جی پلاس/ بنابر تراشه ای که محققان طراحی کردند؛

تشخیص کرونا کمتر از 12 ثانیه! / محاسبه پاسخ ایمنی بدن به واکسن کرونا

محققان به تازگی یک تراشه زیست‌ حسگر طراحی کرده‌اند که در عرض ۱۰ تا ۱۲ ثانیه ویروس کووید ۱۹ را در بدن افراد تشخیص می‌دهد و مدعی شدند این تراشه می تواند میزان پاسخ ایمنی بدن به واکسن کرونا را مشخص کند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ محققان دانشگاه کارنگی ملون با کمک مواد نانو و پرینتر سه‌بعدی یک پلتفرم زیست‌ حسگری ابداع کرده‌اند که در عرض چند ثانیه آنتی‌بادی‌های مخصوص به کووید ۱۹ را شناسایی می‌کند.

این تراشه یا پلتفرم آزمایشگاهی می‌تواند وجود دو آنتی‌بادی کووید ۱۹ یعنی پروتئین اسپایک S1 و دامنه اتصال گیرنده یا RBD را در یک قطره بسیار کوچک خون یعنی حدود پنح میکرولیتر شناسایی کند. حتی اگر غلظت آنتی‌بادی بسیار کم باشد نیز این تشخیص با دقت بالایی انجام می‌شود.

طرز کار این تراشه این گونه است که از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی در یک دستگاه میکروسیال دستی انجام می‌دهد که نتیجه آن بلافاصله به کمک یک رابط ساده به گوشی هوشمند ارسال می‌شود.

محققان می‌گویند: ما از آخرین پیشرفت‌های مربوط به تولید مواد و همچنین چاپ سه‌بعدی نانوذرات استفاده کردیم تا دستگاهی را طراحی کنیم که به سرعت آنتی‌بادی‌های کووید ۱۹ را تشخیص می‌دهد.

آنها برای ساخت این تراشه از فناوری ساخت افزودنی به نام چاپ سه‌بعدی جت آئروسل (هواپخش) استفاده کردند که وظیفه بالا بردن دقت و صحت آزمایش را برعهده دارد.

آنها همچنین با کمک قطرات هواپخش، الکترودهای بسیار ریز و ارزانی را از میکرولوله‌های طلا درست کردند که همین باعث ایجاد یک سطح ناهموار و نامنظم روی دستگاه و در نتیجه افزایش واکنش الکتروشیمیایی می‌شود و در نهایت موجب می‌شود که آنتی‌بادی‌ها به آنتی‌ژن‌های پوشش داده شده روی الکترودها متصل شوند. در واقع، هندسه خاص این الکترودها موجب می‌شود که پروتئین بیشتری برای شناسایی روی دستگاه گیر می‌افتند و نتیجه آزمایش بسیار دقیق‌تر و سریع‌تر از روش‌های متداول انجام می‌شود.

بنابر این گزارش؛ محققان می‌گویند که این تراشه علاوه بر تشخیص آنتی‌بادی‌های کووید ۱۹، روش مناسبی است برای تعیین میزان پاسخ ایمنی بدن بیمار به واکسن کرونا که هم‌اکنون در بسیاری از کشورها در حال انجام است.

محققان ادعا می‌کنند که از این تراشه برای تشخیص بیماری‌های عفونی و ویروسی دیگری چون ایبولا، ایدز و زیکا نیز می‌توان استفاده کرد.

دیدگاه تان را بنویسید