رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز اعلام کرد: ارمنیان شیراز جشن های میلاد مسیح(ع) و سال نو میلادی را فقط در خانه برگزار می کنند.

کرونا همچنان جشن‌ها، گردهمایی‌ها، دورهمی‌ها و اعیاد را به تعطیلی کشانده است و برگزار نکردن مراسمی همچون جشن‌های میلاد مسیح (ع) و سال نو میلادی که همواره شور و شوقی دیگرگونه را به اجتماعات ادیان الهی می‌بخشید نیز بخشی از این ممنوعیت‌هاست. 

همه‌ساله دی‌ماه زمان برگزاری جشن‌های ارامنه در شیراز است. جامعه‌ کوچکی که هم‌اکنون ۲۴ نفره‌اند؛ اما کلیساهایشان زینت‌بخش فضای مسالمت‌آمیز و صلح بین ادیانی است که از دیرباز در این شهر و در یک کوچه و خیابان می‌زیسته‌اند.

رئیس هیات نمایندگان کلیسای ارامنه شیراز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه تمام مراسم مذهبی ارمنیان شیراز و نیز اجتماعات متوقف شده است، گفت: از آنجا که تمام مراسم در فضای بسته کلیسا و با حضور تعدادی برگزار می‌شود، مراسم مذهبی فعلا به دستور خلیفه‌گری متوقف شده است.

هرموند آراتونیان عنوان کرد: برای جشن‌های میلاد مسیح (ع) و سال نو میلادی نیز مراسمی جمعی برگزار نمی‌کنیم و دیدار سالانه با ارمنیان دیگر نقاط کشور و نیز خلیفه‌گری که سالانه برگزار می‌شد نیز صورت نخواهد گرفت.

او با اشاره به اینکه کرونا جان یک تن از اعضای خانواده ارمنیان شیراز را گرفته است، گفت: متاسفانه از یک خانه سه نفره که به این ویروس دچار شدند، مادر خانواده که سن و سالی هم نداشت، دار فانی را وداع کرد و با توجه به وضعیت کنونی و پیرو تبعیت از ستاد کرونای استان فارس در حال حاضر تمام مراسم سنتی خود را حتی در موضوعاتی همچون خاکسپاری عزیزان فعلا متوقف کرده‌ایم.

آراتونیان بیان کرد: دستور خلیفه‌گری در حال حاضر تبعیت از تصمیمات ستاد کرونا و وزارت بهداشت است و تنها مراسمی را برگزار می‌کنیم که از نظر تامین و حفظ سلامت اعضای جامعه ارمنی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

او با اشاره به اینکه عید پاک در فروردین ماه از دیگر اعیاد بزرگ مسیحی است، گفت: امیدواریم تا آن روز بتوانیم هم نوروز را جشن بگیریم و هم عید پاک را و این بیماری از کشور رخت بسته باشند.

در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌های فارس در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا نیست، ۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

معاون استاندار فارس پیش از این در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرده بود که گرچه شاهد روند نزولی، مطلوب و مناسب کاهش مبتلایان به کرونا در استان فارس هستیم، نظارت‌ها در بخش دولتی و غیردولتی شدیدتر و جدی‌تر می شود و با موارد نقض پروتکل‌های بهداشتی به‌شدت برخورد خواهد شد.

عبدالرضا قاسم‌پور با بیان اینکه آیین‌ها، آداب و رسوم جمعی مردم، مراسم‌های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی از جمله نماز جمعه همچنان تعطیل است، گفت: نباید از ویروس کرونا غافل شویم و اگر مردم همکاری نکنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد، مجبور می‌شویم محدودیت‌ها را باز گردانیم؛ از همین رو تداوم همکاری‌ها و همراهی‌ها را به‌ویژه در مراسم مختلف انتظار داریم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.