صالحی‌امیری: از شهردار تهران انتظار بیشتری دارم / وزیر ورزش: برخی ارگان‌ها از فضای خود استفاده بهینه نمی‌کنند

نخستین نشست شورای سیاست گذاری شهرهای فعال با حضور وزیر ورزش و شهرداران مختلف برگزار شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، نخستین نشست شورای سیاست گذاری شهرهای فعال و آیین رونمایی از طرح ملی (شفا) با حضور وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک، شهردار تهران و مقامات شهری چند استان برگزار شد.

این نشست با تلاش فدراسیون ورزش همگانی برگزار شد که معاونان وزیر ورزش، فروردین رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، معاون شهردار اصفهان و شهرداران اراک، اردبیل، تبریز، کرمان، البرز، همدان و یزد حضور داشتند. 

* عبدالحمید احمدی معاون وزیر ورزش در این نشست اظهار داشت: یکی از چالش های جدی حوزه سلامت، کم تحرکی است که در ایران شهرنشینی و عوارض آن و تغییر سبک زندگی شرایط جدیدی برای آحاد جامعه ایجاد کرده است. طبق آمار بیش از ۵۰ درصد مردم کم تحرک هستند که آثار و عواقب ناخوشایندی در سلامت جامعه دارد. همین آمار ها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد عامل مرگ و میرها در کشور بیماری های غیر واگیری است که ناشی از شرایط و سبک زندگی شهروندان است.

* حناچی شهردار تهران هم در این نشست گفت: من به نمایندگی از سایر کلانشهرها می‌گویم توسعه مسیرهای سبز و تحرک بیشتر در کلانشهرها نیاز است. ما در کلانشهرها باید این کارها را انجام دهیم. یکی از این کارها افزایش مسیر دوچرخه است. وقتی این موضوع به یک جریان عمومی تبدیل شود خوب می‌شود. باید یک سه شنبه جناب وزیر و آقای صالحی امیری را سوار دوچرخه کنیم! امیدواریم با حرکتی که وزارت ورزش آغاز کرده و با کمک شهرداران شاهد پویایی ببشتر شهرها باشیم.

* سیدرضا صالحی امیری رئیس رئیس کمیته ملی المپیک عنوان کرد: شهرداری ها از نگاه خدماتی به زیست انسان محور توجه می‌کنند و بقیه خدمات ذیل انسان قرار می‌گیرد. شهرداری یک نهاد فرهنگی و خدماتی است. همه نهادهای یک شهر باید نسبت به زیست شهر توجه کنند و محور اصلی شهرداری است. نیاز سلامت روانی و اجتماعی همدلی جز نیازهای اصلی انسانهاست که باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. آقای حناچی یک شخص فرهنگی است. من از او انتظار بیشتری دارم و از گذشته هم او را به عنوان یک شخص فرهنگی می‌شناسیم.

* مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان هم در این برنامه خاطرنشان کرد: امروز در کشور بیش از ۶۱ هزار مکان ورزشی وجود دارد که متعلق به وزارت ورزش، شهرداری، واحدهای صنعتی و خصوصی، بسیج، آموزش و پرورش و چندین هزار مکان ورزشی است که توسط شهرداری های مختلف به وجود آمده این در حالی است که در آغاز دولت یازدهم این مقدار کمتر ۴۰ هزار بوده که با رشد ۵۰ درصدی مواجه هستیم که در آینده به رشد ۷۰ درصدی خواهیم رسید.

وی افزود: در جلسات مختلف آمار و ارقامی ارائه می‌شد که بیشتر این ارقام مربوط به وزارت ورزش بود. ۱۵ هزار مکان مربوط به وزارت بود اما الان در بخش خصوصی تعداد مکان‌ها از ۱۴ هزار به بیش از ۲۶ هزار مکان ورزشی رسیده که این حائز اهمیت است. در طول ۷ سال تعداد مکان های ورزشی رشد خوبی پیدا کردند. سلامت جامعه در گرو تحرک بدنی و جسمی است همه قبول دارند که موفقیت ما در ورزش قهرمانی در گرو گسترش ورزش همگانی است.

وزیر ورزش خاطرنشان کرد: بعضی از کشورها تعداد دوچرخه‌شان از تعداد شهروندانش بیشتر است. یک تقسیم کار ملی باید کرد و در هر شهر توزیع مناسبی از امکانات داشته باشیم. امکانات ما و شهرداری ها همیشه در خدمت مردم است اما فضاهایی که در اختیار برخی ارگانهاست استفاده بهینه از آنها نمی‌شود مثل آموزش و پرورش و کارگری و واحدهای صنعتی. 

سلطانی‌فر عنوان کرد: آماری که ما داریم نشان می‌دهد تعدادی از اماکن ورزشی در برخی ارگانها مثل آموزش و پرورش ۵۰ درصد از آن اماکن استفاده می‌شود و ۵۰ درصد استفاده نمی‌شود. هر زمان در مناطق حاشیه شهرها سالن و زمین چمن مصنوعی احداث کردیم توانستیم در آن مناطق بزهکاری را کاهش دهیم چون کودکان در آنجا زمان اوقات فراغت خود را بهتر می‌گذرانند.

دیدگاه تان را بنویسید