جی پلاس

معادله چند مجهولی در هفته پایانی لیگ/ هر تیمی برای چیزی که ندارد می جنگد!

هفته پایانی لیگ برتر فوتبال- به یک معادله چند مجهولی تبدیل شده و تیم ها برای رسیدن به هدف خود به میدان می روند اما با یک نگاه منطقی می توان به پیش بینی برخی از بازی ها پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ لیگ برتر فوتبال ایران هفته مقابل پایانی خود را پشت سر گذاشت که دستخوش اتفاقات جالبی بود، تا هفته پایانی این رقابت ها داغ تر شود. اگر چه تکلیف قهرمان لیگ از هفته‌ ها قبل مشخص شده و دیشب هم شاهین اولین تیم سقوط کننده به لیگ دسته یک لقب گرفت اما جنگ سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و بقا در لیگ برتر ادامه دارد.

در هفته سی ام این مسابقات استقلال، سپاهان، تراکتور و فولاد برای سهمیه آسیا می جنگند و در انتهای جدول تیم های ماشین سازی، پارس جنوبی، سایپا، پیکان، گل گهر و ذوب آهن دنبال حضور در لیگ بیستم هستند.

با این حال نگاهی به برنامه بازی‌ های هفته پایانی و همینطور شرایط تیم ها در جدول موجب ساده تر شدن این معادله چند مجهولی می شود و به حل این مسئله کمک می کند.

به بهانه اتمام هفته 29 ام، نگاهی به برنامه، جدول و سرنوشت تیم ها در اتمام لیگ برتر خواهیم داشت که تا حدودی زیادی در اختیار خودشان است؛ مگر اینکه اتفاقات خاصی در هفته پایانی رخ دهد‌!

استقلال نایب قهرمان می شود

آبی پوشان پایتخت در حال حاضر با 50 امتیاز و تفاضل گل بسیار بالا دوم هستند و فقط مساوی یا باخت می تواند این تیم را از نایب قهرمانی و کسب سهمیه آسیا دور کند اما شاگردان مجیدی در هفته  پایانی با شاهین بوشهر دیدار می کنند که هیچ شانسی برای بقا ندارد و از طرفی نتایج ضعیفی را کسب کرده است اما در آن سوی میدان استقلال مملو از انگیزه است تا فرهاد مجیدی به قولش عمل کند.

معادله پیچیده آخرین سهمیه آسیا از دل جدول لیگ

تراکتور با 50 امتیاز شانس نایب قهرمانی هم دارد اما از بخت بد خود باید در خوزستان به مصاف تیمی برود که با شکست دادن این تیم می تواند برای رسیدن به رتبه سوم جدول خیز بردارد.

شاگردان نکونام با دو امتیاز کمتر در رده پنجم هستند و اگر تراکتور را ببرند 51 امتیازی می شوند و حداقل در رتبه چهارم و حداکثر در رتبه دوم قرار می گیرند. به طور کلی این بازی نقش مهمی در تعیین تیم سوم دارد.

این پایان ماجرا نیست؛ سپاهان هم بدون سرمربی و با 48 امتیاز در رتبه سوم است و شاید اینطور به نظر برسد که با تساوی تراکتور با فولاد یا شکست تراکتور در خوزستان، سپاهان با پیروزی در آخرین بازی خود سهمیه آسیا را می گیرد اما طلایی پوشان هم با تیمی بازی دارند که برای بقا می جنگد. پیکان تیمی نیست که به این راحتی سه امتیاز را به سپاهان بدهد.

در نتیجه تعیین تیم سوم جدول بسیار پیچیده است و به جز تراکتور که با پیروزی می‌تواند همه چیز را قطعی کند، در مورد سپاهان و فولاد بستگی به نتایج سایر بازی ها هم دارد.

تراکتور/ حاج صفی

ذوب آهن و گل گهر سقوط نمی کنند

این دو تیم که با 30 امتیاز در شرایط بهتری نسبت به سایر مدعیان سقوط دارند، در هفته پایانی با هم بازی خواهند کرد و با پارس جنوبی تیم پانزدهم جدول سه امتیاز اختلاف دارند. در نتیجه کسب یک امتیاز از این بازی حکم به بقای دو تیم می دهد. با توجه به آمادگی بالای هر دو تیم، تساوی محتمل ترین و در عین حال بهترین نتیجه برای دو تیم است.

سرنوشت دومین سقوط کننده در دستان خوزستانی ها

پارس جنوبی و ماشین سازی دو تیمی هستند که بیشترین احتمال درباره سقوط آن ها می رود. بوشهری ها با 27 و تبریزی ها با 28 امتیاز در منطقه خطر قرار دارند و باید به مصاف دو تیم خوزستانی بی انگیزه بروند که در هفته پایانی اگر تمام انرژی خود را هم بگذارند، باز هم به علت مشکلات مالی و نداشتن هدفی در ادامه مسابقات ممکن است حریف این دو تیم نشوند.  در نتیجه معادله سقوط با این وضعیت پیچیده تر می شود.

پیکان

این پایان کار نیست!

خودروسازها هم در منطقه خطر قرار دارند. سایپا برای قطعی کردن بقا در لیگ برتر نیاز به پیروزی مقابل پرسپولیس دارد که در این هفته ها نشان داده به علت قهرمانی از انگیزه کافی برخوردار نیست ولی نارنجی پوشان سایپا هم تیمی نبوده اند که توان بردن همه بازی ها را داشته باشند.

در سوی دیگر پیکان هم با 28 امتیاز در منطقه خطر است و چه بسا در پایان لیگ سقوط کند چرا که با تیمی بازی دارد که با وجود تمام حواشی برای سهمیه آسیا می جنگد. سپاهان و پیکان به پیکار واقعی برای خوشبختی در لیگ دارند و با احتمالات بسیار ضعیف تساوی حکم به خوشبختی دو تیم می دهد اما احتمال خندیدین بازیکنان یکی از دو تیم در پایان مسابقه می رود.

کدام تیم سقوط می‌کند؟

تعیین تیم سقوط کننده به همراه شاهین راحت نیست چرا که همه چیز به بازی های دیگر هم ارتباط دارد اما از آنجایی که بردن نفت در مسجد سلیمان کار دشواری است، شانس پارس جنوبی برای بقا در لیگ کمتر از سایرین است ولی این همه ماجرا نیست و باید به نظاره هفته پایانی نشست.

برنامه هفته پایانی لیگ برتر (تیم‌های با انگیزه مشخص پررنگ شده است):

پنجشنبه 30 مرداد 99

پرسپولیس - سایپا    

ذوب آهن - گل گهرسیرجان

شاهین شهرداری‌بوشهر - استقلال   

نفت‌ مسجدسلیمان - پارس جنوبی جم        

پیکان - سپاهان        

شهر خودرو - نساجی مازندران          

ماشین‌سازی‌تبریز - صنعت نفت آبادان        

فولاد – تراکتور

جدول لیگ برتر

جدول رده بندی

 

دیدگاه تان را بنویسید