بازیگرانی که سال ۲۰۲۰ از دنیا رفتند

از انیو موریکونه تا کرک داگلاس، جان لوکاره و شون کانری، دنیای هنر در سال ۲۰۲۰، بزرگان بسیاری را از دست داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ البته که هنرمندان با آثارشان ماندگار می‌شوند اما به هر روی نبودشان برای آنها که سال‌ها با هنرشان خاطره‌ ساخته‌اند، تلخ و ناگوار است.

خبرآنلاین نوشت: در سالی که مرگ و میر ناشی از کرونا بیداد کرده است و گوش جهان پر شده از اخبار تلخ، هنر نیز به عزای بزرگانی چون انیو موریکونه، کرک داگلاس، جان لوکاره و شون کانری نشست؛ هنرمندانی بی‌نظیر که در جهان سینما، موسیقی و کتاب آثار ماندگاری از خود به یادگار گذاشتند.

درست یک هفته مانده به پایان سال میلادی در این گزارش برخی از چهره‌های مشهور دنیای هنر که در این سال از دنیا رفتند را مرور می‌کنیم.

خداحافظی با «پلنگ سیاه»

چادویک بوزمن ستاره هالیوودی سینمای جهان از جوانانی بود که سال ۲۰۲۰ از دنیا رفت. او را بیش از همه برای بازی در نقش نخستین ابرقهرمان سیاه‌پوست سینما در فیلم «پلنگ‌ سیاه» به خاطر می‌آوریم. بوزمن از چند سال پیش به بیماری سرطان روده دچار شده بود و تابستان گذشته از دنیا رفت. او هنگام مرگ ۴۴ سال داشت. او برای آخرین بار در فیلم «بلک‌باتم ما رینی» جلوی دوربین رفت تا در یک بازی درخشان بار دیگر تاریخ تلخ سیاه‌پوستان در آمریکا را به تصویر بکشد. فیلم آخر او بارها از سوی اشخاص و انجمن‌های گوناگون در فهرست برترین فیلم‌های سال قرار گرفته است.

در سال کرونا برادوی هم ستاره‌ای جوان را از دست داد. نیک کوردرو بازیگر جوان و ستاره تئاترهای برادوی برنده جایزه تونی بود. بازیگر سریال «نظم و قانون» از قربانیان کرونا بود و سه ماه پس از مبتلا شدن به کووید ۱۹ در ۴۱ سالگی از دنیا رفت.

عرفان خان ستاره بالیوود هم بهار گذشته در ۵۳ سالگی از دنیا رفت. او که دو سال پیش از مرگ به یک نوع نادر از سرطان مبتلا شده بود، به باور بسیاری بهترین بازیگر سینمای هندوستان بود و همواره برای بازی‌های پیچیده و ظریفش در سینما ستوده می‌شد. ستاره «سلام بمبئی» و «میلیونر زاغه‌نشین» در فیلم «دنیای ژوراسیک‌» هم جلوی دوربین رفته بود.

در این سال تلخ، شون کانری، ستاره بریتانیایی سینمای جهان در ۹۰ سالگی از دنیا رفت. نخستین بازیگری که نقش جیمز باند را بازی کرد و با هفت بار تکرار این نقش، به ستاره‌ای جهانی تبدیل شد. کانری را بهترین بازیگر نقش جیمز باند می‌دانند و بارها در نظرسنجی‌های گوناگون، این عنوان را از آن خود کرده است.

نام‌های بزرگی که از دست رفتند، بسیارند. اما مشهورترین آن‌ها همان اوایل سال جدید میلادی جهان سینما را در غم فرو برد. کرک داگلاس، بازیگر اسطوره‌ای هالیوود و ستاره فیلم‌های «اسپارتاکوس» و «راه‌های افتخار» زمستان پیشین در ۱۰۳ سالگی چشم از جهان فروبست. بازیگر «اسپارتاکوس»‌ سال ۱۹۱۶ در میانه جنگ جهانی اول به دنیا آمد، در جنگ جهانی دوم شرکت داشت و به یکی از ستاره‌های بی‌بدیل سینما تبدیل شد.

