اروپایی‌ ها و آمریکایی های نگران از شیوع کرونا در تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، تصمیم گرفته ‌اند که محدودیت‌ های سفت و سختی را اعمال کنند.

 

به گزارش جماران، دویچه وله گزارش داد با نزدیک شدن به سال جدید میلادی و کریسمس و شیوع بیماری کووید 19، جشن ‌ها و میهمانی ها در بیشتر نقاط دنیا یا لغو شده و یا با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی انجام می شود.

اروپایی‌ ها نگران از شیوع کرونا در تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، تصمیم گرفته ‌اند که محدودیت‌ های سفت و سختی را اعمال کنند. مهم‌ ترین آنها آلمان است که با بالا رفتن نرخ مرگ بر اثر کرونا به جز تعطیلی مغازه‌ ها، دید و بازدیدها و مهمانی رفتن ‌ها را محدود کرده است.

آمریکا

مقام ‌های بهداشتی آمریکا نسبت به سفرهای کریسمس و سال نوی میلادی هشدار داده‌ اند.

مشاور ارشد «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا در حوزه مقابله با کرونا هم هشداری شدیداللحن به آمریکایی ‌ها داده و از آنها خواسته است تا میهمانی های کریسمس را بر پا نکنند. او هشدار داد که به رغم اقدامات جدید دولت برای تایید یک واکسن، آنها طی هفته ‌های آتی با موجی از کووید 19 مواجه خواهند بود.

او گفت: سه تا شش هفته آتی حداقل، هفته ‌های کوویدی ما خواهند بود. بعد از آن هم به پایان نمی ‌رسد اما اکنون در دوره ‌ای هستیم که ممکن است با افزایش پشت افزایش رقم مبتلایان مواجه شویم. ممکن است چند ماه طول بکشد تا واکسن در دسترس همگان قرار بگیرد.

مقام‌ های آمریکایی و کانادایی روز جمعه اعلام کردند که مرزهای زمینی آمریکا با کانادا و مکزیک برای سفرهای غیرضروری دستکم تا 21 ژانویه بسته است. این تصمیم بدین معناست که بایدن بعد از روی کار آمدن در بیستم ژانویه باید درباره لغو یا ادامه این محدودیت ‌ها تصمیم بگیرد.

انگلیس 

در انگلیس، مقام‌ های بهداشتی این کشور گفته‌ اند که فقط سه خانوار اجازه دارند بین کریسمس تا سال نوی میلادی با هم در داخل یک خانه وقت بگذرانند؛ یعنی بیش از این دید و بازدید مجاز نیست.

 

انگلیس

 

«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد مردمی که به استقبال سال نو می‌ روند باید محدودیت ‌های کرونایی مرتبط با مناطق را رعایت کنند. به گفته او، قوانین صرفا برای 5 روز از 23 تا 27 دسامبر تسهیل می‌ شود و به سه خانواده اجازه دورهمی در خانه داده می‌ شود.

با توجه به اینکه دانشجویان در این ایام از دانشگاه ‌ها به خانه باز می‌ گردند و خانواده‌ ها با سالخوردگان دور هم هستند، این احتمال هست که این تجمعات به موج سوم کرونا و یک قرنطینه دیگر ختم شود.

فرانسه 

در حال حاضر در فرانسه هم محدویت ‌ها با شرایط کریسمس همساز شده تا شهروندان پاریس بتوانند در روزهای جشن نوئل نفسی بکشند و خریدهای پایان سال را انجام دهند.

اما به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فرانسه، برگزاری مراسم و جشن‌ های سال نو در خارج از منازل ممنوع شد. همچنین در شب سال نو از ساعت 20 به بعد مقررات منع رفت و آمد اعمال می‌ شود.

فرانسوی‌ ها همچنین باید از جشن‌ های بزرگ در شب سال نو چشم‌ پوشی کنند. آتش ‌بازی شب سال نو حتی به شکل خصوصی و در بسیاری از مکان ‌ها مجاز نیست. اما آتش بازی ‌های سازمان یافته در برخی مراکز پاریس و سایر شهرها برگزار خواهد شد.

فرانسه برای کریسمس اسکی را تعطیل کرده است.

 

فرانسه

 

«ژان کاستکس» نخست وزیر فرانسه روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که این کشور هنوز به پایان موج دوم نرسیده و از سه‌ شنبه آینده نیز قانون منع رفت و آمد شبانه به اجرا درخواهد آمد. پیشتر در نظر گرفته شده بود که منع رفت‌ و آمد از ساعت 21 اجرا شود. فقط در شب کریسمس مردم مجاز به حرکت آزادانه و رفتن به مراسم سنتی هستند که در کلیساها در نیمه شب شروع می‌ شود.

