بازیگران معروفی که در سال 2020 چشم از جهان فرو بستند+ تصاویر

شان کانری، اولیویا دی هاویلند، انیو موریکونه، کرک داگلاس،‌جوئل شوماخر، مایکل چپمن، آلن پارکر، عرفان خان،ریشن کاپور، یان هولم بازیگرانی هستند که در سال 2020 از دنیا رفتند. ،

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در زیر مروری خواهیم داشت بر مهم‌ترین چهره‌های سینمایی که در سال ۲۰۲۰ صحنه زندگی و سینما را برای همیشه ترک کردند: 

شان کانری

(۲۵ August ۱۹۳۰ – ۳۱ October ۲۰۲۰)

ایسنا نوشت؛‌ «شان کانری» بازیگر برنده اسکار که سابقه بازی در نقش «جیمز باند» را در هفت فیلم سینمایی داشت، در سن ۹۰ سالگی و در خواب درگذشت. این بازیگر اسکاتلندی با بازی در نقش اصلی مجموعه فیلم های «جیمز باند» به یکی از معروف ترین ستاره های بین المللی سینما تبدیل بود که در سال ۲۰۰۰ میلاد نیز نشان شوالیه را الیزابت دوم دریافت کرد.

«کانری» که به عقیده بسیاری همچنان موفق ترین بازیگر کاراکتر «جیمز باند» است که در مجموع در هفت فیلم از سری فیلم های اکشن و جاسوسی شامل «دکتر نو» (۱۹۶۲)، «از روسیه با عشق» (۱۹۶۳)، «پنجه طلایی» (۱۹۶۴)، «گلوله آتشین» (۱۹۶۵)، «تنها دوبار زندگی می‌کنی» (۱۹۶۷)، «الماس‌ها ابدی‌اند» (۱۹۷۱) و «هرگز دوباره نگو هرگز» (۱۹۸۳) به ایفای نقش پرداخت. 

او  در سال ۱۹۸۸ برای بازی در فیلم «تسخیرناپذیران» ساخته «بریان دی پالما» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و سه جایزه گلدن گلوب و دو جایزه بفتا را نیز در کنار بازی در فیلم هایی چون «انجمن نجیب‌زادگان عجیب»، «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق»، «به نام رز»، «صخره»، «رابین هود» و ... را در کارنامه هنری داشت. 

اولیویا دی هاویلند

(July ۱۹۱۶ – July ۲۶, ۲۰۲۰)

«اولیویا دی هاویلند» بازیگر برنده دو جایزه اسکار بود که امسال در سن ۱۰۴ سالگی و به عنوان آخرین بازمانده از نسل بازیگران اصلی فیلم معروف «بر باد رفته» محصول سال ۱۹۳۹ میلادی از دنیا رفت. او مسن‌ترین بازیگر برنده اسکار و در قید حیات سینمای جهان محسوب می‌شد.  اولین حضور «هاویلند» در سینما در فیلم «رویای شب نیمه تابستان» ساخته «ماکس راینر» در سال ۱۹۳۵ رقم خورد و او پس از چند سال برای بازی در فیلم «هر کس سوی خودش» (۱۹۴۶) موفق به کسب اولین جایزه اسکار شد و در سال ۱۹۴۹ نیز با فیلم «وارثه» برای دومین بار اسکار را به خانه برد. او در مجموع پنج بار نامزد جایزه اسکار شده است. 

«اولیویا دی هاویلند» در سال ۱۹۶۵ به عنوان اولین زن در راس هیات داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن قرار گرفت، در حالی که سایر اعضای هیات داوران همگی از سینماگران مرد بودند.  این بازیگر انگلیسی-آمریکایی در سال۲۰۰۸ و در سن ۹۲ سالگی مدال ملی هنر آمریکا را دریافت کرد، در سال ۲۰۱۰ نیز موفق به کسب نشان شوالیه از دولت فرانسه شد و در سال ۲۰۱۷ لقب «Dame» را از الیزابت دوم دریافت کرد. 

