گزارش جی پلاس

فدراسیون فوتبال اشتباهش را تکرار کرد؟/ فیفا بازهم بازی می خورد!

اساسنامه فدراسیون فوتبال در حالی برای تایید اعضای مجمع رونمایی شده که در نخستین بند از این اساسنامه، تعریفی برخلاف واقعیت‌های قانونی صورت گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون فوتبال بالاخره از اساسنامه جنجالی رونمایی کرد تا عموم فوتبال ایران در جریان اصلاحات انجام شده با همکاری فیفا و AFC قرار گیرد.

مهم ترین ایرادهای فدراسیون جهانی فوتبال به این اساسنامه، عدم استقلال کمیته‌های قضایی، حسابرسی و همچنین حضور مسئولان دولتی مانند وزیر ورزش و معاونش در مجمع این فدراسیون بود اما مناقشه‌برانگیزترین بند ماه‌های گذشته مربوط به ماهیت این فدراسیون می‌شود که تعامل فیفا و مسئولان فدراسیون به جایی نرسید و این نهاد بین‌المللی یک سال به فوتبال ایران فرصت داده تا تغییرات قانونی را ایجاد کند.

مناقشه طرفین روی ماده یک از بند یک اساسنامه مبنی بر تعریف ماهیت این فدراسیون بود که فیفا اصرار داشت فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی شود اما چنین ماده و قانونی در ایران وجود ندارد چرا که تمام فدراسیون‌های ورزشی جزو نهادهای عمومی غیردولتی تعریف شده‌اند و از طریق همین ماده، سالانه از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند.

در نتیجه، بعد از چندین ماه مذاکره و بیان مشکلات قانونی از سوی فدراسیون و الزام این مجموعه داخلی برای احترام به قوانین داخلی، فیفا پذیرفت که فدراسیون فوتبال از طریق رایزنی با دولت و مجلس شورای اسلامی، تغییراتی را در ماهیت فدراسیون فوتبال به وجود آورد که در نهایت این مجموعه به عنوان نهادی مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی تعریف شود.

*تکرار اتفاقات 86 در سال 99

با این اتفاقات، فدراسیون فوتبال توانست اساسنامه اصلاح شده خود را برای ارائه در مجمع این فدراسیون به منظور تایید اعضاء آماده کند ولی یک مشکل بزرگ در همین اولین راه دیده می‌شود.

در بند 1-1 اساسنامه پیشنهادی به اعضای مجمع آمده است: «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران موسسه‌ای مستقل ،غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.»

در حالی این این عنوان برای فدراسیون استفاده شده که همانطور که گفته شد، در قوانین جاری ایران، فدراسیون‌های ورزشی جزو نهادهای عمومی غیردولتی هستند و فدراسیون فوتبال با این کار، مرتکب تخلف بزرگی خواهد شد که می‌تواند حساسیت نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته باشد.

فیفا به فدراسیون فوتبال مهلت داده برای تغییر ماهیت فدراسیون فوتبال تلاش کند اما قبل از اینکه دولت لایحه‌ تغییر ماهیت فدراسیون فوتبال را به مجلس ارائه کند و اعضای مجلس در صحن علنی به این تغییر ماهیت رای دهند و در شورای نگهبان تایید شود، فدراسیون فوتبال دست به کار شده و تغییرات را اعمال کرده است.

این اتفاق، مشابه کاری است است که در سال 1386 و در زمان بازنویسی اساسنامه صورت گرفت و برخی از اعضای هیات رئیسه برخلاف واقعیت‌های موجود، در اساسنامه فدراسیون فوتبال قید کردند که این مجموعه، یک نهاد غیردولتی است.

اتفاقی که علی کفاشیان سال‌ها بعد اذعان کرد که آن موقع به فیفا دروغ گفته‌اند اما در زمانی که خودش او هم در هیات رئیسه حضور دارد، ماهیت فدراسیون فوتبال به دور از واقعیت‌های قانونی در ایران، تعریف شده است.

باید دید اعضای مجمع فدراسیون فوتبال در روز هشتم آذر، به این اساسنامه رای می‌دهند یا خیر؟ آیا باز هم شاهد اختلافات فیفا و فدراسیون فوتبال در آینده بر سر نظارت و بازرسی نهادهای دولتی خواهیم بود؟

دیدگاه تان را بنویسید