«احمد قره بیگلو» روز دوشنبه به ایرنا، گفت: با اینکه پسته اصلی ترین محصول صادراتی شهرستان زرندیه است اما شیوع کرونا باعث شد از محصول امسال هیچ صادراتی انجام نشود.

وی افزود: ۸۰ درصد از محصول پسته زرندیه قابلیت صادراتی دارد و امسال در حالیکه پسته کاران منتظر فروش محصول در آستانه شب عید چینی ها و ایام کریسمس اروپایی ها بودند اما کرونا همه آرزوهای این قشر مولد را بر باد داد.

قره بیگلو گفت: کرونا حتی عرضه پسته زرندیه در بازار شب عید و داخل کشور را هم با مشکلات زیادی مواجه کرد و به دلیل نبود امکان صادرات به خارج یا فروش داخلی، اکنون بخش اعظم پسته تولیدی باغداران که سال گذشته افزون بر ۹ هزار تن بود در انبارها نگهداری می شود که ممکن است خراب و غیرقابل مصرف شود.

وی گفت: با وجود سرمازدگی و بارش لکه ای تگرگ، وضعیت مزارع و باغات زرندیه رضایتبخش است اما بخش هایی از صنایع تبدیلی شهرستان به دلیل شیوع کرونا دچار مشکل و خسارت شدند. 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه همچنین از تاثیر منفی کرونا بر بخش های دام و طیور و تولید محصولاتی مانند تخم مرغ، شیر و گوشت خبر داد.

وی افزود: برای جبران این خسارت ها، شرکت پشتیبانی امور دام خرید تضمینی مرغ و تخم مرغ را در دستور کار دارد اما واقعیت آن است که با توجه به افزایش قیمت نهاده ها و افت فروش در بازار بدلیل شیوع کرونا این اقدام نیز چندان از ضرردهی واحدها کم نکرده است.

به گفته این مسئول، مرغداران زرندیه ناگزیر هستند که بخشی از تولیدات خود را به شرکت پشتیبانی دام عرضه کنند اما با کاهش تقاضا در بازار و تعطیلی تالارها، رستوران ها و مراکز پرمصرف و اضافه تولیدی که در واحدها اتفاق افتاد، طرح خرید تضمینی در عمل چندان موفقیت آمیز نبوده است.

وی افزود: بسیاری از محصولات تولیدی بخش کشاورزی در زرندیه قابلیت صادراتی دارد اما شیوع کرونا و ایجاد مشکلاتی در روند صادرات باعث ایجاد خسارت های به تولید کنندگان شد.

شهرستان زرندیه با بهره مندی از افزون بر 10 هزار هکتار باغ پسته، چندین واحد بزرگ گلخانه ای و واحدهای تولید دام و طیور از قطب های تولید فرآورده های بخش کشاورزی استان مرکزی محسوب می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.