انیو موریکونه

(۱۰ November ۱۹۲۸ – ۶ July ۲۰۲۰)

«انیو موریکونه»، آهنگساز بزرگ ایتالیایی بود که ساخت موسیقی معروف سینمای وسترن و دیگر آثار مهم سینمایی را در کارنامه داشت. او که شهرت خود را برای ساخت موسیقی هفت فیلم از ساخته‌های «سرجیو لئونه» کارگردان بزرگ ایتالیایی در ژانر وسترن کسب کرده بود، در سن ۹۱ سالگی در شهر رم درگذشت. 

«موریکونه» که ساخت موسیقی بیش از ۵۰۰ اثر سینمایی و تلویزیونی و همچنین ۱۰۰ اثر کلاسیک را بر عهده داشته، تا کنون پنج‌بار با فیلم‌های «روزهای بهشت» (۱۹۷۸)، «مأموریت» (۱۹۸۶)، «تسخیرناپذیران» (۱۹۸۷)، «باگزی» (۱۹۹۱) و «مالنا» (۲۰۰۰) نامزد کسب جایزه اسکار شد و در سال ۲۰۰۷ میلادی نیز جایزه افتخاری آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ نیز در سن ۸۷ سالگی برای فیلم «هشت نفرت‌انگیز» ساخته «کوئنتین تارانتینو» جایزه اسکار موسیقی متن را کسب کرد. 

او با کارگردانان سرشناسی مانند «برناردو برتولوچی»، «پیر پائولو پازولینی‌»، «پدرو آلمادوار»، «جوزپه تورناتوره»، «اولیور استون»،‌ «ترنس مالیک‌»، «برایان دی‌پالما» و «بری لوینستون» همکاری داشته است.

موسیقی فیلم‌هایی مانند «فاشیست» (۱۹۶۱)، «یک مشت دلار» (۱۹۶۴)، «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵)، «خوب  بد زشت» (۱۹۶۶)، «روزی روزگاری در غرب» (۱۹۶۸)، «روزی روزگاری در آمریکا»(۱۹۸۴)، «سینما پارادیزو» (۱۹۸۸)، «هملت» (۱۹۹۰)، «افسانه ۱۹۰۰» (۱۹۹۸)، «بهترین پیشنهاد» (۲۰۱۳)، «بیل را بکش» و «حرامزاده‌های لعنتی» از دیگر آثار این موسیقیدان برجسته ایتالیایی محسوب می‌شود.

کرک داگلاس

(December ۱۹۱۶ – February ۵, ۲۰۲۰)

«کرک داگلاس» هنرپیشه شهیر هالیوود دیگر چهره کهنه کار سینمای جهان بود که در سال ۲۰۲۰ در سن ۱۰۳ سالگی چشم از جهان فروبست. «داگلاس» که هنرپیشه تئاتر هم بود، برای نقشهایش در  فیلمهای کلاسیکی چون اسپارتاکوس محصول ۱۹۶۰ به کارگردانی «استنلی کوبریک» شناخته می شد. او که در سال ۱۹۱۶ در نیویورک به دنیا آمده بود در عصر طلایی هالیوود به شهرت رسید و در سال ۱۹۴۹ برای بازی در فیلم «قهرمان» نامزد اسکار شد و در ادامه دو بار دیگر برای فیلم های «بد و زیبا» محصول ۱۹۵۲ و «شور زندگی» در سال ۱۹۵۶ نامزد جایزه آکادمی اسکار شد و در نهایت در سال ۱۹۹۶ به پاس نیم قرن فعالیت هنری اسکار افتخاری گرفت. 

«کرگ داگلاس» از دهه ۱۹۴۰ تا سال ۲۰۰۰ در حدود ۷۵ فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است. 

