بورس در نیمه دوم سال رونق می‌گیرد؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ در نیمه دوم سال شرایط بورس رو به بهبود خواهد بود و سهام‌ها به قیمت واقعی خواهد رسید؛ تنها مشروط بر اینکه اتفاق غیر منتظره‌ای باعث عقبگرد این بازار نشود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ همچنان نماد‌های شاخص‌ساز بازار است که جهت حرکت را مشخص می‌کند. در روزی که این نماد‌ها مثبت باشند، شاخص کل مثبت شده و رشد خواهد داشت و در روزی هم که کلیت بازار منفی باشد، باز هم تاثیر این نماد‌ها بر روند بازار بیشتر است.

اقتصاد 24 نوشت؛ حالا با ورود به فصل جدید، اقدامات حمایتی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد. طبق اطلاعیه فرابورس از ۱۵ مهر ماه شرکت‌ها باید بازارگردان داشته باشند. مدت بازارگردانی ۶ ماه بود و حداقل حجم معامله روزانه به میزان ۱۰ درصد میانگین معاملات ۶ ماه گذشته است.

وجود بازارگردان اقدامی حمایتی است که می‌تواند به افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه کمک کند.

در همین رابطه بهادر شمس، کارشناس بورس شرایط بازار سرمایه اینگونه تشریح کرد و گفت: حمایت دولت از بازار سهام در واقع یک جریان نقدینگی را ایجاد کرد آن هم برای یکسری از سهم‌هایی که بر روی شاخص اثرگذار بودند.

شمس گفت: نماد‌های شاخص‌ساز بازار از مولفه‌های اصلی بازار بشمار می‌آید، اما حفظ این نماد‌ها نیز با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: طی این دوره‌ای که دربازار سرمایه مشاهده شد فولاد مبارکه، صنایع ملی مس و یا برخی طرح‌های دیگر عملکردشان مثبت بود، بیش از ۲۵۰ سهم و ۲۵۰ سهام شرکت‌ها با صف فروش مواجه بود و اتفاق ویژه‌ای در جهت منفی شدن شاخص برای کل بازار نیفتاد، فقط روند شاخص را تغییر داد و سهامداران این وضعیت را در بازار تجربه داشتند.

صداوسیما از عوامل اصلی وضعیت این روزهای بورس

شمس با تاکید بر اینکه امسال در بازار سرمایه اتفاقات عجیب و غریبی افتاد، گفت: در ماه‌های ابتدایی سال یک جریان نقدینگی پر قدرتی ناشی از تبلیغات صورت گرفته وارد بورس شد که بخشی از این تبلیغات متوجه صدا و سیما بود و مردم را ترغیب می‌کرد در بازار بورس سرمایه گذاری کنند و بعضاً وعده‌های عجیب و غریبی هم داده می‌شد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: در ادامه فعالیت بازار از ابتدای سال تاکنون صحبت از بازدهی‌های بی منطق می‌شود و این هجوم نقدینگی باعث شد قیمت سهام از یک رشد غیر متعارفی در بازار برخوردار شود به همین خاطر آن افرادی که اول وارد بازار شده بودند در اردیبهشت و خرداد ماه سود‌های قابل توجهی کردند، اما در مرداد این شرایط تغییر کرد. حالا افراد جدید در اوایل شهریور که وارد بازار شدند اغلب افرادی هستند که زیان جبران ناپذیری به سرمایه هایشان وارد شده است.

وی تاکید کرد: از این رو افراد تازه وارد با توجه به زمان حضورشان در بورس، قیمت سهام را بسیار بالا خریداری کردند، دقیقاً در همان حال و هوایی که بازار از حمایت‌های دولت در حال رشد بود و بیشتر سهم‌ها مثبت و بورس سبز باقی مانده بود.

شمس در ادامه گفت: اما در ادامه این فرآیند بخش عمده‌ای از بازار در صف فروش به سر می‌برد و افراد نمی‌توانستند منابع خود را نقد کنند و این موجب شد که اعتماد بازار از دست برود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، حالا با توجه به ریزش قیمت سهم‌ها سردرگمی سهامداران بیش از گذشته شده است. افرادی که در حال حاضر در بازار فعال هستند سهم هایشان را با قیمت‌های بالا خریداری کردند و منتظرند سهام به قیمت واقعی برسد و آن موقع تصمیم گیری کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بازار سرمایه افرادی هم هستند که از گذشته در بازار فعال بودند و شرایط بازار را تحلیل می‌کنند، در واقع قیمت سهام به میزان قابل توجهی اصلاح شده است از این رو هیچ تعجیلی برای فروش سهام خود ندارند.

به گفته این تحلیلگر بورس، اتفاقی که امسال برای بازار سرمایه افتاد بی سابقه بوده است. در هیچ دوره‌ای شاهد این نبودیم که در طول یک ماه شاخص ۲۵ درصد کاهش یابد. حالا در ادامه این وضعیت، نمی‌توان گفت اعتماد در بازار وجود ندارد، اما آن افرادی که باعث شده بودند بازار رشد شتابانی داشته باشد دیگر در بازار چندان فعال نیستند یا از بازار خارج و یا اینکه در این بازار بسیار متضرر شدند .

آینده بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آینده‌ بازار سرمایه چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت: به دلیل اینکه اصلاح بسیار خوبی در قیمت سهام و در شاخص کل اتفاق افتاده است و اقتصاد کشور با رشد نقدینگی عجیبی مواجه شده است حالا زمان آن فرارسیده که پول‌های سرگردان به بازاری مطمئن برسد، اتفاقی که در ابتدای سال به خوبی در حال اجرا بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه در ادامه سال بسیار پررونق و روبه رشد باشد نه هیجانی مانند چند ماه اخیر و رکورد‌های قابل توجهی را تا پایان سال تجربه خواهد کرد، مشروط بر اینکه اتفاق سیاسی، نظامی و یا غیر منتظره‌ای باعث عقبگرد این بازار نشود.

 

دیدگاه تان را بنویسید