روز پر تلاطم بازار بورس/ چرا شاخص افت کرد؟

بازار بورس در معاملات امروز(13 مهر 99) با کاهش شاخص مواجه شد که عمده ترین دلیت آن به عرضه افراد حقیقی بر می گردد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و ر درآمد جی پلاس: شاخص بورس امروز یکشنبه 13 مهرماه، با حدود 23 هزار واحد کاهش نسبت به روز قبل به رقم 1.522.943 واحد رسید که مانع ادامه روند رشد بازار در هفته جاری شد.

وضع قوانین حمایتی برای بهبود شاخص بازار بورس و  اعتماد فعالان بازار و همچنین خبر اجرایی شدن تزریق منابع مالی صندوق توسعه ملی برای بازارگردانی در بورس از جمله دلایل روز سبز شاخص بود که حمایت خوب سهام داران حقوقی در معاملات هفته گذشته هم نوید دهنده عبور از روزهای اصلاح شاخص بورس بود اما عرضه سهام توسط افراد حقیقی در بازار کاهش رشد شاخص را به دنبال داشت. 

عرضه سهام توسط حقیقی ها می تواند حاکی از تحولات هفته گذشته معاملات که بع دلیل عدم امکان نقد کردن سهام فروشندگان باشد.

نمادهایی همچون فولاد، فملی، فارس، کگل، کچاد و تاپیکو بیشترین سهم را در کاهش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نویددهنده کاهش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس نیز با 120 واحد افزایش، به رقم 17883 واحد رسید که بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهایی از بپارس و وسپهر و بیشترین تاثیر منفی را از نمادهایی هم چون آریا و صبا پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم که در روزهای رشد قابل توجهی پیدا کرده بود در معاملات امروز  با کاهش قیمت معامله شد و به رقم  هر واحد  20685 تومان رسید.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشته و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده اند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته گذشته، در معاملات شنبه 12 مهرماه توانست  ارزش خود را در رنج صعودی ببیند اما عرضه سهام توسط کدهای حقیقی مانع ادامه این روند شد.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان که  بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که روند اخیر بازار بورس به دلیل هیجانات افراد تازه وارد در بورس و رشد بازارهای موازی بوده است و آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید