آمریکا، پرتغال، آفریقای جنوبی، لهستان، فرانسه، تانزانیا، مصر، ژاپن، کره جنوبی، امارات عربی، سنگال و مالزی و چند کشور دیگر ویروس کرونا بیشتر از کشورهای دیگر عامل درگذشت بیماران مبتلا شده است.

در این کشورها در طی ۱۴ روز گذشته، بیشترین رشد مرگ و میر ناشی از کرونا گزارش شده است. این در حالی است که چند هفته پس از یک افزایش در میزان ابتلا به کووید ۱۹، آمار فوتی های کرونا نیز افزایش می‌یابد، زیرا معمولا تاخیری بین زمانی که افراد مبتلا ی‌شوند و زمانی که مرگ آنها گزارش می‌شود، وجود دارد. برخی از مرگ‌های گزارش شده در این دو هفته گذشته به دلیل این تاخیرها ممکن است خیلی زودتر اتفاق افتاده باشد.

بنابر این گزارش؛ در ابتدا، پاندمی ویروس کرونا از یک سری مراکز شیوع از جمله ووهان چین، ایران، شمال ایتالیا، اسپانیا و نیویورک شروع شد. بعد از شروع پاندمی، در برخی از کشورها با اعمال اقدامات و رعایت پروتکل‌های لازم در آوریل گذشته، شیوع کرونا به شدت کاهش پیدا کرد. اما بعد از باز شدن مرزهای کشورها در ماه مه و ژوئن، کشورهایی مثل آمریکا دیگر قادر به مهار مجدد این بیماری نبودند و این بیماری به یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش ابتلا به کرونا در سرتاسر جهان تبدیل شدند.

در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی، تعداد موارد جدید ابتلا بسیار بالاست و برخی کشورهای اروپایی که پاندمی در آنها خیلی سریع بود، شاهد موج دوم شیوع کووید ۱۹ هستند.

نمودار زیر آمار روزانه فوتی های کرونا در سرتاسر جهان را نشان می‌دهد. در این نمودار می‌توان دید که میزان مرگ‌ومیر در هفته گذشته به اوج خود رسیده و به مرز ۱۵ هزار نفر در روز نزدیک می‌شود!

10

 

دیدگاه تان را بنویسید