برخی از برنامه‌ ریزی ‌ها برای کاهش محدودیت‌ ها نیز به تعویق می‌افتند. باز شدن سینما، تئاتر و موزه‌ هایی که برای روز سه شنبه در نظر گرفته شده بودند به ژانویه موکول می‌ شوند. در کلیساها و مساجد نیز میان حاضران باید یک ردیف خالی بماند.

از نظر مقام‌ های دولتی فرانسه شهروندان باید بتوانند در ایام کریسمس پیش خانواده‌ های خود بروند. نخست وزیر فرانسه همچنین به شهروندان هشدار داده که در گروه‌ های کوچک با حداکثر شش بزرگسال جشن بگیرند. وی تأکید کرده که همه کارها باید برای جلوگیری از قرنطینه سوم در ماه‌ های آینده انجام شود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیش شرط مراسم آزادانه در ایام کریسمس را کاهش شمار مبتلایان به حداکثر 5000 نفر در روز گذاشته است. اما در روزهای اخیر این تعداد بیش از 14000 نفر یعنی تقریبا سه برابر بوده است. «اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه هشدار داده که ممکن است موج دوم دوباره آغاز شود.

نقض مقررات در فرانسه گران تمام می ‌شود. جریمه این کار تا 135 یورو خواهد بود.

آلمان

امسال در آلمان از بازارهای کریسمس خبری نیست. اما تعدادی بازار محلی برنامه‌ هایی در گستردگی کم برگزار می‌ کنند. 

برای سال نو، مراسم آتش بازی هم لغو شده است.

آلمان هم برای کریسمس اسکی را تعطیل کرده است.

 

آلمان 2

 

صدراعظم آلمان گفته است که قرنطینه سبک از 16 دسامبر تا 10 ژانویه ادامه خواهد داشت. کافه‌ ها، رستوران ‌ها و اماکن تفریحی همچنان تعطیل خواهند ماند اما مدارس و فروشگاه‌ ها باز هستند.

خبر آمده که آرایشگاه ‌ها هم باید درهایشان را تا ماه ژانویه ببندند؛ یعنی از آرایشگاه در سال نو خبری نیست.

محدودیت‌ ها در آستانه تعطیلات کریسمس تشدید شده‌ اند و با جدیت جلوی سفرها گرفته می‌ شود. از اول دسامبر محدودیت گردهمایی اجتماعی به دو خانواده و حداکثر پنج تن کاهش می ‌یابد.

با این حال کاهش موقت قوانین بر سر دوره کریسمس وجود خواهد داشت. بین 23 دسامبر تا 1 ژانویه 2021 تا 10 نفر می ‌توانند دیدار داشته باشند، با این حال آنگلا مرکل به آلمانی ‌ها توصیه کرده تا قبل از اجرای تصمیمشان بیشتر فکر کنند. کودکان زیر 14 سال شامل این محدودیت نمی ‌شوند.

مرکل همچنین گفته است، به غیر از دورهمی ‌ها، هرگونه کاهش محدودیت‌ ها پیش از کریسمس بعید به نظر می‌ رسد زیرا شمار مبتلایان همچنان بسیار بالاست. 

در همین حال، وزیر بهداشت آلمان از نهاد مسئول کنترل کیفیت دارو در اتحادیه اروپا خواسته است هر چه سریع ‌تر واکسن‌ های کووید19 را تایید کند.

ایتالیا

در ایتالیا نیز همزمان با نگرانی از بروز موج دیگری از شیوع ویروس و افزایش موارد ابتلا در طول تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، دولت قرار است سختگیری و محدودیت‌ های بیشتری را به اجرا بگذارد.

مردم ایتالیا شب کریسمس و سال نو نمی ‌توانند از منازلشان خارج شوند. البته استثناهایی برای برخی مشاغل، فوریت ‌های پزشکی و موارد اضطراری وجود دارد. همچنین محدودیت تردد از 22 تا 5 صبح پابرجاست. کلیساها می ‌توانند باز باشند اما منع تردد بدین معناست که گردهمایی شبانه سنتی نباید انجام شود. در همین حال بازارهای محبوب کریسمس در ایتالیا هم ممنوع شده ‌اند.

ایتالیا در حال حاضر شاهد بالاترین شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از پایان مارس است و «جوزپه کونته» نخست وزیر این کشور به شهروندان گفته است که انتظار کریسمسی بدون تجمعات را داشته باشند.

بسیاری از مناطق ایتالیا قرنطینه نسبی است و ممنوعیت سفر میان مناطق مختلف از 21 دسامبر تا 6 ژانویه اعلام شده است.

ایتالیا هم همچون آلمان و فرانسه برای کریسمس اسکی را تعطیل کرده است.

این تعطیلی گسترده بدین معناست که تفرجگاه ‌هایی در آلپ و دولومیت با از دست دادن درآمد چندین میلیارد یورویی مواجه می ‌شوند. مقام‌ های حوزه گردشگری به سرعت از این طرح انتقاد کرده اند.

