میان وعده های سالم تابستانه برای کودکان

تابستان برای کودکان همیشه با پیک‌نیک‌های آخر هفته‌ای، سفرهای کوتاه یا طولانی، استفاده از انواع کباب‌ها و... همراه بوده است اما امسال به‌دلیل همه‌گیری جهانی کروناویروس نمی‌توان چنین کارهایی را انجام داد.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، به نقل از Live Strong، همین اتفاق باعث شده تا بسیاری از کودکان بیشتر از قبل به خوراکی‌ها و هله‌هوله‌های نامناسب روی بیاورند که هیچ کدام حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و پروتئین باکیفیت نیستند.

بنابراین، اگر به سلامت فرزندتان علاقه‌مند هستید، می‌توانید میان‌وعده های تابستانی و سالم زیر را در این تابستان کرونایی برای آنها تهیه کنید. این میان وعده ها عبارتند از:

 

میوه‌های تازه تابستانی 

هیچ میان‌وعده‌ای در تابستان بهتر از میوه‌های تازه تابستانی نیست. تنوع میوه‌ها در تابستان بسیار زیاد است و میوه‌های تابستانی مانند انجیر، آلبالو، گیلاس، هلو، هندوانه، آلو، زردآلو و... سرشار از بهترین ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. هر وعده مصرفی از میوه‌ها که برابر است با حدودا یک لیوان، بین 60 تا 90 کیلوکالری انرژی به بدن کودکان می‌رساند و طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبرها و آنتی‌اکسیدان‌ها را برای آنان فراهم می‌سازد. هرچه میوه‌های رنگارنگ‌تری برای کودکان فراهم کنید، آنتی‌اکسیدان‌های متنوع‌تری را به بدن آنان خواهید رساند. البته کودکان روزانه حداقل باید 2 وعده مصرفی از میوه‌ها استفاده کنند و ترجیحا این مقدار را افزایش دهند. 

 

انرژی‌بارهای خانگی، کامل و مغذی 

انرژی‌بارهای آماده عمدتا سرشار از ترکیبات قندی هستند چون اساسا برای ورزشکاران استقامتی طراحی شده‌اند تا سریعا بتوانند کربوهیدرات‌های مورد نیاز این ورزشکاران را در حین فعالیت‌های ورزشی طولانی‌مدت تامین سازند. بنابراین، بهتر است که انرژی‌بارهای خانگی و مغذی را خودتان تهیه کنید. برای این کار به مقداری از مغزها و دانه‌های خام، میوه خشک‌شده و شکلات تلخ نیاز دارید. اگر شرایط شما به گونه‌ای است که نمی‌توانید این کار را در خانه انجام دهید، حداقل سراغ آن دسته از انرژی‌بارهای آماده بروید که حاوی چربی‌ها و کربوهیدرات‌های کمتر و همچنین پروتئین‌های باکیفیت‌تر هستند. با مقایسه جدول ارزش تغذیه‌ای این محصولات می‌توانید گزینه بهتر را پیدا کنید. 

 

اسموتی‌های موزی 

اگر موزهای خریداری‌شده درحال تیره شدن هستند، سریعا آنها را از پوست‌شان خارج کنید و داخل فریزر قرار دهید تا هر وقت که لازم شد، بتوانید از آنها برای تهیه اسموتی‌های موزی استفاده کنید. تهیه این اسموتی‌های مغذی و کامل بسیار ساده است، درحالی که میان‌وعده فوق‌العاده جذاب و باکیفیتی در اختیار کودکان قرار می‌دهد. مثلا برای تهیه اسموتی موزی‌شکلاتی کافی است تا یک عدد موز، 1 قاشق چای‌خوری پودر وانیل و 2 قاشق چای‌خوری شربت شکلات را درون مخلوط‌کن بریزید و با همدیگر ترکیب کنید. شما می‌توانید انواع خوراکی‌های سالم دیگر را هم با موز مخلوط کنید و با توجه به ذائقه فرزندتان، اسموتی‌های جذابی بسازید. 

 

سیب و کره بادام‌زمینی 

بعضی از خوراکی‌ها در کنار همدیگر واقعا فوق‌العاده هستند، مثل ترکیب سیب و کره بادام‌زمینی. این ترکیب هم طعم جذابی دارد و هم مقدار مناسبی از فیبرها و پروتئین‌های باکیفیت را به بدن کودکان می‌رساند. هر سیب متوسط حدودا 60 کیوکالری انرژی دارد و حدود 5.5 گرم فیبر برای بدن فراهم می‌سازد. یافته‌های تحقیقاتی زیادی تاکنون نشان داده‌اند که فیتونوترینت‌های (ترکیبات مغذی گیاهی) موجود در سیب می‌توانند به محافظت از بدن ما در مقابل بعضی از بیماری‌ها کمک کنند و حتی سرعت بازسازی بدن پس از فعالیت‌های ورزشی را افزایش دهند. هر قاشق غذاخوری از کره بادام‌زمینی هم حدود 30 ویتامین و املاح را وارد بدن می‌کند، درحالی که 4 گرم پروتئین و 80 کیلوکالری انرژی دارد. 

 

پاپ‌کورن خانگی 

تهیه پاپ‌کورن خانگی واقعا کار ساده‌ای است، درحالی که خوراکی مغذی و کامل و سالمی را برای کودکان فراهم می‌کند. پاپ‌کورن‌های خانگی نسبت به پاپ‌کورن‌های آماده بسیار سالم‌تر هستند، از غلات کامل تهیه می‌شوند و حجم مناسبی از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان را وارد بدن کودکان می‌سازند. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که مقدار پلی‌فنول‌ها در پاپ‌کورن حتی از مقدار این آنتی‌اکسیدان در میوه‌ها و سبزی‌ها نیز بیشتر است. یادتان باشد که شما می‌توانید پاپ‌کورن خانگی را با پودر سیر، دارچین، ریحان یا پونه کوهی طعم‌دار کنید. 

دیدگاه تان را بنویسید