در گفت وگو با جی پلاس

کارشناس بورس: تاثیر انتخابات آمریکا بر بورس حداکثر 10درصد / قیمت اکثر نمادها ارزنده است/ سهامداران به نیمه دوم سال امیدوار باشند

«طبیعت بازار بورس این است که هر دوره رشدی به یک دوره اصلاح ختم می شود و سپس دوره رشد دیگری آغاز خواهد شد قطعا تا پایان سال از این شرایط عبور خواهیم کرد.»

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: بازار بورس بر خلاف بهار سال جاری تابستان رخوت انگیزی را پشت سر گذاشت تا جایی که سقوز روزهای اخیر شاخص بورس نگرانی ها را در خصوص میلیون ها نفر سرمایه گذار جدید این بازار افزایش داد چراکه نرخ سهام اغلب شرکت های حاضر در این بازار با افت قابل توجهی همراه بودند.

** قیمت کنونی اکثر نمادهای بازار بورس ارزنده است

همایون دارابی کارشناس بازار بورس اما به سهامداران زیان دیده امیدواری داد و درباره افزایش نگرانی ها از وضعیت بازار بورس و احتمال تداوم ریزش کلی شاخص بازار به خبرنگار جی پلاس گفت: یک بخشی از هیجانات که در بازار وجود دارد ناشی از حضور فعالان کم تجربه در بورس است چراکه اصلاح های صورت گرفته به گونه ای است که اکثر نمادها به قیمت های ارزنده ای رسیده است و عملا اصلاح سهام هایی که در بازار داریم با توجه به شاخص های کلانی مانند نرخ ارز و  قیمت کالاها در بازار های جهانی بایستی تا الان پایان می یافت.

وی با بیان اینکه فروشندگان این روزهای بازار بنابر هیجانات چنین رفتاری از خود سر می دهند، اظهار کرد: البته کمبود نقدینگی بازار ناشی از این است  که این نقدینگی در بازارهای موازی مانند ارز و خودرو و ... ورود پیدا کرده اما با این حال قیمت های فعلی به نظر نمی رسد که بیشتر از این کاهش پیداکند و بنابر آنچه که ما در اقتصاد می بینیم، نرخ های فعلی قابل دفاع هستند.

** اصلاح بورس دور از ذهن نبود

این کارشناس همچنین در واکنش به اینکه " وضعیت برخی نمادهای بورسی که قیمت بسیار بالایی پیدا کرده و اکنون خریداری ندارند، ممکن است تلقی شود که افزایش قیمت آنها کاملا رانتی بوده" تصریح کرد: زمانی که شاخص به حدود 2 میلیون واحد رسید، اصلاحات قیمتی این چنینی دور از ذهن نبود و این در سایر بازار ها مانند ارز هم محتمل و طبیعی است و چون اقتصاد ما فضای تحلیل محوری ندارد و نگاه ها به سمت جو بازار است و این جو چون اکنون منفی شده، عرضه ها بیشتر شده است. اما در کل بخش زیادی از این کاهش ها طبیعی بود؛ هرچند البته می توانست این کاهش قیمت کمتر صورت بگیرد  که آن هم مقداری به هیجان زدگی بازار بر می گردد.

** حقوقی ها هم می خواهند سهام را در کمترین قیمت بخرند

دارابی درباره تاثیر نقش حقوقی ها در وقایع اخیر و تاثیر آن ها بر ریزش بازار، اظهار کرد: حقوقی ها هم مانند سایر حقیقی ها در بازار حضور دارند و آنها هم سعی می کنند کمترین قیمت ممکن را به دست بیاورند و آن را در سقف بفروشند و ماهیت وجود آنها هم به همین خاطر است. در عین حال در همین روزها هم با وجود ضعیف بودن حجم معاملات ضعیف اما بخشی از فعالان حقوقی در حال خرید سهم ها هستند.

** تاثیر ممنوعیت نوسان گیری روزانه هنوز مشخص نیست

وی درباره تاثیر اقدامات سازمان بورس از جمله ممنوعیت نوسان گیری روزانه و تزریق بخشی از سرمایه صندوق توسعه مالی بر روند این روزهای بازار به جی پلاس گفت: برای دیدن تاثیر این اقدامات به زمان نیاز است چرا که این تصمیم ها در وهله فعلی اقدامات درستی به شمار می آیند اما در چند حوزه مانند وزارت نفت در بحث رگولاتوری پالایشگاه و هم چنین وزارت صمت در بحث بازار خودرو به، مقداری ضعف داریم.

**امیدواریم صندوق ETF سوم شرایط بهتری داشته باشد

همایون دارابی در پاسخ به سوالی درباره نقش عرضه سهام صندوق های ای تی اف و آزادسازی سهام عدالت بر وضعیت فعلی بازار، نیز تصریح کرد: واقعیت این است که بایستی تعادلی بین نقدینگی و بازار برقرار می شد و در خصوص صندوق های ای تی اف می بایست برای آنها بازارگردان تعبیه می شد که امیدواریم با توجه به تجربیاتی کسب شده؛ در فروش صندوق ای تی اف سوم شرایط بهتری لحاظ شود و همچنین عرضه اولیه ها تداوم یابد.

** حداکثر تاثیر احتمالی انتخابات آمریکا بر بورس ایران 10 درصد است

این کارشناس بازار سرمایه همچنین تاثیر احتمالی انتخابات آمریکا بر رفتار هیجانی سهامداران در بازار بورس را چندان جدی ندانست و در این باره به خبرنگار جی پلاس گفت: این اتفاقات به صورت دراز مدت نمی توانند بر بازار تاثیر بگذارند ولی بر اساس اهمیت مسائل سیاسی ممکن است برای چند روز یعنی در کوتاه مدت تاثیراتی در بازار مشاهده کنیم. در عین حال وزن مسائل سیاسی بر بازار کمتر از 10 درصد است و بازار بیشتر به مسائل داخلی متکی است.

** بورس در نیمه دوم سال 99 امیدوار کننده است

این کارشناس در پایان با امیدوار کردن سهامداران بازار بورس، به ویژه برای نیمه دوم امسال، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه همچنان در سال جاری بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازار ها داشته است. طبیعت بازار بورس این است که هر دوره رشدی به یک دوره اصلاح ختم می شود و سپس  دوره رشد دیگری آغاز خواهد شد قطعا تا پایان سال از این شرایط عبور خواهیم کرد.

دیدگاه تان را بنویسید