جوئل شوماخر

(August ۱۹۳۹ – June ۲۲, ۲۰۲۰)

«جوئل شوماخر» از کارگردانان بزرگ سینمای آمریکا و سازنده دو فیلم از مجموعه «بتمن»، «پسران گمشده» و «سقوط» بود که در سن ۸۰ سالگی در نیویورک درگذشت. «شوماخر» پس از خروج «تیم برتون» از کمپانی برادران وارنر ساخت فیلمهای «بتمن» را در دست گرفت و اولین فیلم او در این مجموعه با عنوان «بتمن برای همیشه» (۱۹۹۵) با بازی چهره هایی چون «وال کلیمر»، «تام لی جونز»، «جیم کری» و «نیکل کیدمن» به فروشی بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار در گیشه جهانی دست یافت و دومین و اخرین فیلم او در این مجموعه نیز در سال ۱۹۹۷ با عنوان «بتمن و رابین» مقابل دوربین برد که در آن «جورج کلونی» در نقش بتمن و «آرنولد شوارتزنگر» هم در نقش شخصیت منفی بازی کردند. 

«آتش سنت المو»، «مرگ باران»، «موکل»، «هشت میلی متری»، «بی نقص»، «باجه تلفن»، «گروه ناجور»، «ورونیکا گرن»، «شماره ۲۳»، «نهر خون»، «دزواده» و «تجاوز» از دیگر فیلم های سینمایی به کارگردانی «جوئل شوماخر» هستند. 

«شوماخر» در سال ۲۰۱۳ کارگردانی چند اپیزود از سریال معروف «خانه پوشالی» محصول نتفلیکس را نیز بر عهده داشت. 
 

مایکل چپمن

(November ۲۱, ۱۹۳۵ – September ۲۰, ۲۰۲۰) 

«مایکل چپمن» فیلمبردار سرشناس هالیوودی فیلم هایی چون «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین»، «آرواره ها» و «پدرخوانده» بود که در سن ۸۴ سالگی درگذشت. او که متولد ۲۱ می ۱۹۳۵ بود، در بیش از ۳۰  اثر سینمایی از سال ۱۹۷۶ با بازی «جک نیکلسون» فعالیت کرد و همچنین مدیریت فیلمبرداری موزیک ویدئوی «بد» از «مایکل جکسون» از آلبوم سال ۱۹۷۸ این خواننده معروف پاپ را بر عهده داشت. 

«چپمن» همچنین در چندین فیلم که اغلب خودش فیلمبرداری انها را بر عهده داشته، نقش آفرینی هم کرده است و در سال ۱۹۸۳ نیز فیلم «تمام حرکات درست» را با بازی «تام کروز» و فیلم «طایفه کیو بیر» (۱۹۸۶) را کارگردانی کرد. 

«جبهه» (۱۹۷۶)، «حمله جسددزدها» (۱۹۷۸)، «انگشت‌ها» (۱۹۷۸)،  «مردگان پیراهن راه‌راه نمی‌پوشند» (۱۹۸۲)، «پسران گمشده» (۱۹۸۷)، «شکارچیان روح ۲» (۱۹۸۹)، «فراری» (۱۹۹۳)، «هرج‌ومرج فضایی» (۱۹۹۶)، «شش روز، هفت شب» (۱۹۹۸)، «داستان ما» (۱۹۹۹)، «پلی به‌سوی ترابیتیا» (۲۰۰۷)، «ته جاده» (۱۹۷۰) و «کلوت» (۱۹۷۰) از جمله دیگر فیلم هایی هستند که سینماگر، فیلمبرداری آن را بر عهده داشته است. 

آلن پارکر

 (۱۴ February ۱۹۴۴ – ۳۱ July ۲۰۲۰)

 کارگردان معروف بریتانیایی فیلم هایی چون «قطار سریع السیر نیمه شب»، «باگزی مالون» و «میسی‌سیپی می‌سوزد» در سن ۷۶ سالگی و پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

این کارگردان نامزد اسکار همچنین ساخت فیلم های مهم و موزیکالی از جمله «باگزی مالون»، «شهرت»، «دیوار پینک فلوید»، «تعهدات» و «اویتا» را نیز در کارنامه دارد.

«بردی» (۱۹۸۴) برنده جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره کن با بازی «نیکلاس کیج»، فیلم ترسناک و رمزآلود «قلب فرشته» (۱۹۸۷) با بازی «میکی رورک» و «رابرت دنیرو»، «میسی‌سیپی می سوزد» (۱۹۸۸) با بازی درخشان «جین هکمن» و «ویلم دفو»، «بیا و بهشت را نظاره کن» (۱۹۹۰)، «جاده ای به ولویل» (۱۹۹۴) و «خاکسترهای آنجلا» (۱۹۹۹) از دیگر آثار این کارگردان صاحب نام بریتانیایی هستند. 