به فاصله چند ماه پس از مرگ کرک داگلاس، نوبت به یکی دیگر از ستاره‌های دوران طلایی هالیوود رسید. اولیویا دی‌هاویلند همانند داگلاس سال ۱۹۱۶ به دنیا آمده بود و همانند او در سال ۲۰۲۰ از دنیا رفت. این بازیگر برنده ۲ جایزه اسکار بازی در کلاسیک‌های ماندگاری چون «برباد رفته» و «رویای نیمه‌شب تابستان‌» را در کارنامه داشت.

خالقان نواهای ماندگار

از سینما به دنیای موسیقی قدم می‌گذاریم و در آغاز سراغ مردی می‌رویم که در هر دو جهان سینما و موسیقی مشهور است. انیو موریکونه مردی که با نت‌های موسیقی جادو می‌کرد، در روزهای داغ تیر ماه از دنیا رفت. اگر چه او را با آهنگ‌های بی‌نظیری که برای وسترن‌های مشهور به یاد می‌آوریم اما دیگر شاهکارهایش چون موسیقی متن فیلم‌ «سینما پارادیزو» را نمی‌توان نادیده گرفت.

آدام شلسینگر دیگر آهنگساز نامدار سینما نیز در سال ۲۰۲۰ با ابتلا به کرونا جان باخت. او برای موسیقی متن فیلم «آن کاری که می‌کنی!» به کارگردانی تام هنکس نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود.

در دنیای موسیقی راک ادی ون‌هیلن نامی آشنا است و از او با عنوان یکی از تاثیرگذارترین نوازندگان گیتار در تمام ادوار نام می‌برند. ون‌هیلن که چند ماه پیش در ۶۵ سالگی درگذشت، از سال ۱۹۹۹ درگیر بیماری سرطان بود.

نمی‌توان از چهره‌های تاثیرگذار بر موسیقی نام برد و از نام لیتل ریچارد خواننده سرشناس غافل شد. او که بهار امسال در ۸۷ سالگی از دنیا رفت، یکی از معماران حقیقی نه تنها ژانر راک اند رول، بلکه آر اند بی، سول، هیپ‌هاپ و شماری از ژانرهای دیگر بود. باب دیلن در آرزوی پایان سال دبیرستان خود نوشته بود که هدفش لیتل ریچارد شدن است!

یکی از قربانیان مشهور کرونا در دنیای موسیقی جان پراین یا به توصیف رولینگ‌استونز، «مارک تواین ترانه‌سرایان آمریکا» بود. او منبع الهام بسیاری از بزرگان موسیقی آمریکا از جمله جانی کش و باب دیلن بود. او پیش از اینکه بر اثر کرونا از دنیا برود، دو بار بیماری سرطان را شکست داده بود.

داستان‌سرایانی که خاموش شدند

در سال ۲۰۲۰ از دسته هنرمندانی که قلم به دست می‌گیرند و داستان‌ می‌نویسند هم تعدادی کم شد. مری هیگینز کلارک از این دسته بود. ملکه تعلیق و خالق داستان‌های پرفروشی چون «بیگانه‌ای می‌نگرد» اوایل سال جاری میلادی از دنیا رفت. او از مشهورترین زنان نویسنده و آثارش همیشه در ردیف پرفروش‌های بازار بود.

به پایان سال ۲۰۲۰ هم که نزدیک شدیم، جان لوکاره در ۸۹ سالگی درگذشت. به این ترتیب دنیای کتاب مشهورترین نویسنده کتاب‌های ژانر تریلر و جاسوسی را از دست داد. او خالق رمان‌های پرفروشی چون «پیله‌ور، خیاط، سرباز، جاسوس»، «جاسوسی که از سردسیر آمد» و «مدیر شب» بود. گراهام گرین در توصیف «جاسوسی که از سردسیر آمد» گفته بود: «بهترین داستانی است که در عمرم خوانده‌ام.»

لوکاره فقط خالق داستان‌های جاسوسی نبود، او سال‌ها در این فضا نفس کشیده و کار کرده بود. او که سال ۱۹۳۱ در انگلستان به دنیا آمده بود، مدت‌ها در سرویس‌های اطلاعاتی این کشور مشغول‌ به کار بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید