ممنوعیت نوسان گیری در بازار بورس/ دلیل ممنوعیت نوسان گیری روزانه/ توضیح مدیر عامل بورس درباره تصمیم جدید امروز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی

ناظر بازار سهام نوسان گیری روزانه در بازار سرمایه را ممنوع کرد و از این پس فروش سهام خریداری شده در همان روز امکانپذیر نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ از امروز شنبه (پنجم مهر) تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+۰ به t+۱ تغییر می یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛‌ بر اساس این تصمیم انجام معامله روز مجاز نیست و بدیهی است که فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان پذیر نخواهد بود.

دلیل ممنوعیت نوسان گیری روزانه اعلام شد

محمود گودرزی معاون بازار بورس تهران گفت:خواستیم روند معاملات واقعی‌تر باشد.یکی از دلایل این تصمیم اهمیت دادن نهاد ناظر به سرمایه گذاری طولانی مدت یا همان «بای اند هولد» است.

 

 توضیح مدیر عامل  بورس درباره تصمیم جدید امروز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی

 

علی صحرایی شرکت بورس درباره تصمیم جدید بورس تهران مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز که بلافاصله با موافقت ها و مخالفت هایی همراه شد گفت: 

  • این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت ، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.
  • اصولا" چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند.
  • در گذشته هم تسویه سهام ، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام ، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد.
  • از سوی دیگر هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق ، توسعه یافته و شفاف تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود.
  • معاملات الگوریتمی توسط ماشین انجام می شد و با تبعات منفی برای بازار همراه بود. در این میان هرچند ممنوعیت معاملات الگورتیمی میزان نقدینگی را کاهش دهد اما به نفع همگان خواهد بود 

دیدگاه تان را بنویسید