آخرین ساخته «پارکر» فیلم «زندگی دیوید گیل» با بازی «کوین اسپیسی» بود که در سال ۲۰۰۳ ساخته شد. 

عرفان خان

(January ۱۹۶۷ – ۲۹ April ۲۰۲۰)

«عرفان خان» بازیگر سرشناس بالیوود و سینمای بین الملل در سن ۵۳ سالگی و به دلیل عفونت روده در بیمارستانی در شهر بمبئی درگذشت. او در فیلم برنده اسکار «میلیونز زاغه نشین» ساخته «دنی بوبل» و در چندین فیلم موفق خارجی از جمله «زندگی پی»، «مرد عنکبوتی»، «دوزخ»، «قلب قدرتمند» و «دنیای ژوراسیک» نقش آفرینی کرده است. اولین حضور مهم سینمایی عرفان خان  در سال ۲۰۰۲ و در فیلم «جنگجو» نخستین فیلم بلند «آسیف کاپادیا» کارگردان انگلیسی رقم خورد. 

این بازیگر هندی در فیلم هنری «ظرف نهار» (۲۰۱۳) در نقش یک حسابدار بازی کرد که این فیلم به موفقیت بزرگی در گیشه دست یافت و  «مدیوم انگلیسی» آخرین فیلم با بازی این ستاره بالیوودی بود که اکران آن در ماه مارس به سبب شیوع ویروس کرونا متوقف شد. 

ریشی کاپور

(September ۱۹۵۲ – ۳۰ April ۲۰۲۰)

«ریشی کاپور» از معروف‌ترین هنرپیشه‌های سینمای هند بود که در ۶۷ ساالگی و بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت. او بیشتر برای بازی در فیلم‌های عاشقانه سینمای هند معروف بود و در طول دوران فعالیت خود در بیش از ۱۰۰ فیلم بلند سینمایی نقش‌آفرینی کرده بود.

«ریشی کاپور» که فرزند «راج کاپور» بازیگر و کارگردان افسانه‌ای سینمای هند بود، در سال ۱۹۷۷ برای اولین بار با بازی در فیلم «بابی» به کارگردانی پدرش در نقش اصلی بازی کرد و خیلی زود به یکی از ستاره‌های سینمای هند بدل شد. 

آخرین حضور او مقابل دوربین در سال ۲۰۱۹ و با فیلم «بدن» رقم خورد. 

یان هولم 

(September ۱۹۳۱ – ۱۹ June ۲۰۲۰)

«یان هولم» از بازیگران بزرگ سینما و تئاتر بود که علاوه بر نامزدی اسکار، کسب جوایز بفتا، جوایز لاورنس اولویه و تونی را نیز در کارنامه داشت. این بازیگر انگلیسی در سن ۸۸ سالگی و پس از چند سال تحمل بیماری پارکیسنون در لندن درگذشت. «یان هولم» که بیشتر برای بازی در نقش «بیلبو بگینز» در سه گانه «ارباب حلقه‌ها» ساخته «پیتر جکسون» شناخته شده است. او از سال ۱۹۷۶ از بازی در تئاتر کناره‌گیری کرد، با بازی در مجموعه‌ای متنوع از نقش‌های مکمل قدرتمند در سینما احیا شد. «بیگانه» به کارگردانی «ریدلی اسکات»، «هملت» از «فرانکو زفیرلی»، «فرانکشتاین» ساخته «کنت برانا»، «عنصر پنجم» به کارگردانی «لوک بسون»، «هابیت: نبرد پنج سپاه» و «هابیت: سفر غیرمنتظره» از ساخته «پیتر جکسون» از دیگر فیلم‌های مهمی است که «یان هولم» در کارنامه دارد. 