اتریش

در اتریش نیز محدویت‌ های ناشی از کرونا با شرایط جشن کریسمس هماهنگ شده است. منع رفت‌ و آمد از ساعت 20 به بعد حاکم است و شهروندان وین، پایتخت اتریش می ‌توانند پیش از ساعت تعطیلی به گشت و گذار بروند و از چراغانی ‌ها لذت ببرند.

دولت اتریش معتقد است با کاهش محدودیت‌ ها امکان سفرهای امن مهیاست و اسکی از 24 دسامبر مجاز است، با این حال قوانین قرنطینه بدین معناست که این کار در داخل امکانپذیر است. تفرجگاه‌ ها هم می ‌توانند باز بمانند و تدابیر احتیاطی را رعایت کنند.

اتریش تحت دومین قرنطینه سراسری قرار دارد اما این امید هست که محدودیت ‌ها برای کریسمس برداشته شود. 

«سباستین کورتس» صدراعظم اتریش تاکید کرده است که تدابیر مورد نظر این کشور برای کریسمس با آمار هدایت می ‌شوند. او گفت: اینکه مقرراتی برای کریسمس و سال نو در کار خواهد بود یا اینکه چه تعداد می ‌توانند دورهمی داشته باشند، عمیقا به تعداد مبتلایان بستگی دارد.

اسپانیا

دولت اسپانیا یک دوره تعطیلات متفاوت با محدودیت حضور شش تن در میهمانی‌ ها در نظر گرفته است.

توصیه شده است که دورهمی ‌ها در تعطیلات کریسمس در تراس رستوران‌ ها یا دیگر امکان روباز برگزار شود. خانواده‌ های اسپانیایی همچنین رژه ‌ای را به صورت سنتی در عصر پنجم ژانویه برگزار می‌ کنند و دولت اسپانیا گفته است که امسال چنین مراسمی در کار نخواهد بود.

توصیه شده که فضاهای داخلی از تهویه مناسب برخوردار بوده و فاصله اجتماعی رعایت شود. به طور کلی وزیر بهداشت اسپانیا گفته است: هیچ چیز قابل تغییر نیست. ما باید به توافق ‌هایی درباره محدودیت‌ های کریسمس دست یابیم. زمانی که تصمیم‌ گیری شود، ما این تدابیر را اعلام خواهیم کرد.

یک سخنگوی دولت کاتالونیا هم ابراز امیدواری کرد که تجمع تا 10 نفر برای کریسمس مجاز شود.

این در حالیست که در مادرید، مقام ‌ها از دولت اجازه می ‌خواهند تا برنامه تست گسترده در داروخانه‌ ها را در آستانه کریسمس اجرا کند تا مردم بتوانند در این تعطیلات با اطمینان دیدار داشته باشند.

هلند

رسانه‌ های هلندی نیز گزارش دادند که در آستانه کریسمی و سال نو «مارک روته» نخست ‌وزیر این کشور برای جلوگیری از افزایش سریع شیوع ویروس به زودی مقررات مربوط به یک قرنطینه سختگیرانه و یک‌ ماهه را اعلام خواهد کرد که طبق آن علاوه بر اکثر فعالیت ‌های غیرضروری، مدارس نیز تعطیل خواهند شد.

در هلند، به جز فروشگاه هایی که محصولات ضروری می فروشند، تمام فروشگاه ها تعطیل خواهند بود.

روته از ساکنان هلند خواست تا بی مورد خانه های خود را ترک نکنند و از میهمانان پذیرایی نکنند.

لهستان 

وزیر بهداشت لهستان نیز اعلام کرده که این کشور با خطر موج سوم از شیوع گسترده ویروس روبرو است و توصیه کرده که محدودیت ‌های فعلی حداقل تا روز 17 ژانویه ادامه پیدا کند. 

 

لهستان

 

دولت لهستان قرار است امروز سه شنبه طرح جامع واکسیناسیون در این کشور را تصویب، و اعلام کند.

روسیه

در مسکو، پایتخت روسیه تدابیر جدیدی اعلام شده که تا 15 ژانویه ادامه خواهد داشت. این موارد شامل ساعت تعطیلی رستوران ‌ها و کافه‌ ها و یک محدودیت ظرفیت 25 درصدی در سینماها و سالن ‌های تئاتر می ‌شود. افراد بالای 65 سال و گروه‌ های پرخطر تا این تاریخ در قرنطینه باقی می‌ مانند.

فستیوال خیابانی یک ماهه مسکو هم احتمالا لغو خواهد شد. سایر مناطق هم محدودیت‌ های مشابهی اعلام کرده‌اند.

این تدابیر پس از آن اعلام شد که مقام‌ های بهداشتی گفتند که وضعیت ناپایدار است و هنوز این اپیدمی به اوج خود نرسیده است.

کره جنوبی 

دولت کره جنوبی نیز دستور داده که در سئول، پایتخت و نواحی اطراف آن از امروز سه ‌شنبه تمامی مدارس تعطیل شوند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.