دیوید پراوز

(July ۱۹۳۵ – ۲۸ November ۲۰۲۰)

دیوید پراوز» بازیگر نقش «دارث ویدر» در سه گانه اصلی «جنگ ستارگان» در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

او اولین حضور سینمایی خود را در فیلم «کازینو رویال» از مجموعه جیمز باند در سال ۱۹۶۷ تجربه کرد و در این فیلم در نقش هیولای فرانکشتاین بازی کرد و گرچه او به سبب فیزیکش برای این نقش انتخاب شده بود اما به حرفه بازیگری علاقه مند شد و تصمیم گرفت آن را دنبال کند و در ادامه در چندین فیلم از جمله «پرتقال کوکی» ساخته «استنلی کوبریک» و بسیاری از فیلم های ترسناک حضور یافت. 

او در قسمت اول مجموعه اصلی «جنگ ستارگان» در سال ۱۹۷۷، دنباله آن «جنگ ستارگان: امپراتوری ضربه می‌زند» (۱۹۸۰) و «جنگ ستارگان: بازگشت جدای» قسمت آخر از سه گانه اصلی این مجموعه فیلم علمی و تخیلی بازی کرده است. 

جان ساکسون

(August ۱۹۳۶ – July ۲۵, ۲۰۲۰)

«جان ساکسون» که بیشتر  برای بازی در فیلم های وسترن و ترسناک ‌شناخته شده در طول شش دهه فعالیت سینمایی در بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی بازی کرد که از مهم ترین آنها نقش آفرینی در فیلم «اژدها وارد می‌شود» در کنار بروس لی، فیلم «کابوس در خیابان الم» ساخته «وس کارون» و فیلم «نابخشوده» ساخته «جان هیوستون» است.

تازه‌کار بی‌رغبت (۱۹۵۸)، ماهیگیر بزرگ (۱۹۵۹)،  دختری که زیاد می‌دانست (۱۹۶۳)، کاردینال (۱۹۶۳)، ملکه خون (۱۹۶۶)، جو کید (۱۹۷۲)، پلیس بورلی هیلز ۳ (۱۹۹۴) و «از گرگ و میش تا سحر» (۱۹۹۵) از جمله دیگر فیلم‌ها با بازی «جان ساکسون» هستند.

چادویک بوزمن

 (November ۱۹۷۶ – August ۲۸, ۲۰۲۰)

«چادویک بوزمن» بازیگر معروف آمریکایی پس از چهار سال مبارزه با بیماری سرطان در خانه اش واقع در لس آنجلس از دنیا رفت.

 او پیش از مزگ در فیلم «۵ همخون» جدیدترین ساخته «اسپایک لی» در نقش یک مبارز آزادی خواه مقابل دوربین رفته بود اما بزرگترین تاثیر فرهنگی «چادویک بوزمن» با بازی در نقش «پلنگ سیاه» رقم خورد.

 او اولین بار در سال ۲۰۱۶ در فیلم «کاپیتان آمریکا:، جنگ داخلی» در نقش پلنگ سیاه بازی کرد و دو سال بعد نیز در فیلم «پلنگ سیاه» ساخته «رایان کوگلر» اولین کارگردان سیاه پوست کمپانی مارول بازی کرد و این فیلم با نقش اصلی یک سیاه پوست توانست نقطه عطفی فرهنگی در هالیوود ایجاد کند.

کیم-کی دوک

(December ۱۹۶۰ – ۱۱ December ۲۰۲۰)

«کیم کی دوک» ـ فیلمساز مشهور اهل کره جنوبی  بود که امسال بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در سن ۵۹ سالگی درگذشت. او از مشهورترین فیلمسازان کره جنوبی بود که جوایز سینمایی معتبری از جمله شیر طلا جشنواره ونیز را برای فیلم «پیتا» کسب کرده بود.

«کروکدیل» محصول سال ۱۹۹۶ نخستین فیلم بلند این کارگردان بود. او برای فیلم «دختر نیکوکار» محصول سال ۲۰۰۴ موفق به کسب خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین شد و جایزه شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را برای فیلم «۳-Iron» کسب کند. فیلم «منحل کردن» محصول ۲۰۱۹ آخرین اثر این کارگردان بود که برای نخستین‌بار در جشنواره «کن» به نمایش درآمد.

دیدگاه تان را بنویسید